Kuva Shutterstock.
Kuva Shutterstock.

Ärsyynnytkö ruuhkissa? Nouseeko veren­paineesi kassajonossa? Uhkaako itkuinen lapsi bussimatkalla itsehillintääsi? Pikakonsteilla säilytät mielenrauhasi.

1. Kun liikenne-valot näyttävät punaista

”Käytä punaisia valoja muistutuksena siitä, että on aika kiinnittää huomiota hengitykseen.”

Lähde: Stahl & Goldstein: Stressinhallinnan käsikirja, Basam Books.

2. Hengitä tyyni mieli

 Mieli on aina tyyni, mutta ajatukset saavat sen tuntumaan välillä kaoottiselta. Koska keho ei ajattele, hengitykseen keskittyminen on hyvä tapa katkaista ajatusten ja niiden aiheuttamien tunteiden oravanpyörä.

Toimi näin: Kohtaa ärtymyksesi ja myönnä tilanne – mikä ikinä se onkaan. Uskaltaudu ”vain” hengittämään. Hengitä pari kertaa syvään sisään ja ulos. Jos teet tämän koko olemuksellasi, jo se riittää rauhoittamaan mielesi.
Vinkin antoi zen-ohjaaja Olli Salo, Helsinki Zen Center.

3. Muuta ajatuksiasi, tekojasi ja tunteitasi

Vaikka ympärilläsi pyörisi hurrikaani, ensiapu levollisuuteen löytyy läheltä.

Teko:  ”Menen seuraavilla vihreillä valoilla, en yritä kaasuttaa näihin.” ajatus: ”Ruuhka­bussissa ostoskassien kanssa seisominen treenaa syviä vatsalihaksia, kuin surffaaminen ikään.”  

Tunne:  ”Olen rauhallinen, vaikka pomoni kiukuttelee kuin neljävuotias.”

Vinkit antoi stressinhallinnan valmentaja Mia Jokiniva.

 4. Mitä mestari tekisi?

Valaistunut henkinen opettaja Eckhart Tolle kehottaa antautumaan.
”Kysy itseltäsi: Voisinko mitenkään muuttaa tilannetta, parantaa sitä tai päästä siitä eroon? Jos voit, ryhdy tarvittaviin toimiin.”

Jos et voi tehdä tilanteelle
mitään etkä pääse siitä eroon, Tolle neuvoo hyväksymään ikävän kokemuksen. Näin pääset kiinni hetkeen – ja tilanne muuttuu itsestään.

”Kun olet täysin läsnä, muutos tapahtuu usein itsestään. Elämä muuttuu avuliaaksi ja yhteistyöhaluiseksi”, Tolle
vakuuttaa.

Lue lisää: Eckhart Tolle: Läsnäolon voima, Basam Books. 

 5. Klassikko tepsii perjantai-ruuhkassa

Kun tunnet verenpaineesi kassajonossa nousevan, hengitä syvään ja ala laskea hitaasti kymmeneen. Sisään- ja uloshengitys – yksi – sisään- ja uloshengitys – kaksi... Jatka, kunnes olet kassalla. Toteat tervehtiväsi kassaneitiä buddhamaisen tyynenä. Vanha lasku­kikka toimii, koska se vie huo­miosi pois ärtymyksestä.

Vinkin antoi Mindfulness-kouluttaja Leena Pennanen.

 6.   Kun jono ei liiku, lapsi huutaa tai kahvit kaatuivat syliin...

Myönnä itsellesi, ettei tilanne ole sellainen kuin haluaisit sen olevan. Myönnä olevasi ärtynyt ja stressaantunut. Näin katkaiset mielesi laukkaamisen, olet enemmän läsnä ja alat rauhoittua. Kysy itseltäsi, haluatko lisätä huonoa oloasi?

Hermostumisesi ei nopeuta jonon kulkua, ainoastaan pahentaa omaa oloasi. Huomioi hengityksesi yrittämättä muuttaa sitä. Kun tiedostat kiihtyneen hengityksesi, se alkaa rauhoittua itsestään.

Kun mitään ei muuta, kaikki muuttuu. Aisti kehoasi. Pulssisi todennäköisesti hakkaa, hartioitasi kivistää ja leukapielesi ovat jännittyneet. Huomioi kehosi tuntemuksia yrittämättä muuttaa niitä.

Mieti, voitko toimia. Voitko ehkä jättää ostokset huomiselle? Voitko vaihtaa toiseen, rauhallisempaan junanvaunuun? Tai voitko avata suusi ja pyytää hiljaisuutta?

Vinkit antoi Mindfulness-kouluttaja Leena Pennanen.

7. Kun stressaa, etsi akupiste

Ruuhkabussissa painele kevyesti kämmentäsi etusormen juuresta alaspäin. Etusormen kämmenluun keskikohdassa on mieltä rauhoittava piste. Tämä piste voi auttaa myös päänsärkyyn ja jopa hammassärkyyn.

Kauppajonossa ehdit hyvin tasapainottaa mielesi hieromalla korvalehtesi. Aloita korvanipukasta ja hiero koko korvalehti etusormen ja peukalon välissä. Hiero lopuksi myös korvan sisäosat.Kaikille sisäelimille ja ruumiinosille löytyy oma kohtansa korvasta, joten hieromalla korvan tasapainotat koko kehosi.

Kotona istahda sohvalle ja hiero varpaiden välit. Etenkin ukkovarpaan ja akkavarpaan välin hierominen rauhoittaa mieltä. Painele pyöritellen
jokaista varpaanväliä kevyesti muutaman minuutin ajan. Tämä auttaa ärtyneeseen oloon, turhautumiseen ja kiukkuun sekä rauhoittaa mielen.

Vinkit antoi perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntija Tutteli Hammermann.

8. Suklaata suuhun

Pidä laukussa aina palanen raaka- tai tummaa suklaata pahan päivän tai tilanteen varalle.
”Raakasuklaa voi alentaa verenpainetta ja suojella sydänsairauksilta. Se sisältää valtavasti magnesiumia, joka rentouttaa lihaksia ja on mineraaleista se, joka auttaa stressissä eniten.”

Lähde: Mia Jokiniva: Hengähdyshetkiä – Opas stressittömään
elämään, Gummerus.

9. Laajenna näkökulmaa

muista, että niin miellyttävät kuin kiusallisetkin
hetket muuttuvat joka sekunti. Tukalat tilanteet tuovat esiin niitä puoliamme, joissa voimme kehittyä. Kun otat tilanteen vastaan sellaisena kuin se on, voit oppia jotain itsestäsi.

Zen-ohjaaja Olli Salo, Helsinki Zen Center

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)

Älä vähättele kumppanisi sairautta, äläkä unohda itseäsi taakan alle. 

Kun kumppani sairastuu masennukseen, hyvät neuvot ovat tarpeen. Suomen Mielenterveysseuran kriisityön päällikkö Pirjo-Riitta Liimatainen ohjeistaa, kuinka voit auttaa kumppaniasi – ja itseäsi – tilanteessa.

1. Älä vähättele sairautta.

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta. Se on mielen sairaus. Jos kumppanisi on tyystin voimaton, älä käske häntä ottamaan itseään niskasta kiinni. Älä käskytä tai syyllistä. Masentuneen kohdalla ei ole kyse siitä, ettei toinen haluaisi tehdä jotain. Hän ei pysty.”

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta.”

2. Hae tietoa masennuksesta.

”Tiedosta ei ole koskaan haittaa. Vieraile luotettavilla nettisivustoilla ja lue, miten masennus vaikuttaa ja miten se näkyy ihmisessä. Esimerkiksi mielenterveystalo.fi ja Suomen mielenterveysseura tarjoavat faktoja, joista voi olla apua.”

3. Ymmärrä, että masennusta voi hoitaa.

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle. Siihen on olemassa monia hoitokeinoja. Siitä on täysin mahdollista parantua.”

4. Kerro, että olet valmis kuuntelemaan.

”On tärkeää kertoa rakkaalle ihmiselle, että olet valmis kuuntelemaan häntä. Kun paha olo iskee, yritä luoda häneen toivoa. Toinen kaipaa usein kaikista eniten ihan vain lämmintä tukea, kannustusta ja toivoa paremmasta.”

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle.”

5. Osoita, että rakastat.

”Valaise toisen pimeä tunneli läheisyydellä. Kerro, että apua saa ja sitä kannattaa hakea. Ole lähellä ja halaa.

Masennus voi saada seksuaalisen halukkuuden vähenemään. Suhtaudu kumppaniisi ymmärryksen kautta ja keskustele hänen kanssaan asiasta. Vaikka tietyt läheisyyden osa-alueet hiipuisivat, osoita että välität ja kerro rakastavasi.” 

6. Kysy, miten voit auttaa.

”Ihmiset eivät ole selvännäkijöitä. Sen takia kannattaa kysyä suoraan, mikä toiselle olisi tärkeintä tilanteessa.

Joskus sairastavan on vaikeaa hakea apua, koska jaksaminen on äärirajoilla. Silloin kannattaa rohkaista toista ja sanoa, että voit lähteä käynneille mukaan. Varsinkin, jos toinen puhuu itsetuhoisista ajatuksista, tilanteeseen kannattaa tarttua heti.”

7. Puske hakemaan apua.

”Jos kumppanisi lopettaa esimerkiksi lääkkeiden syömisen ja haluaa luovuttaa hoidon kanssa, kehota häntä kuitenkin jatkamaan. Yritä saada toinen ymmärtämään, että apua on haettava.

Jos kumppanisi suhtautuu avun hakemiseen todella vastahakoisesti, puske eteenpäin. Muista, että hän ymmärtää sinun tehneen oikein siinä vaiheessa, kun hänen mielensä kirkastuu jälleen. Avun hakeminen on aina hyvä ratkaisu, vaikkei se pahimmassa hetkessä siltä tuntuisi.”

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita: vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua.”

8. Jaa vastuuta.

”Muistuta kumppaniasi siitä, ettei masennus ole häpeä tai heikkoutta. Sitä ei tarvitse peitellä muilta ihmisiltä. Kannusta puolisoasi puhumaan asiasta luottoihmisilleen.

Myös sinun kannattaa pyytää muita läheisiä auttamaan tilanteessa. On tärkeää, ettei sairastunut tai hänen kumppaninsa kumpikaan jää yksin.”

9. Anna itsellesi armoa.

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita. Se voi herättää vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua. Näiden tunteiden purkamista masentuneeseen kannattaa yrittää välttää.

Mutta koska olemme ihmisiä, tunteet voivat myös leimahtaa. Se on inhimillistä, eikä siitä kannata tuntea syyllisyyttä. Toinen ei mene rikki siitä, että suutut. Tilanne kannattaa kuitenkin käydä mahdollisimman pian toisen kanssa läpi, ettei se jää vellomaan. Pyydä anteeksi ja kerro tunteistasi.”

10. Älä unohda itseäsi.

”Masennus on sairaus, joka vaikuttaa tunteisiin, toimintakykyyn, ihmissuhteisiin ja muuhun jaksamiseen. Tavalliset askareet voivat muuttua mahdottomaksi tehtäväksi, ja arjen pyörittäminen saattaa jäädä puolison vastuulle.

”Ota kaikki mahdollinen apu vastaan.”

Puolisolle ensisijaisen tärkeää on muistaa pitää kaiken keskellä huolta siitä, ettei itse muserru taakan alle. Pidä itsestäsi niin hyvää huolta kuin tilanteessa pystyt. Kun huolehdit itsestäsi, jaksat huolehtia toisesta paremmin ja olla hänen tukenaan.

Ota kaikki mahdollinen apu vastaan. On parempi havahtua tilanteeseen ajoissa, koska muuten kaikki voi johtaa siihen, että perheessä on kaksi uupunutta tai jopa masentunutta.

On täysin hyväksyttävää alkaa punnita myös sitä vaihtoehtoa, että irtisanoutuu ihmissuhteesta. Jos tilanne vie itseltä kaikki voimat, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erota. Se voi tuntua itsekkäältä, mutta pitää muistaa, että meillä kaikilla on oma elämämme. Jossain vaiheessa on pakko miettiä, mitä siltä haluaa. Kukaan ei voi elää elämäänsä toisen kautta varsinkaan silloin, jos toinen on haluton parantumaan ja kaikki on yritetty.”

11. Muista, että apua on saatavilla.

”Tukeudu läheisiisi ja hae rohkeasti ulkopuolista apua. Mielenterveysomaisten keskusliiton eli FinFamin kautta löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja, joista voi olla apua. Myös Mieli maassa Ry:n kautta löytyy paljon hyvää tietoa.

Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen voi soittaa lähes ympäri vuorokauden. Sen kautta voi puhua päivystäjän kanssa, kysyä neuvoa tai vain purkaa omaa huolta ja pahaa oloa. Kriisivastaanoton kautta saa ajan nopeasti ja mitään lähetteitä ei tarvita: soitto toimistopuhelimeen riittää ja siitä pyyntö lähtee eteenpäin. Aika pyritään järjestämään noin viikon sisällä.”

Home sweet home

Hae tietoa ja pidä itsestäsi huolta – 11 kultaista neuvoa masentuneen puolisolle

Homealtistus on todella oimakas masennuksen aiheuttaja. Hometoksiinit ovat siis hermomyrkkyjä, jotka tuhoavat homeallergisen ihmisen kyvyn selviytyä arjessa, saati työssä. Homealtistusken oireita vähätellään, koska lääkärit eivät tiedä hometoksiineista mitään. Lääkärit eivät tunnista homealtistusta, eivät osaa edes epäillä oireiden diagnosoinnissa homeen osuutta. Kyse on varsin laajasta ongelmasta, jonka tutkimukseen ei ole osoitettu riittävästi määrärahoja. Kyse on varsin laajasta ja vakavasta...
Lue kommentti