Sykevälivaihtelua mittaava laite paljastaa, palaudutko töistä ja treeneistä. Testasimme Firstbeat-mittaria kolmen päivän ajan.

Voiko kolme päivää paljastaa, palaudutko riittävästi?
Vaikka oman kehon tuntemukset kertovatkin, menetkö ylikierroksilla ja olisiko bodypump parempi vaihtaa päiväuniin, harva kuuntelee viestejä. Usein totuus omasta palautumisesta on nähtävä paperilla. Yksi tapa selvittää tämä on testata sykevälivaihtelua mittaavaa Firstbeat-laitetta kolmen päivän ajan.

Mittaus oli yksinkertaista: kaksi elektrodia kiinnitettiin helposti itse ihoon tarroilla, toinen vasemman rinnan alle, toinen oikean solisluun alle. Mittalaite oli yllättävän huomaamaton, eikä tuntunut edes nukkuessa. Laite oli tosin poistettava suihkun ja saunan ajaksi, koska ei ole vesitiivis.

Testipäivien ajan tein merkintöjä netissä olevaan päiväkirjaan. Merkitsin ylös muun muassa orastavan flunssan, työ- ja uniajat, treenit, tv:n katselun, kävelylenkit, siivouksen ja treffit ystävien kanssa. Mitä enemmän merkintöjä tekee, sitä enemmän analyysista saa irti.

Kattava analyysi

Testijakson jälkeen sain tarkan hyvinvointianalyysin päivistä ja se käytiin henkilökohtaisesti läpi asiantuntijan kanssa.
Oma testijaksoni oli osunut harvinaisen rauhalliseen ajanjaksoon, mutta oli silti mukava kuulla, että olen ”äärimmäisen lahjakas palautuja”.

Firstbeatin asiakkuusvastaava Jori Palenius kertoi, että palautumiskykyyn vaikuttavat geenit, perimä ja fyysinen kunto. Palautuminen taas näkyy suoraan yöunessa.
Vaikka olin ollut pienessä flunssassa nuo kolme päivää ja omasta mielestäni heräillyt aamuyöstä, analyysi näytti, että uni oli silti ollut tarpeeksi palauttavaa. Miten loistavat tulokset olisivat olleetkaan täysin terveenä?

Olin etukäteen epäillyt, että huono tapani selailla älypuhelinta sängyssä juuri ennen nukkumaanmenoa ja heti ensimmäisenä aamulla nostaisi stressikäyrät. Oli huojentavaa huomata, ettei se vaikuttanutkaan negatiivisesti palautumiseen.

Lounas tekee hyvää

Kiinnostavinta oli nähdä, miten tietyt asiat näkyivät erityisen palauttavina vihreinä piikkeinä: lounashetki, kahvitauko, sängyssä loikoilu aamulla, päiväkirjan kirjoittaminen – jopa tv:n katselu. Toki olin aina tuntenut niiden tekevän itselleni hyvää, mutta en ollut tajunnut, miten palauttavia ne todella ovatkaan. Tästä lähtien aion pitää kiinni entistäkin tiukemmin näistä palautushetkistä.

Tunnin rauhallinen kävelylenkki luonnossa vaikutti siihen, että palautuminen alkoi heti, kun menin nukkumaan.
Rankka spinning taas mahdollisesti viivästytti hieman palautumista samana iltana nukkumaan mennessä. Olin tosin tuona päivänä huhkinut spinningin jälkeen vielä kotona siivouksen ja pyykinpesun merkeissä. Mentaalihuomio: siivouspäivää ei kannata yhdistää rankkaan treeniin.

Analyysista selvisi myös omat voimavarat, stressin ja palautumisen tasapaino, palautuminen töiden aikana, unen ja liikunnan määrä ja energiankulutus. Raportista näki myös oman ikäluokan keskiarvot samoista kategorioista.

Analyysin lopuksi valitsin itselleni työhön, vapaa-aikaan ja uneen liittyvät tavoitteet. Ne olikin helppo määrittää analyysin pohjalta. Positiiviset tulokset kannustivat todellakin kuuntelemaan kehoa ja pitämään kiinni itselle tärkeistä hyvänolon lähteistä.
 

Firstbeat-hyvinvointianalyysi 100–300 €/3 vrk. Hinta riippuu palautteenantomallista. Lue lisää firstbeat.fi