Kuva: wavebreakmedia / Shutterstock
Kuva: wavebreakmedia / Shutterstock

Tiedätkö, millaisessa hapessa on henkinen vahvuutesi?

Valitse seuraavista vaihtoehdoista itsellesi sopivin. Laske sitten pisteesi ja lue tulos!

1. Olet hakenut unelmiesi työpaikkaa. Sähköpostiisi kolahtaa tyly vastaus: ”Kiitos mielenkiinnostasi, mutta valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun.” Mitä tuumaat?
a) Eristäydyn pariksi päiväksi ja lohduttaudun herkuttelemalla.
b) Iloitsen nopeasta vastauksesta ja heitän verkot toisille vesille.
c) Soitan ystävälleni ja vuodatan harmitukseni.
d) Mietin, pitäisikö hakea toiselle alalle.

2. Kaupan kassa vastaa tervehdykseesi ylimielisellä katseella. Mitä ajattelet?
a) Voi toista... Tylsä työ vie mehut reippaimmastakin.
b) Kiitos vaan, kun pilasit omankin päiväni.
c) Apua, sanoinko jotain väärää?
d) Ehkä ensi kerralla hymy on herkemmässä.

3. Esimiehesi ehdottaa sinulle vuoden pestiä ulkomailla. Mitä mietit?
a) Ihanaa mutta pelottavaa. Pärjäänköhän varmasti?
b) Paniikki! Eikö joku muu voisi..?
c) Vihdoinkin jotain jännää! Milloin lähtö?
d) Aikalisä, kiitos. Tämä on analysoitava ennen päätöstä.

4. Kuulet, että ystäväsi on voittanut luksusjoogaretriitin. Mitä tuumaat?
a) Mahtavaa! Hyville ihmisille tapahtuu hyviä asioita.
b) Olen kateudesta vihreä, mutta en ikinä tunnusta sitä.
c) Epäreilua! Olen vielä joogannut vuoden pidempään...
d) Vau, täytyy osallistua itsekin useammin arvontoihin.

5. Tahdot muuttaa elämäntapojasi. Miten yleensä toimit?
a) Treenaan joka päivä ja vahtaan joka suupalaa. Kestän korkeintaan kaksi viikkoa.
b) Valitsen yhden muutoskohteen ja teen itselleni realistisen pitkän tähtäimen suunnitelman.
c) Palkkaan personal trainerin ja pyydän häntä kertomaan, miten teen sen kolmessa kuussa.
d) Annan itselleni vuoden aikaa ja pyydän ystäväni tuekseni.

6. Päätit olla karkkilakossa kuukauden. Viikon kuluttua syöt Pätkiksen. Miten reagoit?
a) Unohdan koko jutun ja jatkan projektiani hyvillä mielin.
b) Potkin itseni lenkille rangaistukseksi.
c) Ahmin saman tien myös suklaalevyn. Koko lakkohan on jo pilalla muutenkin...
d) Puran pettymykseni työkavereilleni, mutta päätän ryhdistäytyä.

7. Ystäväsi joutui perumaan viikonloppusuunnitelmanne. Miten toimit?
a) Soitan heti muut kaverit läpi, jotta en joudu viettämään viikonloppua yksin.
b) Harmittelen, mutta keksin kyllä jotain muuta puuhaa.
c) Ymmärrän, mutta olen salaa tyytyväinen, että saan olla omissa oloissani.
d) Sovin heti jotain ohjelmaa toiselle vapaapäivälle. Yhden kestän yksinkin.

8. Vietit unelmavuoden ulkomailla, mutta pesti kesti vain vuoden. Mitä mietit palattuasi?
a) Kunpa voisin palata ajassa taaksepäin. Eihän tätä talvea kestä kukaan!
b) Ihana kokemus, mutta nyt haluan nauttia näistä oloista.
c) Kerron vuodestani kaikille, jotka jaksavat kuunnella.
d) Muistelen vuotta aina välillä, mutta olen tyytyväinen myös tähän hetkeen.

9. Miten yleensä valmistaudut, kun lähdet kuntosalille tai jumppaan?
a) Mietin tarkasti vaatteet etukäteen ja viimeistelen meikin pukkarissa.
b) Vähän ripsiväriä riittää. Tärkeintä, että vaatteet ovat puhtaat.
c) Jos en ehdi meikata ja hiukset ovat pesemättä, piiloudun lippiksen alle.
d) Treenaan aina meikittä ja mahdollisimman mukavissa vaatteissa.

10. Saat kutsun kiinnostavaan tilaisuuteen, mutta kukaan ei ehdi aveciksesi. Mitä teet?
a) Jään kotiin. Kuulen kyllä myöhemmin, mitä siellä tapahtui.
b) Lähden yksin. Ei tulisi mieleenikään jättää tilaisuutta väliin!
c) Menen piipahtamaan, mutta päätän olla vain hetken.
d) Jätän kutsun väliin, mutta odotan jo innolla toista tilaisuutta.

Pisteet:
1. a) 1, b) 3, c) 2, d) 0
2. a) 3, b) 1, c) 0, d) 2
3. a) 1, b) 0, c) 3, d) 2
4. a) 3, b) 1, c) 0, d) 2
5. a) 0, b) 3, c) 1, d) 2
6. a) 3, b) 1, c) 0, d) 2
7. a) 0, b) 2, c) 3, d) 1
8. a) 0, b) 3, c) 1, d) 2
9. a) 0, b) 2, c) 1, d) 3
10. a) 0, b) 3, c) 2, d) 1

Tulokset:

0–10 pistettä:

Aika muuttaa ajattelua

Käsi sydämelle, milloin viimeksi teit jotain miellyttääksesi vain itseäsi? Mietit liian usein, mitä muut sinusta ajattelevat. Jäät myös helposti vatvomaan pieniä vastoinkäymisiä, ja haasteiden edessä pelkäät pahinta. Nyt on aika ottaa oma elämä haltuun! Älä mieti liikaa muiden toiveita, vaan ala rohkeasti toteuttaa omia unelmiasi.

11–20 pistettä:

Terveellä pohjalla

Tiedät yleensä, mitä haluat, osaat pitää puolesi ja sanot mielipiteesi tarpeen vaatiessa. Hallitset hyvin tutut ja turvalliset tilanteet, mutta epävarmoissa tilanteissa et aina luota itseesi. Kaipaat ystäviesi ohjeita vaikean valinnan edessä. Joskus makutuomari on tarpeen myös shoppailureissulla. Opettele kuuntelemaan intuitiotasi ja luottamaan siihen entistä enemmän.

21–30 pistettä:

Vahva kuin pukki!

Onneksi olkoon – itsetuntosi ei ihan pienestä hätkähdä. Uskallat tarttua haasteisiin, koska luotat itseesi ja suhtaudut positiivisesti tulevaisuuteen. Osaat myös innostaa muita, sillä tiedät, ettei muiden onnistuminen ole sinulta pois. Jatka samaan malliin!

Jännitys, stressi ja ahdistus vaivaavat meistä valtavan monia vähintään silloin tällöin. Onneksi kiristävään olotilaan on olemassa monta helpotusta.

1. Kokeile tärinäterapiaa.

Tiesitkö, että tärinä on yksi ihmiskehon luonnollisimmista tavoista poistaa stressiä ja jännitystä? Lapsena jokainen meistä osaa poistaa lukkotiloja kehostaan tärisemällä. Vanhemmiten taito kuitenkin unohtuu, koska tärinää pidetään liian näkyvänä merkkinä jännityksestä. Siksi stressitilanteessa moni meistä kangistuu ja alkaa padota ahdistusta sisäänsä.

Onneksi tärisemisen taidon voi kuitenkin oppia uudelleen. Juuri siitä on kyse amerikkalaisen traumaterapeutin David Bercelin kehittämässä TRE-harjoituksessa. Harjoituksen nimi tulee englannin kielen sanoista Tension Trauma Release Exersise. Menetelmää on käytetty niin luonnonkatastrofialueilla kuin amerikkalaisten sotilaiden kotiuttamisen yhteydessä lievittämään traumaattisten kokemusten vaikutuksia.

Jännityksen hetkellä moni meistä kangistuu, jolloin keho alkaa padota ahdistusta sisäänsä.

Bercelin kehittämässä itsehoitomenetelmässä lihakset pannaan tärisemään juuri samalla tavalla, kuin pieni lapsi luontevasti purkaa kropan jännitystä. Kun oppii tärinäterapian perusteet, keinojen avulla kehon yliviritystilaa voi helpottaa helposti ja melkein missä vain.

Maailmalla harjoitus on noussut ilmiöksi, ja myös Suomesta löytyy TRE-ohjaajia. Netistä löytyy paljon opasvideoita, joiden avulla kropan saa tärisemään.

Miltä tärinäterapia tuntuu? Testasimme! Lue lisää tämän linkin kautta.

2. Anna laatikkohengityksen viedä mukanaan.

Stressiä lievittäviä hengitystekniikoita on olemassa vaikka millä mitalla. Yksi toimivimmista on Yhdysvaltain laivaston erikoisjoukkojenkin käyttämä laatikkohengitys, joka auttaa keskittymään hetkeen ja rauhoittaa. Harjoitus koostuu neljästä osiosta:

  1. Aloita puhaltamalla keuhkosi tyhjiksi.
  2. Pidä keuhkosi tyhjinä ja laske mielessäsi neljään. Pyri pitämään asentosi ryhdikkäänä ja keskity laskemiseen.
  3. Hengitä sisään nenän kautta ja laske samalla mielessäsi neljään.
  4. Pidä keuhkosi täysinä ja laske jälleen neljään. Toista harjoitus uudelleen muutamia kertoja.

Myös 4–7–8-hengitystekniikka on oiva apu stressinhallintaan. Lue lisää tämän linkin kautta.

3. Puhu itsellesi kuin ystävälle.

Jos mokaat työasioissa, soimaatko itseäsi kovin sanoin? Jos stressi tuntuu ylitsepääsemättömältä, piiskaatko itseäsi vain puskemaan läpi harmaan kiven? Vai lohdutatko kenties itseäsi kuin samassa tilanteessa olevaa ystävääsi?

Viimeinen vaihtoehto olisi ehdottomasti paras. Myötätuntoa itseään kohtaan kannattaa todellakin opetella, sillä se voi auttaa vapautumaan stressistä, turhista suorituspaineista ja ahdistuksesta.

Yksi keino harjoittaa itsemyötätuntoa on yrittää puhua itselleen kuin ystävälleen.

Millä muilla keinoilla myötätuntoa itseä kohtaan voisi opetella? Lue lisää vinkkejä tämän linkin kautta.

4. Silittele ja halaa.

Kun stressihormonit valtaavat kehon, hyvä vastalääke niiden kaitsemiseen on oksitoniini, kehon oma mielihyvähormoni, jonka eritystä lisää erityisesti kosketus, sekä oma että toisten.

Kosketa itseäsi juuri sillä tavalla, mikä tuntuu hyvältä ja lohduttavalta.

Kaikki kosketus auttaa. Kosketa siis stressitilanteessa itse itseäsi esimerkiksi kietomalla kädet itsesi ympärille. Jos se tuntuu teennäiseltä, silitä käsivartta tai laita käsi sydämelle. Kosketa itseäsi juuri sillä tavalla, joka tuntuu hyvältä ja lohduttavalta.

5. Aseta somelle ja ruuduille rajat.

Viime vuonna julkaistun amerikkalaistutkimuksen mukaan jatkuvasti puhelintaan vilkuilevat ovat keskimäärin stressaantuneempia kuin he, jotka vetävät tiukemmat rajat ruutuajalleen. Jos stressi, ahdistus ja jännitys piinaavat, kannattaa siis ehdottomasti kokeilla vaikkapa somelakkoa.

Myös psykoterapeutti Maaret Kallio on sitä mieltä, että somelle kannattaa asettaa tiukat rajat. Hänen mielestään jatkuvassa sähköpostien ja muiden piippauksessa syvempi ajattelu ei onnistu.

– Sammutan sähköpostit ja somet arkisin viimeistään kello 18, enkä katso niitä viikonloppuisin ollenkaan. Minulle ei tule koskaan puhelimeen sähköpostia eikä someilmoituksia, hän kertoi Me Naisille helmikuussa 2018.


6. Ota päivänokoset…

Päiväunien nukkumisella on valtavasti terveyshyötyjä. Yksi tärkeimmistä on se, että koisiminen laskee kehon stressihormonitasoja. Vuoden 2007 brittitutkimuksen mukaan pelkästään päivänokosten ajatteleminen laskee verenpainetta.

Pelkästään päivänokosten ajatteleminen laskee verenpainetta.

7. …ja kiinnitä huomio muutenkin uneen.

Nukkuminen on pitkään ollut aliarvostettua, mutta viime vuosina levon tärkeydestä on alettu puhua entistä enemmän. Yritä nukkua ainakin 8 tuntia yössä, sillä univelka ruokkii stressi- ja ahdistuskierrettä.

Millä tavalla unirytmin saisi parhaiten kuntoon? Lue unilääkäri Henri Tuomilehdon vinkit tämän linkin kautta.

8. Rapsuta lemmikkiä.

Karvaisen ystävän rapsuttelu hillitsee ahdistusta. Tutkimusten mukaan jo 7–10 minuuttia lemmikin silittelyä, lämpimän kehräyksen ja kiitollisen hyminän kuuntelua auttaa.

9. Anna venytysten viedä.

Jos mielen ohella myös kroppa on jumissa, stressi tuntuu entistä piinaavammalta. Siksi kehonhuollosta on ehdottomasti hyötyä ahdistuksen ja jännityksen purkamisessa. Tämä dynaaminen venytyssarja toimii taatusti:


10. Vetäydy omaan rauhaan.

Mielenterveydelle on kokonaisvaltaisesti hyväksi järjestää aikaa, jolloin oma olemassaolo ei ole riippuvainen muiden toiveista, vaatimuksista tai odotuksista – kuvitelluista tai todellisista. Lue lisää yksin olemisen terveyshyödyistä tämän linkin kautta. 

Jokainen tarvitsee aikaa, jolloin oma olemassaolo ei ole riippuvainen muista. 

11. Mene metsään.

Tutkimusten mukaan metsässä vietetty aika muun muassa vähentää stressiä, parantaa työmuistia ja saa ihmisen tuntemaan olevansa enemmän elossa.

”Kun sairastuu, se menee ikään kuin omaan piikkiin”, kertoo rintasyöpädiagnoosin saanut Krista Laurila.

Vuosi sitten talvella myyntiedustaja Krista Laurila, 40, loukkaantui.

Hän oli juuri saapunut työkeikalle. Keli oli liukas, ja yhtäkkiä hän horjahti autoaan päin ja satutti kätensä. Päivystykseen Krista pääsi seuraavana aamuna, mutta vakavampaa vauriota ei löydetty.

Viikon kuluttua vasempaan kylkeen iski kova kipu. Sairaalassa arvioitiin, että kyseessä on revähdys lihaksissa.

– Outoa oli, kun kipu vain vaihtoi paikkaa. Lääkäri piti kipua revähdyksen haamusärkynä, Krista kertoo.

Kevään aikana Krista kävi 18 kertaa lääkärissä valittamassa kovia selkä- ja kylkikipujaan. Vanhan välilevynpullistuman oletettiin kiukuttelevan, eikä kivun lähdettä sen kummemmin tutkittu.

”Lääkäri kertoi, että kyseessä on aggressiivinen rintasyöpä.”

Sairaalan päivystykseen Krista päätyi jälleen, kun selkä revähti. Lopulta reumapoliklinikalla hänet tutkittiin kunnolla.

– Ultrattiin ja löydettiin neljä tummentumaa. Otettiin koepaloja, ja mammografiassa löytyi kahden sentin patti rinnasta. Lääkäri kertoi, että kyseessä on aggressiivinen rintasyöpä.

Sairastaminen maksaa

Krista joutui lopettamaan liikkuvan työnsä myyntiedustajana voimakkaiden kipujen takia. Säännöllistä palkkaa ei enää tullut, mutta Krista pyöritti samaan aikaan myös pientä yritystä, jonka kautta hän myi mainos- ja liikelahjoja sekä työvaatteita.

– Olin optimisti ja ajattelin, että nousen vielä tästä tilanteesta ja pystyn edes hieman pyörittämään yritystäni. Selän ja kylkikivun vuoksi tulot olivat kuitenkin niin minimaalisia, että pelkät kirjanpitokulut ja vakuutukset veivät enemmän.

”En vain jaksanut ajatella.”

Sairastuminen merkitsi Kristalle ja hänen miehelleen Tuomakselle taloudellista katastrofia.

– Aina, kun kävin lääkärissä, tuli lasku kotiin.

Krista oli ottanut yritystään varten yrityslainaa, johon piti nyt pyytää lyhennysvapaata. Myös laskut alkoivat kerääntyä. Tuntui ylitsepääsemättömän raskaalta istua koneen ääreen huolehtimaan arjen menoista.

– Iltaisin tuijoteltiin toisiamme ja itkettiin. En silloin kyennyt toimimaan kuten yleensä toimin. En vain jaksanut ajatella.

Koirat ovat Kristalle henkireikä. Kuva: kotialbumi.
Koirat ovat Kristalle henkireikä. Kuva: kotialbumi.

Kaverit maksavat laskuja

Diagnoosin jälkeen Kristaa alettiin hoitaa ja sairaalakäyntejä tuli jatkuvasti. Kaksi ensimmäistä kuukautta meni sumussa

– Diagnoosi oli shokki. Sen jälkeen tiedon puute oli suurin ongelma. Olisin toivonut, että joku olisi heti antanut apua, ottanut kädestä kiinni ja vienyt asioita eteenpäin.

Kotona Krista liikkui rollaattorilla ja kepeillä, sillä selkäsärky vaivasi häntä edelleen. Kesti kauan, ennen kuin Krista kuuli mahdollisuudesta tavata sairaalan sosiaalityöntekijää, joka alkaisi auttaa.

”Jos meillä ei olisi tällaista tukiverkostoa, olisimme uponneet jo kauan sitten.”

– Kun sairastuu, se menee ikään kuin omaan piikkiin. Kaikki säännöt pitäisi tietää valmiiksi, ja tällaiseen olisi pitänyt jotenkin myös varautua. Miten ihmeessä ihminen voi varautua siihen, että tulee vakava sairaus?

Oma pankki on ollut tilanteessa onneksi ymmärtäväinen. Krista ja Tuomas saivat pankista hetkeksi lyhennysvapaata lainoihin. Nyt kaikki on palaamassa normaaliksi – paitsi Krista. Kristan mukaan lainat alkoivat juosta huhtikuussa jälleen normaalin malliin. Pelkän yrityslainan kulut ovat 750 euroa kuussa, ja Kristan ainoa tulo on Kelan tuki.  Loput maksettavat ja arjen muut menot jäävät Tuomakselle, joka työskentelee koneistajana.

Pankki yrittää vielä selvittää, voisiko tilanteessa luovia jotenkin. Onneksi ystävät ovat silloin tällöin auttaneet laskujen maksussa.

– Jos meillä ei olisi tällaista tukiverkostoa, olisimme uponneet jo kauan sitten.

Googleta itse

Kristan mukaan sairastuneen on vaikea saada apua taloudelliseen kriisiinsä viralliselta taholta. Hän kertoo kokeneensa raskaalta tuntuvaa kamppailua jokaisen tuen ja niitä myöntävän tahon kanssa.

Kristan kokee, että päättävän tahon on vaikea ymmärtää, ettei vakavasti sairastunut jaksa edes tavallista arkea.

– Itse on täytynyt googlettaa tietoa. Asioita selvittelevä avustaja olisi tullut tarpeeseen, kun on todella väsynyt esimerkiksi fyysisesti ja henkisesti rankkojen hoitojen jälkeen. Ihminen ei jaksa metsästää tuki-infoa silloin, kun yrittää selviytyä normaalipäivästä.

”Täytyisi antaa lainojen vain mennä ulosottoon. Sitten olisimme oikeutettuja mihin tahansa tukeen ja velkaneuvontaan.”

Kristan mukaan taloudelliseen kriisiin olisi olemassa ratkaisu, mutta sitä hän haluaa välttää viimeiseen asti.

– Täytyisi antaa lainojen vain mennä ulosottoon. Sitten olisimme oikeutettuja mihin tahansa tukeen ja velkaneuvontaan.

450 euroa helpotusta

Paras apu on tullut läheltä: Kristan ja Tuomaksen ystävät ovat järjestäneet heille rahankeräyksen Facebookissa. Sana keräyksestä on kulkenut eteenpäin, ja rahallista apua on alkanut tulla.

Krista voi tällä hetkellä myös olosuhteisiin nähden hyvin, vaikka syöpä on vaikuttanut myös hänen luustoonsa.

– Olen ikuinen optimisti ja uskon, että asiat järjestyvät jollain tavalla.

Jos keräyksessä päästään tavoitteeseen, Krista ja Tuomas saavat 450 euroa helpotusta juoksevista kuluista kuukaudessa.

Summa vastaa heille lottovoittoa. Krista toivoo saavansa eläkepaperit ennen kesää, jolloin hän voisi tehdä myös jotain kevyttä osa-aikatyötä.

– Minä en saa tehdä nyt pätkääkään töitä, tai kaikki tuet lähtevät. Vaikka olen sairas, olisin voinut vaikka puhelimitse jatkaa myyntityötä. Olisin tehnyt sen, mitä jaksaisin.

Lue lisää Kristan blogista. Edit 19.4.. korjattu linkki.

yrittäjä minäkin

Kristan, 40, oudot selkäsäryt paljastuivat rintasyöväksi – sairastuminen ajoi velkakierteeseen

Itselleni iski reuma. Paljon on joutunut itse ottamaan asioista selvää, ei näihin anneta mitään tietopakettia. Ei olisi iso homma kasata tärkeimmistä asioista esitettä. Siitä, mitä sairaus käytännössä tarkoittaa, miten se vaikuttaa kehoosi, mitä verikokeista seurataan (arvot yms suomeksi avattuna), miten paljon kipua pitää kestää, mille voidaan tehdä jotain ja mille ei, kuka on se henkilö(t), joille voit soittaa, kun on kysyttävää, mistä saat tukea jne.
Lue kommentti