Hengitä syvään! Huhtikuun ajan on hyvä harjoitella, osaat sitten toukokuussa. Kuva: Shutterstock
Hengitä syvään! Huhtikuun ajan on hyvä harjoitella, osaat sitten toukokuussa. Kuva: Shutterstock

Jokainen tietää, miten hengitetään oikein, mutta aina voi petrata.

Ensin oli jooga, sitten mindfulness ja nyt hengitys. Jokainen tekee sen vaistonvaraisesti, ihan itsestään, mutta silti hengittämisessäkin voi petrata.

Väitetään, että olemme niin stressaantuneita, että ylihengitämme helposti, ja se laskee veren hiilidioksidipitoisuutta liikaa. Hyvä hengitys tapahtuu vaikkapa nenän kautta ja pallealla, niin kutsutulla Buteyko-menetelmällä, tai sitten vetämällä keuhkot kokonaan täyteen ilmaa. Tätä kutsutaan syvähengitykseksi.

Oikeanlainen hengitys rauhoittaa, rentouttaa ja tuo jopa meditatiivisen olon. Se laskee verenpainetta, parantaa verenkiertoa, vähentää stressiä ja tehostaa ruuansulatusta. Hengitys onkin ihmelääke moneen kiireisen ihmisen vaivaan!

Jos hengitysharrastus ei luonnistu ihan itsestään, huhtikuun alussa Facebookissa alkoi 30 päivän hengityshaaste. Siihen tarttuminen ei vaadi minkäänlaista ennakkotietoa tai -taitoa joogasta, hengitystekniikoista tai mindfulnessista, vaan ensimmäisenä päivänä aloitettiin puhtaalta pöydältä. Viikon aikana on ehditty muun muassa opetella vatsahengitystä, jossa käytetään palleaa ja vatsalihaksia.

30 päivän hengityshaaste on Facebookissa. Siinä käytettävä Breath Watch -sovellus maksaa 2,99 €, ja voit ladata sen App Storesta. Hengitysharjoituksia voi onneksi tehdä ilman sovellustakin. Vinkkejä löydät esimerkiksi näistä jutuista:

6 syytä hengittää syvään – näin se vaikuttaa kehoosi

Tee rentouttava hengitysharjoitus ja nukahdat helpommin