Kuva Shutterstock.
Kuva Shutterstock.

Ärsyynnytkö ruuhkissa? Nouseeko veren­paineesi kassajonossa? Uhkaako itkuinen lapsi bussimatkalla itsehillintääsi? Pikakonsteilla säilytät mielenrauhasi.

1. Kun liikenne-valot näyttävät punaista

”Käytä punaisia valoja muistutuksena siitä, että on aika kiinnittää huomiota hengitykseen.”

Lähde: Stahl & Goldstein: Stressinhallinnan käsikirja, Basam Books.

2. Hengitä tyyni mieli

 Mieli on aina tyyni, mutta ajatukset saavat sen tuntumaan välillä kaoottiselta. Koska keho ei ajattele, hengitykseen keskittyminen on hyvä tapa katkaista ajatusten ja niiden aiheuttamien tunteiden oravanpyörä.

Toimi näin: Kohtaa ärtymyksesi ja myönnä tilanne – mikä ikinä se onkaan. Uskaltaudu ”vain” hengittämään. Hengitä pari kertaa syvään sisään ja ulos. Jos teet tämän koko olemuksellasi, jo se riittää rauhoittamaan mielesi.
Vinkin antoi zen-ohjaaja Olli Salo, Helsinki Zen Center.

3. Muuta ajatuksiasi, tekojasi ja tunteitasi

Vaikka ympärilläsi pyörisi hurrikaani, ensiapu levollisuuteen löytyy läheltä.

Teko:  ”Menen seuraavilla vihreillä valoilla, en yritä kaasuttaa näihin.” ajatus: ”Ruuhka­bussissa ostoskassien kanssa seisominen treenaa syviä vatsalihaksia, kuin surffaaminen ikään.”  

Tunne:  ”Olen rauhallinen, vaikka pomoni kiukuttelee kuin neljävuotias.”

Vinkit antoi stressinhallinnan valmentaja Mia Jokiniva.

 4. Mitä mestari tekisi?

Valaistunut henkinen opettaja Eckhart Tolle kehottaa antautumaan.
”Kysy itseltäsi: Voisinko mitenkään muuttaa tilannetta, parantaa sitä tai päästä siitä eroon? Jos voit, ryhdy tarvittaviin toimiin.”

Jos et voi tehdä tilanteelle
mitään etkä pääse siitä eroon, Tolle neuvoo hyväksymään ikävän kokemuksen. Näin pääset kiinni hetkeen – ja tilanne muuttuu itsestään.

”Kun olet täysin läsnä, muutos tapahtuu usein itsestään. Elämä muuttuu avuliaaksi ja yhteistyöhaluiseksi”, Tolle
vakuuttaa.

Lue lisää: Eckhart Tolle: Läsnäolon voima, Basam Books. 

 5. Klassikko tepsii perjantai-ruuhkassa

Kun tunnet verenpaineesi kassajonossa nousevan, hengitä syvään ja ala laskea hitaasti kymmeneen. Sisään- ja uloshengitys – yksi – sisään- ja uloshengitys – kaksi... Jatka, kunnes olet kassalla. Toteat tervehtiväsi kassaneitiä buddhamaisen tyynenä. Vanha lasku­kikka toimii, koska se vie huo­miosi pois ärtymyksestä.

Vinkin antoi Mindfulness-kouluttaja Leena Pennanen.

 6.   Kun jono ei liiku, lapsi huutaa tai kahvit kaatuivat syliin...

Myönnä itsellesi, ettei tilanne ole sellainen kuin haluaisit sen olevan. Myönnä olevasi ärtynyt ja stressaantunut. Näin katkaiset mielesi laukkaamisen, olet enemmän läsnä ja alat rauhoittua. Kysy itseltäsi, haluatko lisätä huonoa oloasi?

Hermostumisesi ei nopeuta jonon kulkua, ainoastaan pahentaa omaa oloasi. Huomioi hengityksesi yrittämättä muuttaa sitä. Kun tiedostat kiihtyneen hengityksesi, se alkaa rauhoittua itsestään.

Kun mitään ei muuta, kaikki muuttuu. Aisti kehoasi. Pulssisi todennäköisesti hakkaa, hartioitasi kivistää ja leukapielesi ovat jännittyneet. Huomioi kehosi tuntemuksia yrittämättä muuttaa niitä.

Mieti, voitko toimia. Voitko ehkä jättää ostokset huomiselle? Voitko vaihtaa toiseen, rauhallisempaan junanvaunuun? Tai voitko avata suusi ja pyytää hiljaisuutta?

Vinkit antoi Mindfulness-kouluttaja Leena Pennanen.

7. Kun stressaa, etsi akupiste

Ruuhkabussissa painele kevyesti kämmentäsi etusormen juuresta alaspäin. Etusormen kämmenluun keskikohdassa on mieltä rauhoittava piste. Tämä piste voi auttaa myös päänsärkyyn ja jopa hammassärkyyn.

Kauppajonossa ehdit hyvin tasapainottaa mielesi hieromalla korvalehtesi. Aloita korvanipukasta ja hiero koko korvalehti etusormen ja peukalon välissä. Hiero lopuksi myös korvan sisäosat.Kaikille sisäelimille ja ruumiinosille löytyy oma kohtansa korvasta, joten hieromalla korvan tasapainotat koko kehosi.

Kotona istahda sohvalle ja hiero varpaiden välit. Etenkin ukkovarpaan ja akkavarpaan välin hierominen rauhoittaa mieltä. Painele pyöritellen
jokaista varpaanväliä kevyesti muutaman minuutin ajan. Tämä auttaa ärtyneeseen oloon, turhautumiseen ja kiukkuun sekä rauhoittaa mielen.

Vinkit antoi perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntija Tutteli Hammermann.

8. Suklaata suuhun

Pidä laukussa aina palanen raaka- tai tummaa suklaata pahan päivän tai tilanteen varalle.
”Raakasuklaa voi alentaa verenpainetta ja suojella sydänsairauksilta. Se sisältää valtavasti magnesiumia, joka rentouttaa lihaksia ja on mineraaleista se, joka auttaa stressissä eniten.”

Lähde: Mia Jokiniva: Hengähdyshetkiä – Opas stressittömään
elämään, Gummerus.

9. Laajenna näkökulmaa

muista, että niin miellyttävät kuin kiusallisetkin
hetket muuttuvat joka sekunti. Tukalat tilanteet tuovat esiin niitä puoliamme, joissa voimme kehittyä. Kun otat tilanteen vastaan sellaisena kuin se on, voit oppia jotain itsestäsi.

Zen-ohjaaja Olli Salo, Helsinki Zen Center

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.