Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Loman jälkeen olo on virkeä ja energinen. Kuinka fiiliksen saisi säilöttyä niin, että vielä syksylläkin jaksaa hyvässä flowssa?

Jos loman jälkeen työpöydän ääressä olo tuntuu ihmeen rentoutuneelta, kannattaa miettiä, miksi. Ehkä olotilaan on muitakin syitä kuin se, ettei pomo ole vielä palannut lomiltaan.

Mitä sellaista teit loman aikana, joka antoi hyvän mielen ja voimia? Mikä lisäsi hyväntuulisuuttasi, mikä henkisiä ja ruumiillisia voimiasi?

Nyt kannattaa olla kaukaa viisas ja pitää samat asiat ainakin jossain määrin mukana arjessa. Silloin eivät ensimmäiset stressaavat  työtehtävät tai tuuliset sadekelit tärvele täysin tunnelmiasi.

Lomalla kerätty vireys voi säilyä pitkälle syksyyn, tietää työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää Terveystalosta.

Suostu arjen rytmiin

"Avain jaksamiseen on rytmi", sanoo Viranta-Naulapää.

"Lomapäivien rytmi kannattaa vaihtaa normaaliin arkirytmiin mahdollisimman pian. Kuulostaa ehkä ikävältä, mutta toimii."

Säännöllinen vuorokausirytmi on jaksamisen kannalta tärkeää. Ilman hyvää uni- ja ateriarytmiä ei arki tahdo pysyä koossa. Se menee säätämiseksi ja soveltamiseksi, ehkä kaaokseksikin – mikä toki lomalla onkin mahdollista.

Nuku rytmissäsi, syö (terveellisesti) rytmissäsi,  harrasta liikuntaa rytmissäsi. Aloita vaikka uusi liikuntaharrastus, jonka saat luontevasti osaksi päiväohjelmaasi.

Kun annat myöten arjen rytmille, voit keskittyä siihen, millä tavoin toimit, voimiasi viisaasti vai tyhmästi kuluttaen.

Poista työmarinan aiheuttajat

Jos ennen lomaa olit väsynyt ja ärtynyt, mistä arvelet sen johtuneen?

Ryhdy toimeen ja toteuta muutos. Jos kahvitauon tai viikkopalaverin olisi oltava toiseen kellonaikaan tai toisessa paikassa, istuta ne uuteen paikkaan. 

Lue sähköpostit vaikka klo 9.00, 11.00 ja 13.00... Kunhan hallitset itse paremmin ajankäyttöäsi.

Ota hankalatkin asiat työpaikalla yhteiseen käsittelyyn rakentavassa hengessä. Kaikki siellä voitte paremmin, kun mieltä vaivaavaan ongelmaan löytyy ratkaisu.

Muista tauot, sinulle sopiva ravitseva lounas ja se, että omia töitään voi ja pitääkin usein rajata. Vahdi päiväsi pituutta niin, ettei se pikkuhiljaa venähdä maratonpäiväksi kerta toisensa jälkeen.

Älä luovu loman löydöistä

Loman jälkeen on energiaa skarpata itsensä kanssa. Jos lomalla oli kiva tavata perheenjäseniä ja viettää ihmeen antoisaa aikaa ystävien tai sukulaisten kanssa, jatka yhteydenpitoa.

Mikään ei estä tapaamasta itselle rakkaita ihmisiä, vaikka vuodenaika vaihtuu. Olkaa yhteydessä somessa tai miten vain. Kuulumisia voi vaihtaa muulloinkin kuin kesän perhejuhlissa.

Jos löysit uutta jännitystä parisuhteeseen, seksiin, ruokavalioon tai muihin puuhiin, joista on intohimo haihtunut, pidä kiinni löydöistäsi.

Kirkasta rooliasi kotona ja sen ulkopuolella

Minkä asian harrastaminen tai millainen pienikin puuhastelu antoi lomalla päivääsi hyvän flown? Varmasti on keinoja jatkaa tämän asian parissa, vaikka ilta alkaakin hämärtää.

Yritä pitää kesäisiä ilonantajia ripoittain mukana päivässä, vaikka päivän rytmi nyt onkin erilainen.

"Innostuneisuus antaa energiaa. Loman jälkeen on hyvä tilaisuus panna asioita uuteen järjestykseen. On vain katsottava, ettei innoissaan kasaa liikaa harrastuksia ja tehtäviä syksylle, ellei samalla ymmärrä luopua jostakin vanhasta", sanoo Viranta-Naulapää.

Ettei keväällä olisi taas puhti ihan täysin kateissa.

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.