Kuva Satu Kemppainen
Kuva Satu Kemppainen

Helsinkiläinen Jenna Toivakka, 25, yritti lääkitä pahaa mieltään tiukalla ruokavaliolla. Raakaruoka ja ravintokikkailu vain pahensivat oloa.

"Viisi vuotta sitten reissatessani Meksikossa heräsin viiltävään vatsakipuun. Olin jo muutenkin oireillut lievästi, tuntenut olevani hukassa ja lievästi masentunut. Viimeinen niitti oli, kun vanhan vaihto-oppilasperheeni äidin mielenterveys petti. Vierailin hänen luonaan mielisairaalassa, jossa meno oli sen verran hurjaa, että huolestuin hänen puolestaan.

Suomeen palatessani olin henkisesti ja fyysisesti heikossa jamassa. Seuraava puolivuotinen oli vaikea, sillä kärsin kovista vatsakivuista. Toivoin, että olisin saanut puhua asioista, jotka vaivasivat mieltäni. Lääkärit tarjosivat kuitenkin lääkkeitä, vaikka kehostani ei tutkimuksissa löytynyt mitään hälyttävää.

Lopulta kyllästyin voimaan huonosti ja aloin ottaa asioista itse selvää. Päädyin koluamaan ulkomaisia hyvinvointisivustoja raakaruuasta ayurvedaan. Ajattelin, että voisin hoitaa itseni kuntoon ruualla.
Jätin pois viljat ja maidon. Pian keittiöni pursusi erilaisia superfoodeja. Homma kolahti ääripäähänsä, kun suostuin syömään enää vain vegaanisia raakaruokia.

Alle vuodessa kuitenkin huomasin, että täydellinen kieltäytyminen ei sovi minulle. Uusi ruokavalio teki minut väsyneeksi ja entistä onnettomammaksi. Tiukan ruokavalion sijasta aloin kuunnella kehoni antamia merkkejä – mistä minulle tulee hyvä olo ja mistä ei. Noudatin tietämättäni intuitiivisen syömisen ideaa. Siinä ei ole rajoituksia, vaan pyritään syömään  mahdollisimman luontevasti, omaan elämäntilanteeseen sopivalla tavalla.

Välttelen viljoja, gluteenia ja sokeria, koska ne turvottavat ja väsyttävät. On kausia, jolloin välttelen myös maitotuotteita, joskus taas rakastan vuohenjuustoa salaatissani. Herkkuja syön kausittain ja lihaa vaihdellen energiankulutukseni mukaan. Oloni alkoi kohentua. Kun olin saanut syömisen kuntoon, pystyin vihdoin satsaamaan henkiseen hyvinvointiin. Aloin joogata lähes päivittäin ja käydä psykoterapiassa.

Koin pitkään syyllisyyttä siitä, että olin masentunut, vaikka kaikki oli kunnossa: elin mukavasti, matkustelin, minulla oli ystäviä ja ihana perhe. Terapiassa pääsin irti syyllisyyden tunteesta. Ymmärsin, että masennus syntyy useasta pienestä käsittelemättömästä asiasta, riittämättömyyden tunteesta, ulkonäköpaineista ja luulosta, että tulevaisuuden pitäisi olla täysin tiedossa. Tavalliset pohdinnat olivat saaneet turhan isot mittasuhteet, kun niitä oli pyöritellyt liikaa sisällään. Tärkein oivallukseni on ollut, ettei kannata paikata syömisellä päänsä sisäisiä ongelmia. Ihminen on kokonaisuus; sisäinen ahdinko saa kehonkin voimaan huonosti.

Aiemmin elämäni pyöri pitkälti ravinnon ympärillä, mutta nyt se soljuu eteenpäin itsestään. En stressaa vaan uskon, että asiat menevät juuri niin kuin on tarkoitettu. Ilman kolhujani en olisi opiskelemassa rauhanrakennusta ja toteuttamassa unelmaani heikompiosaisten auttajana."

Jenna Toivakka asuu nyt Monacossa, jossa opiskelee yliopistossa urheilun avulla tapahtuvaa rauhanrakennusta. Hyvinvointivalmentajaksi valmistuneen Jennan blogi: jennajuulia.wordpress.com

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.