Kuva: wavebreakmedia / Shutterstock
Kuva: wavebreakmedia / Shutterstock

Tiedätkö, millaisessa hapessa on henkinen vahvuutesi?

Valitse seuraavista vaihtoehdoista itsellesi sopivin. Laske sitten pisteesi ja lue tulos!

1. Olet hakenut unelmiesi työpaikkaa. Sähköpostiisi kolahtaa tyly vastaus: ”Kiitos mielenkiinnostasi, mutta valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun.” Mitä tuumaat?
a) Eristäydyn pariksi päiväksi ja lohduttaudun herkuttelemalla.
b) Iloitsen nopeasta vastauksesta ja heitän verkot toisille vesille.
c) Soitan ystävälleni ja vuodatan harmitukseni.
d) Mietin, pitäisikö hakea toiselle alalle.

2. Kaupan kassa vastaa tervehdykseesi ylimielisellä katseella. Mitä ajattelet?
a) Voi toista... Tylsä työ vie mehut reippaimmastakin.
b) Kiitos vaan, kun pilasit omankin päiväni.
c) Apua, sanoinko jotain väärää?
d) Ehkä ensi kerralla hymy on herkemmässä.

3. Esimiehesi ehdottaa sinulle vuoden pestiä ulkomailla. Mitä mietit?
a) Ihanaa mutta pelottavaa. Pärjäänköhän varmasti?
b) Paniikki! Eikö joku muu voisi..?
c) Vihdoinkin jotain jännää! Milloin lähtö?
d) Aikalisä, kiitos. Tämä on analysoitava ennen päätöstä.

4. Kuulet, että ystäväsi on voittanut luksusjoogaretriitin. Mitä tuumaat?
a) Mahtavaa! Hyville ihmisille tapahtuu hyviä asioita.
b) Olen kateudesta vihreä, mutta en ikinä tunnusta sitä.
c) Epäreilua! Olen vielä joogannut vuoden pidempään...
d) Vau, täytyy osallistua itsekin useammin arvontoihin.

5. Tahdot muuttaa elämäntapojasi. Miten yleensä toimit?
a) Treenaan joka päivä ja vahtaan joka suupalaa. Kestän korkeintaan kaksi viikkoa.
b) Valitsen yhden muutoskohteen ja teen itselleni realistisen pitkän tähtäimen suunnitelman.
c) Palkkaan personal trainerin ja pyydän häntä kertomaan, miten teen sen kolmessa kuussa.
d) Annan itselleni vuoden aikaa ja pyydän ystäväni tuekseni.

6. Päätit olla karkkilakossa kuukauden. Viikon kuluttua syöt Pätkiksen. Miten reagoit?
a) Unohdan koko jutun ja jatkan projektiani hyvillä mielin.
b) Potkin itseni lenkille rangaistukseksi.
c) Ahmin saman tien myös suklaalevyn. Koko lakkohan on jo pilalla muutenkin...
d) Puran pettymykseni työkavereilleni, mutta päätän ryhdistäytyä.

7. Ystäväsi joutui perumaan viikonloppusuunnitelmanne. Miten toimit?
a) Soitan heti muut kaverit läpi, jotta en joudu viettämään viikonloppua yksin.
b) Harmittelen, mutta keksin kyllä jotain muuta puuhaa.
c) Ymmärrän, mutta olen salaa tyytyväinen, että saan olla omissa oloissani.
d) Sovin heti jotain ohjelmaa toiselle vapaapäivälle. Yhden kestän yksinkin.

8. Vietit unelmavuoden ulkomailla, mutta pesti kesti vain vuoden. Mitä mietit palattuasi?
a) Kunpa voisin palata ajassa taaksepäin. Eihän tätä talvea kestä kukaan!
b) Ihana kokemus, mutta nyt haluan nauttia näistä oloista.
c) Kerron vuodestani kaikille, jotka jaksavat kuunnella.
d) Muistelen vuotta aina välillä, mutta olen tyytyväinen myös tähän hetkeen.

9. Miten yleensä valmistaudut, kun lähdet kuntosalille tai jumppaan?
a) Mietin tarkasti vaatteet etukäteen ja viimeistelen meikin pukkarissa.
b) Vähän ripsiväriä riittää. Tärkeintä, että vaatteet ovat puhtaat.
c) Jos en ehdi meikata ja hiukset ovat pesemättä, piiloudun lippiksen alle.
d) Treenaan aina meikittä ja mahdollisimman mukavissa vaatteissa.

10. Saat kutsun kiinnostavaan tilaisuuteen, mutta kukaan ei ehdi aveciksesi. Mitä teet?
a) Jään kotiin. Kuulen kyllä myöhemmin, mitä siellä tapahtui.
b) Lähden yksin. Ei tulisi mieleenikään jättää tilaisuutta väliin!
c) Menen piipahtamaan, mutta päätän olla vain hetken.
d) Jätän kutsun väliin, mutta odotan jo innolla toista tilaisuutta.

Pisteet:
1. a) 1, b) 3, c) 2, d) 0
2. a) 3, b) 1, c) 0, d) 2
3. a) 1, b) 0, c) 3, d) 2
4. a) 3, b) 1, c) 0, d) 2
5. a) 0, b) 3, c) 1, d) 2
6. a) 3, b) 1, c) 0, d) 2
7. a) 0, b) 2, c) 3, d) 1
8. a) 0, b) 3, c) 1, d) 2
9. a) 0, b) 2, c) 1, d) 3
10. a) 0, b) 3, c) 2, d) 1

Tulokset:

0–10 pistettä:

Aika muuttaa ajattelua

Käsi sydämelle, milloin viimeksi teit jotain miellyttääksesi vain itseäsi? Mietit liian usein, mitä muut sinusta ajattelevat. Jäät myös helposti vatvomaan pieniä vastoinkäymisiä, ja haasteiden edessä pelkäät pahinta. Nyt on aika ottaa oma elämä haltuun! Älä mieti liikaa muiden toiveita, vaan ala rohkeasti toteuttaa omia unelmiasi.

11–20 pistettä:

Terveellä pohjalla

Tiedät yleensä, mitä haluat, osaat pitää puolesi ja sanot mielipiteesi tarpeen vaatiessa. Hallitset hyvin tutut ja turvalliset tilanteet, mutta epävarmoissa tilanteissa et aina luota itseesi. Kaipaat ystäviesi ohjeita vaikean valinnan edessä. Joskus makutuomari on tarpeen myös shoppailureissulla. Opettele kuuntelemaan intuitiotasi ja luottamaan siihen entistä enemmän.

21–30 pistettä:

Vahva kuin pukki!

Onneksi olkoon – itsetuntosi ei ihan pienestä hätkähdä. Uskallat tarttua haasteisiin, koska luotat itseesi ja suhtaudut positiivisesti tulevaisuuteen. Osaat myös innostaa muita, sillä tiedät, ettei muiden onnistuminen ole sinulta pois. Jatka samaan malliin!

Vaivaako pahanhajuinen hengitys? Syy voi löytyä todella pienestä jutusta.

Jokaisella meillä on joskus pahanhajuinen hengitys. Jopa puhtaassa suussa elää miljoonia bakteereja, jotka voivat aiheuttaa haisevan ongelman. Joten tunnollinen hampaiden harjauskaan ei välttämättä poista haisevaa pulmaa, hammaslääkäri Harold Katz kertoo Femail-sivustolla.

Pahanhajuinen hengitys on usein ikävä piina – olipa se sitten hetkellistä tai pidempiaikaista. Sitä on vaikea tunnistaa itse eikä sitä voi täydellisesti estääkään. Katzin mukaan suun hajuongelmiin saanee apua simppelillä keinolla:

– Yksi tärkeimmistä asioista, jolla voi hillitä pahanhajuista hengitystä, on riittävä nesteyttäminen, Katz vinkkaa.

Liian vähäinen vedenjuonti on tärkeää etenkin, jos kärsii kuivasta suusta. Vettä on syytä nauttia säännöllisesti päivän aikana. Katzin mukaan juomavesi huuhtelee suun hampaiden harjausten välillä. Silloin suu ehdi kuivua, mikä auttaa myös pitämään pahat hajut loitolla.

Oman hengityksen hajua on yleensä vaikea saada selville. Siihen tottuu kuin kehon tai kodin ominaistuoksuun. Katz antaa kuitenkin vinkkejä, miten voi kuitenkin tarkistaa suun raikkauden nopeasti:

 

1. Nuolaisutesti

”Nuolaise puhdasta kämmenselkääsi. Anna sen kuivua noin kymmenen sekuntia ja nuuhkaise sen jälkeen.”

Jos huomaat hajun, saatat kärsiä pahanhajuisesta hengityksestä. Mutta kannattaa myös muistaa, että hengitys – kuten oma ihokin – haisee eri tavoin vuorokauden eri aikoina.  

 

2. Hammaslankatesti

”Käytä hammaslankaa takimmaisten hampaiden välissä. Tämä on todennäköisin paikka, johon ruokaa on saattanut jäädä. Sen jälkeen haista hammaslankaa.” Jos hammaslanka ei tuoksahda, ei hengityksessäkään ole todennäköisesti mitään vikaa. 

Ja joko tiedät, miten hampaat langataan oikein päivittäisen iltapesun yhteydessä? Lue vinkit täältä. 

 

3. Peilitesti

Kielen väri ja pinta kertovat paljon suunterveydestä. Terve kieli näyttää yleensä vaaleanpunaiselta ja melko tasaiselta.

”Yleisesti sanotaan, että mitä karkeampi kieli, sen suurempi todennäköisyys, että kärsii pahanhajuisesta hengityksestä. Halkeamat tarjoavat bakteereille ihanteellisen ympäristön.”

Peilin edessä kannattaa tarkkailla urien ja halkeamien lisäksi myös kielen väriä ja sen päällä olevia mahdollisia katteita. Katzin mukaan valkoinen kate aivan kielen takana voi olla merkki hajuongelmasta. Samasta voi niin ikään keltainen kielen päällys. 

 

4. Ihmistesti

Katz suosittelee tarkkailemaan ensin muita ihmisiä; jos he siirtyvät kauemmaksi luotasi, kun juttelette, saattaa sinun olla aika tehdä jotain suunterveydelle, hän vihjaa.

Hänen mukaansa omasta hengityksestään kannattaa kysyä suoraan hyvältä ystävältä. Haiseeko se? Ja vinkkinä, että ihmistestiin on syytä pyytää mukaan henkilöä, joka jaksaa nuuhkia hengitystä useamman kerran päivässä, sillä hengityksen haju vaihtelee pitkin päivää.

Useimmat ihmiset kärsivät pahanhajuisesta hengityksestä eli halitoosista pelkästään aamuisin, koska suu on kuivunut yön aikana. Samaa tapahtuu flunssan aikana. Niin ikään liikunta, tietyt ruokavaliot ja hampaiden sekä suun sairaudet saattavat aiheuttaa hajuongelmia.

 


 

5. Puuvillatesti

”Pyyhi kielesi yläosaa puuvillaiseen harsokankaaseen ja haista kangasta. Tämä on luultavasti rehellisin ja tarkin tapa. Jos kankaaseen jää kielestäsi kellertävä tahra, se todennäköisesti kertoo, että suusi tuottaa rikkiyhdisteitä.”

Saman testin voi tehdä myös puhtaalla muovilusikalla, Katz sanoo. Lusikalla raaputetaan ensin kevyesti kielen takaosaa ja sitten annetaan sen kuivua hetki ennen haistelua.

Kertakäyttölusikalla voi rapsuttaa myös kielen puhtaaksi. Katso täältä suomalaisen hammashygienistin vinkit ja syyt, miksi se kannattaa. 

Mutta entä jos kahvi ei maistu: voiko terveyttään edistää teellä?

Masennuksen ja syöpien loitolla pitäjä. Apua laihdutukseen ja metaboliseen oireyhtymään. Kahvilla on todistetusti monia terveyshyötyjä. Vuosikymmenten ajan on tutkittu myös kahvin juomisen ja sydänterveyden yhteyksiä, joista nyt on saatu uutta, tärkeää tietoa.

Saksalainen tutkijaryhmä selvitti, miksi kahviin liittyy niin paljon sydämen terveyshyötyjä. Mahdollinen vastaus löytyy siitä, miten verisuonet ja veren solut reagoivat kofeiiniin. Tutkimustulos sisältää myös tarkan kofeiinimäärän, jolla sydänterveys kohenee, kertoo Science Daily.

Sydänterveyden hyödyt ovat parhaimmillaan, kun päivässä juodaan kofeiinimäärä, joka vastaa neljä kuppia kahvia. Näin väittää tuore tutkimus. Sääntö toimii etenkin iäkkäiden kahvinystävien terveen sydämen reseptinä.

PLOS-tiedelehdessä torstaina julkaistu tutkimus tehtiin hiirten avulla, joten suoraa yhteyttä ihmissydämen toimintaan ei ole todistettu. Ongelmallista on myös aina syy-seuraussuhteiden löytäminen.

Esimerkiksi viime vuonna julkaistu kokoomatutkimus selvitti, että parhaimmat terveyshyödyt kahvista saa, kun sitä nauttii päivittäin kolme–neljä kuppia. Tutkimusta kuitenkin kritisoitiin siitä, että tulokset eivät välttämättä tarkoita suoria syy-seuraussuhteita: ei voitane suoraan sanoa, että terveempi elämä johtuisi vain kahvinjuonnista. 

Neljän kahvikupin kittaaminen ei siis ehkäise välttämättä yksin terveysongelmia. On siis mahdollista, että neljä kuppia nauttivat ihmiset elävät muutenkin terveellisesti. 

 

Business Insider (BI) on haastatellut uuden tutkimuksen tekijää, joka toivoo, että vanhat neuvot kahvin kulutuksesta hylättäisiin tulosten perusteella. Varsinkin kun usein sydänvaivaisia senioreita neuvotaan välttämään kahvia.

Tutkija Joachim Altschmied uskoo, että neljä päivittäistä kahviannosta voi auttaa vähentämään sydänkohtauksen riskiä, sillä kofeiini suojaa verisuonia. Kahvi myös saattaa auttaa toipumaan sydänsairauksista, kunhan määrä pysyy maltillisena. Neljää kuppia vastaavaa kofeiinimäärää ei saa ylittää. Hän muistuttaa lisäksi terveellisistä elämäntavoista – tietenkin kahvin rinnalla.

– Se ei korvaa muita asioita. Urheilua ja terveellistä syömistä kannattaa jatkaa ja lisätä mukaan kahvia.

BI:n mukaan kahvin voi korvata myös vihreällä teellä, jos musta kofeiinijuoma ei maistu. Se kirjoittaa, että vihreässä teessä on yhtä paljon kofeiinia ja se myös voi edistää sydänterveyttä tehokkaasti.

Kysely

Kuinka monta kuppia kahvia juot päivässä?