Kuva: wavebreakmedia / Shutterstock
Kuva: wavebreakmedia / Shutterstock

Tiedätkö, millaisessa hapessa on henkinen vahvuutesi?

Valitse seuraavista vaihtoehdoista itsellesi sopivin. Laske sitten pisteesi ja lue tulos!

1. Olet hakenut unelmiesi työpaikkaa. Sähköpostiisi kolahtaa tyly vastaus: ”Kiitos mielenkiinnostasi, mutta valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun.” Mitä tuumaat?
a) Eristäydyn pariksi päiväksi ja lohduttaudun herkuttelemalla.
b) Iloitsen nopeasta vastauksesta ja heitän verkot toisille vesille.
c) Soitan ystävälleni ja vuodatan harmitukseni.
d) Mietin, pitäisikö hakea toiselle alalle.

2. Kaupan kassa vastaa tervehdykseesi ylimielisellä katseella. Mitä ajattelet?
a) Voi toista... Tylsä työ vie mehut reippaimmastakin.
b) Kiitos vaan, kun pilasit omankin päiväni.
c) Apua, sanoinko jotain väärää?
d) Ehkä ensi kerralla hymy on herkemmässä.

3. Esimiehesi ehdottaa sinulle vuoden pestiä ulkomailla. Mitä mietit?
a) Ihanaa mutta pelottavaa. Pärjäänköhän varmasti?
b) Paniikki! Eikö joku muu voisi..?
c) Vihdoinkin jotain jännää! Milloin lähtö?
d) Aikalisä, kiitos. Tämä on analysoitava ennen päätöstä.

4. Kuulet, että ystäväsi on voittanut luksusjoogaretriitin. Mitä tuumaat?
a) Mahtavaa! Hyville ihmisille tapahtuu hyviä asioita.
b) Olen kateudesta vihreä, mutta en ikinä tunnusta sitä.
c) Epäreilua! Olen vielä joogannut vuoden pidempään...
d) Vau, täytyy osallistua itsekin useammin arvontoihin.

5. Tahdot muuttaa elämäntapojasi. Miten yleensä toimit?
a) Treenaan joka päivä ja vahtaan joka suupalaa. Kestän korkeintaan kaksi viikkoa.
b) Valitsen yhden muutoskohteen ja teen itselleni realistisen pitkän tähtäimen suunnitelman.
c) Palkkaan personal trainerin ja pyydän häntä kertomaan, miten teen sen kolmessa kuussa.
d) Annan itselleni vuoden aikaa ja pyydän ystäväni tuekseni.

6. Päätit olla karkkilakossa kuukauden. Viikon kuluttua syöt Pätkiksen. Miten reagoit?
a) Unohdan koko jutun ja jatkan projektiani hyvillä mielin.
b) Potkin itseni lenkille rangaistukseksi.
c) Ahmin saman tien myös suklaalevyn. Koko lakkohan on jo pilalla muutenkin...
d) Puran pettymykseni työkavereilleni, mutta päätän ryhdistäytyä.

7. Ystäväsi joutui perumaan viikonloppusuunnitelmanne. Miten toimit?
a) Soitan heti muut kaverit läpi, jotta en joudu viettämään viikonloppua yksin.
b) Harmittelen, mutta keksin kyllä jotain muuta puuhaa.
c) Ymmärrän, mutta olen salaa tyytyväinen, että saan olla omissa oloissani.
d) Sovin heti jotain ohjelmaa toiselle vapaapäivälle. Yhden kestän yksinkin.

8. Vietit unelmavuoden ulkomailla, mutta pesti kesti vain vuoden. Mitä mietit palattuasi?
a) Kunpa voisin palata ajassa taaksepäin. Eihän tätä talvea kestä kukaan!
b) Ihana kokemus, mutta nyt haluan nauttia näistä oloista.
c) Kerron vuodestani kaikille, jotka jaksavat kuunnella.
d) Muistelen vuotta aina välillä, mutta olen tyytyväinen myös tähän hetkeen.

9. Miten yleensä valmistaudut, kun lähdet kuntosalille tai jumppaan?
a) Mietin tarkasti vaatteet etukäteen ja viimeistelen meikin pukkarissa.
b) Vähän ripsiväriä riittää. Tärkeintä, että vaatteet ovat puhtaat.
c) Jos en ehdi meikata ja hiukset ovat pesemättä, piiloudun lippiksen alle.
d) Treenaan aina meikittä ja mahdollisimman mukavissa vaatteissa.

10. Saat kutsun kiinnostavaan tilaisuuteen, mutta kukaan ei ehdi aveciksesi. Mitä teet?
a) Jään kotiin. Kuulen kyllä myöhemmin, mitä siellä tapahtui.
b) Lähden yksin. Ei tulisi mieleenikään jättää tilaisuutta väliin!
c) Menen piipahtamaan, mutta päätän olla vain hetken.
d) Jätän kutsun väliin, mutta odotan jo innolla toista tilaisuutta.

Pisteet:
1. a) 1, b) 3, c) 2, d) 0
2. a) 3, b) 1, c) 0, d) 2
3. a) 1, b) 0, c) 3, d) 2
4. a) 3, b) 1, c) 0, d) 2
5. a) 0, b) 3, c) 1, d) 2
6. a) 3, b) 1, c) 0, d) 2
7. a) 0, b) 2, c) 3, d) 1
8. a) 0, b) 3, c) 1, d) 2
9. a) 0, b) 2, c) 1, d) 3
10. a) 0, b) 3, c) 2, d) 1

Tulokset:

0–10 pistettä:

Aika muuttaa ajattelua

Käsi sydämelle, milloin viimeksi teit jotain miellyttääksesi vain itseäsi? Mietit liian usein, mitä muut sinusta ajattelevat. Jäät myös helposti vatvomaan pieniä vastoinkäymisiä, ja haasteiden edessä pelkäät pahinta. Nyt on aika ottaa oma elämä haltuun! Älä mieti liikaa muiden toiveita, vaan ala rohkeasti toteuttaa omia unelmiasi.

11–20 pistettä:

Terveellä pohjalla

Tiedät yleensä, mitä haluat, osaat pitää puolesi ja sanot mielipiteesi tarpeen vaatiessa. Hallitset hyvin tutut ja turvalliset tilanteet, mutta epävarmoissa tilanteissa et aina luota itseesi. Kaipaat ystäviesi ohjeita vaikean valinnan edessä. Joskus makutuomari on tarpeen myös shoppailureissulla. Opettele kuuntelemaan intuitiotasi ja luottamaan siihen entistä enemmän.

21–30 pistettä:

Vahva kuin pukki!

Onneksi olkoon – itsetuntosi ei ihan pienestä hätkähdä. Uskallat tarttua haasteisiin, koska luotat itseesi ja suhtaudut positiivisesti tulevaisuuteen. Osaat myös innostaa muita, sillä tiedät, ettei muiden onnistuminen ole sinulta pois. Jatka samaan malliin!

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)

Älä vähättele kumppanisi sairautta, äläkä unohda itseäsi taakan alle. 

Kun kumppani sairastuu masennukseen, hyvät neuvot ovat tarpeen. Suomen Mielenterveysseuran kriisityön päällikkö Pirjo-Riitta Liimatainen ohjeistaa, kuinka voit auttaa kumppaniasi – ja itseäsi – tilanteessa.

1. Älä vähättele sairautta.

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta. Se on mielen sairaus. Jos kumppanisi on tyystin voimaton, älä käske häntä ottamaan itseään niskasta kiinni. Älä käskytä tai syyllistä. Masentuneen kohdalla ei ole kyse siitä, ettei toinen haluaisi tehdä jotain. Hän ei pysty.”

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta.”

2. Hae tietoa masennuksesta.

”Tiedosta ei ole koskaan haittaa. Vieraile luotettavilla nettisivustoilla ja lue, miten masennus vaikuttaa ja miten se näkyy ihmisessä. Esimerkiksi mielenterveystalo.fi ja Suomen mielenterveysseura tarjoavat faktoja, joista voi olla apua.”

3. Ymmärrä, että masennusta voi hoitaa.

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle. Siihen on olemassa monia hoitokeinoja. Siitä on täysin mahdollista parantua.”

4. Kerro, että olet valmis kuuntelemaan.

”On tärkeää kertoa rakkaalle ihmiselle, että olet valmis kuuntelemaan häntä. Kun paha olo iskee, yritä luoda häneen toivoa. Toinen kaipaa usein kaikista eniten ihan vain lämmintä tukea, kannustusta ja toivoa paremmasta.”

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle.”

5. Osoita, että rakastat.

”Valaise toisen pimeä tunneli läheisyydellä. Kerro, että apua saa ja sitä kannattaa hakea. Ole lähellä ja halaa.

Masennus voi saada seksuaalisen halukkuuden vähenemään. Suhtaudu kumppaniisi ymmärryksen kautta ja keskustele hänen kanssaan asiasta. Vaikka tietyt läheisyyden osa-alueet hiipuisivat, osoita että välität ja kerro rakastavasi.” 

6. Kysy, miten voit auttaa.

”Ihmiset eivät ole selvännäkijöitä. Sen takia kannattaa kysyä suoraan, mikä toiselle olisi tärkeintä tilanteessa.

Joskus sairastavan on vaikeaa hakea apua, koska jaksaminen on äärirajoilla. Silloin kannattaa rohkaista toista ja sanoa, että voit lähteä käynneille mukaan. Varsinkin, jos toinen puhuu itsetuhoisista ajatuksista, tilanteeseen kannattaa tarttua heti.”

7. Puske hakemaan apua.

”Jos kumppanisi lopettaa esimerkiksi lääkkeiden syömisen ja haluaa luovuttaa hoidon kanssa, kehota häntä kuitenkin jatkamaan. Yritä saada toinen ymmärtämään, että apua on haettava.

Jos kumppanisi suhtautuu avun hakemiseen todella vastahakoisesti, puske eteenpäin. Muista, että hän ymmärtää sinun tehneen oikein siinä vaiheessa, kun hänen mielensä kirkastuu jälleen. Avun hakeminen on aina hyvä ratkaisu, vaikkei se pahimmassa hetkessä siltä tuntuisi.”

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita: vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua.”

8. Jaa vastuuta.

”Muistuta kumppaniasi siitä, ettei masennus ole häpeä tai heikkoutta. Sitä ei tarvitse peitellä muilta ihmisiltä. Kannusta puolisoasi puhumaan asiasta luottoihmisilleen.

Myös sinun kannattaa pyytää muita läheisiä auttamaan tilanteessa. On tärkeää, ettei sairastunut tai hänen kumppaninsa kumpikaan jää yksin.”

9. Anna itsellesi armoa.

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita. Se voi herättää vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua. Näiden tunteiden purkamista masentuneeseen kannattaa yrittää välttää.

Mutta koska olemme ihmisiä, tunteet voivat myös leimahtaa. Se on inhimillistä, eikä siitä kannata tuntea syyllisyyttä. Toinen ei mene rikki siitä, että suutut. Tilanne kannattaa kuitenkin käydä mahdollisimman pian toisen kanssa läpi, ettei se jää vellomaan. Pyydä anteeksi ja kerro tunteistasi.”

10. Älä unohda itseäsi.

”Masennus on sairaus, joka vaikuttaa tunteisiin, toimintakykyyn, ihmissuhteisiin ja muuhun jaksamiseen. Tavalliset askareet voivat muuttua mahdottomaksi tehtäväksi, ja arjen pyörittäminen saattaa jäädä puolison vastuulle.

”Ota kaikki mahdollinen apu vastaan.”

Puolisolle ensisijaisen tärkeää on muistaa pitää kaiken keskellä huolta siitä, ettei itse muserru taakan alle. Pidä itsestäsi niin hyvää huolta kuin tilanteessa pystyt. Kun huolehdit itsestäsi, jaksat huolehtia toisesta paremmin ja olla hänen tukenaan.

Ota kaikki mahdollinen apu vastaan. On parempi havahtua tilanteeseen ajoissa, koska muuten kaikki voi johtaa siihen, että perheessä on kaksi uupunutta tai jopa masentunutta.

On täysin hyväksyttävää alkaa punnita myös sitä vaihtoehtoa, että irtisanoutuu ihmissuhteesta. Jos tilanne vie itseltä kaikki voimat, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erota. Se voi tuntua itsekkäältä, mutta pitää muistaa, että meillä kaikilla on oma elämämme. Jossain vaiheessa on pakko miettiä, mitä siltä haluaa. Kukaan ei voi elää elämäänsä toisen kautta varsinkaan silloin, jos toinen on haluton parantumaan ja kaikki on yritetty.”

11. Muista, että apua on saatavilla.

”Tukeudu läheisiisi ja hae rohkeasti ulkopuolista apua. Mielenterveysomaisten keskusliiton eli FinFamin kautta löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja, joista voi olla apua. Myös Mieli maassa Ry:n kautta löytyy paljon hyvää tietoa.

Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen voi soittaa lähes ympäri vuorokauden. Sen kautta voi puhua päivystäjän kanssa, kysyä neuvoa tai vain purkaa omaa huolta ja pahaa oloa. Kriisivastaanoton kautta saa ajan nopeasti ja mitään lähetteitä ei tarvita: soitto toimistopuhelimeen riittää ja siitä pyyntö lähtee eteenpäin. Aika pyritään järjestämään noin viikon sisällä.”

Home sweet home

Hae tietoa ja pidä itsestäsi huolta – 11 kultaista neuvoa masentuneen puolisolle

Homealtistus on todella oimakas masennuksen aiheuttaja. Hometoksiinit ovat siis hermomyrkkyjä, jotka tuhoavat homeallergisen ihmisen kyvyn selviytyä arjessa, saati työssä. Homealtistusken oireita vähätellään, koska lääkärit eivät tiedä hometoksiineista mitään. Lääkärit eivät tunnista homealtistusta, eivät osaa edes epäillä oireiden diagnosoinnissa homeen osuutta. Kyse on varsin laajasta ongelmasta, jonka tutkimukseen ei ole osoitettu riittävästi määrärahoja. Kyse on varsin laajasta ja vakavasta...
Lue kommentti