Hengitä syvään! Huhtikuun ajan on hyvä harjoitella, osaat sitten toukokuussa. Kuva: Shutterstock
Hengitä syvään! Huhtikuun ajan on hyvä harjoitella, osaat sitten toukokuussa. Kuva: Shutterstock

Jokainen tietää, miten hengitetään oikein, mutta aina voi petrata.

Ensin oli jooga, sitten mindfulness ja nyt hengitys. Jokainen tekee sen vaistonvaraisesti, ihan itsestään, mutta silti hengittämisessäkin voi petrata.

Väitetään, että olemme niin stressaantuneita, että ylihengitämme helposti, ja se laskee veren hiilidioksidipitoisuutta liikaa. Hyvä hengitys tapahtuu vaikkapa nenän kautta ja pallealla, niin kutsutulla Buteyko-menetelmällä, tai sitten vetämällä keuhkot kokonaan täyteen ilmaa. Tätä kutsutaan syvähengitykseksi.

Oikeanlainen hengitys rauhoittaa, rentouttaa ja tuo jopa meditatiivisen olon. Se laskee verenpainetta, parantaa verenkiertoa, vähentää stressiä ja tehostaa ruuansulatusta. Hengitys onkin ihmelääke moneen kiireisen ihmisen vaivaan!

Jos hengitysharrastus ei luonnistu ihan itsestään, huhtikuun alussa Facebookissa alkoi 30 päivän hengityshaaste. Siihen tarttuminen ei vaadi minkäänlaista ennakkotietoa tai -taitoa joogasta, hengitystekniikoista tai mindfulnessista, vaan ensimmäisenä päivänä aloitettiin puhtaalta pöydältä. Viikon aikana on ehditty muun muassa opetella vatsahengitystä, jossa käytetään palleaa ja vatsalihaksia.

30 päivän hengityshaaste on Facebookissa. Siinä käytettävä Breath Watch -sovellus maksaa 2,99 €, ja voit ladata sen App Storesta. Hengitysharjoituksia voi onneksi tehdä ilman sovellustakin. Vinkkejä löydät esimerkiksi näistä jutuista:

6 syytä hengittää syvään – näin se vaikuttaa kehoosi

Tee rentouttava hengitysharjoitus ja nukahdat helpommin

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.