Kuva Ocskay Mark/Shutterstock
Kuva Ocskay Mark/Shutterstock

Voiko korkokenkien käytöstä koitua jalkaongelmia? Jopa niin, ettei jumppakaan enää onnistu?

”Kuljen korkkareissa koko päivän. Kun vaihdan illalla jumppatossuihin, jalkoihini sattuu. En haluaisi luopua korkkareista, mutta en myöskään zumbasta. Voivatko korkeat korot tehdä pysyvää vahinkoa jaloilleni?”
Heidi, 35

Mitä sanoo ortopedi?

Ortopedian erikoislääkäri Olli Savola myöntää, että korkokengät aiheuttavat jalkaongelmia. Ne lisäävät painetta etenkin päkiöihin ja polviin. Myös pohjelihas ja akillesjänne kiristyvät, minkä vuoksi alaselkä voi kipeytyä.

– Koroilla kävellessä vartalon painopiste siirtyy etukumaraan, Savola kiteyttää.

Korkkarit pahentavat myös vaivaisenluita, vasaravarpaita ja varpaiden kynsiongelmia. Savolan mukaan yleisimpiä vaivoja ovat päkiä- ja varvaskivut. Ihanteellinen koron korkeus riippuu silti täysin jalan yksilöllisistä ominaisuuksista.

– Korkearyhtinen jalka kestää korkoja paremmin kuin matalaholvinen lattajalka. Matalaholvinen voi ärtyä jo kolmen sentin korosta.
Korkeaholvisissa ja terveissä jaloissa voi käyttää korkoja päivittäinkin, kunhan muistaa venytellä pohjelihakset jälkeenpäin. Savola suosittelee silti vaihtamaan välillä matalapohjaisiin. Myös työpäivän aikana kannattaa heittää korkkarit jalasta ja tehdä jalkajumppaa toimistopöydän alla.

Jos päkiät silti kipeytyvät, vaihda kengät vaihtaa jaloille mukaviin juoksutennareihin.

– Kun kenkä rullaa hyvin, päkiä saa levätä.
Savola muistuttaa, että jalkavaivoja on vähän maissa, joissa jalkineita ei käytetä ollenkaan.

Jos jalkavaivat kuitenkin kiusaavat lähes viikoittain, Savola kehottaa hakeutumaan ortopedille tai jalkahoitajalle hyvissä ajoin. Satunnainen oireilu voi parantua 2–4 viikon säännöllisellä kuntouttamisella.

Entä käyttäjä?

Tamperelainen Jenni Airaksinen, 38, kulkee kahdeksan sentin koroissa kaikkialle säästä riippumatta. Nainen taittaa kilometrin pituisen työmatkansa korkosaappaissa myös talvisin.

– On hienoa olla kahdeksan senttiä korkeammalla. Joudun tinkimään vain kävelyvauhdista. Huomioimalla sen aikatauluissa ehdin kuitenkin ajoissa perille.

Airaksinen tanssii korkkareissa cabaret-tunnilla kerran viikossa. Salsatunneilla hän käyttää matalia tossuja, mutta liikkuu silloinkin mielellään varpaillaan relevéssä.

Vaikka Airaksinen on säästynyt jalkakivuilta, hän huomaa päkiöidensä toisinaan väsyvän. Oloa helpottaa, kun seisoo tennispallon päällä minuutin ajan. Pohjelihasten kireyteen taas auttaa lyhyt joogaharjoitus.
Airaksinen myöntää kuulleensa, että korkkarit voivat aiheuttaa jalkakipuja.

– Olen odottanut niitä nyt parikymmentä vuotta, mutta eipä ole kolottanut. Minulla taitaa olla luontainen korkkariryhti, nainen pohtii.
Nyt korkkarifani on ihastunut kiilakorkotennareihin. Niillä matka taittuu turvallisesti ja nopeasti mutta tyylillä.

– Monet kysyvät, miksi käytän korkoja arkenakin, vaikka istun toimistokopissa. Vastaan aina samoin: ihan itseni vuoksi.

Lue myös:

Sporttiklinikka: Mistä liikahikoilu johtuu?

Sporttiklinikka: Saako personal traineria pyytää treffeille?