Kuvat Suvi-Tuuli Junttila ja Panu Pälviä
Kuvat Suvi-Tuuli Junttila ja Panu Pälviä

Milloin viimeksi tuuletit ajatuksiasi ja raivasit tilaa uusille? Nyt on aika luututa pölyttynyt mieli ja aloittaa kevät uutena naisena!

Vaatekaappi ei ole ainoa paikka, johon kasautuu tarpeettomia riepuja. Tiedät, ettet tarvitse ikäloppuja lempivaatteitasi. Et vain pysty luopumaan niistä. Mielesi toimii samoin. Usko pois, se on täynnä tarpeetonta roinaa, joka estää sinua elämästä täysillä.
Kysyimme mielen asiantuntijoilta, kahdelta life coachilta, Anne Karilahdelta ja Merja Kyllöseltä, miten puhdistaa kahdeksan yleisintä tunkkaista ajatusta.

Siivouskohde 1: Ei se suju kuitenkaan

"Haluaisin aloittaa terveellisemmän elämän ja liikkua enemmän. En silti lähde lenkille tai kuntosalille, koska ajattelen, etten kuitenkaan viitsi jatkaa pitkään. Parhaimmillanikin olen jaksanut treenata kaksi viikkoa."

Näin lakaiset sen: Ihmisillä, jotka eivät liiku, on yleensä sama ongelma: he inhoavat omaa kehoaan. He valitsevat yleensä mahdollisimman rankkoja lajeja eivätkä sitten jaksa kovaa rääkkiä. Jos taas pidät kehostasi, pidät yleensä liikkumisestakin. Silloin valitset lajeja, joista oikeasti nautit: tanssia, golfia, joogaa... Kun liikkumisesta jää positiivinen kokemus, haluat myös jatkaa treenailua.

Voit muuttaa kehosuhdettasi seuraavalla tuoliharjoituksella.

Aseta kaksi tuolia vastakkain ja istu toiselle niistä. Sulje silmäsi ja kuvittele, että istut itseäsi vastapäätä. Toista hiljaa mielessäsi: "Hyväksyn sinut juuri sellaisena kuin olet." "Rakastan sinua ja pidän sinusta huolta." Harjoitus auttaa sinua rakastamaan omaa kehoasi ja olemaan itsesi paras ystävä. Anne Karilahti

Siivouskohde 2: Turha alemmuudentunne

"Monissa tilanteissa huomaan ajattelevani, etten ole tarpeeksi kiinnostava, hyvä, ahkera tai fiksu... En uskalla sanoa mielipidettäni, koska mietin, etteivät muut hyväksy minua sellaisena kuin olen."

Näin huiskutat sen: Jos et arvosta itseäsi, muidenkin on vaikea arvostaa sinua. Mieti, miten kohtelisit parasta ystävääsi – ja tee niin itsellesi. Kiinnitä huomiota siihen, mitä syöt aamulla, miten puhut itsellesi, kenen seurassa vietät aikaasi... Kun arvostat itseäsi, valitset vain parasta mahdollista. Anne Karilahti

Siivouskohde 3: Tunkkainen kauna ystävälle

"Ystäväni petti lupauksensa vuosia sitten, ja kannan hänelle siitä edelleen kaunaa. En pysty antamaan tekoa anteeksi, mutta huomaan kaipaavani häntä ystävänä."

Näin puhdistat sen: Kirjoita kirje ystävällesi, mutta älä postita sitä. Kirjoita sitten vastaus itsellesi ystäväsi näkökulmasta. Näin saat asiaan etäisyyttä ja uutta näkökulmaa. Jos kirjeharjoitus ei auta, ota asia puheeksi ystäväsi kanssa. Anne Karilahti

Siivouskohde 4: Kateus jäytää mieltä

"Olen kateellinen ystävälleni hänen täydellisestä elämästään: hänellä on ihana mies ja kauniit lapset, upea ura ja jännittäviä harrastuksia. Aina kun tapaamme, tunnen itseni epäonnistujaksi hänen rinnallaan."

Näin puhdistat sen: Onnellisuustutkimusten mukaan vertailu on tehokas tapa tulla onnettomaksi. Ala kiinnittää ajatuksesi itseesi ja asioihin, jotka ovat hyvin omassa elämässäsi. Kirjaa ylös joka ilta 3–5 asiaa, joista olet kiitollinen. Mieti, mikä tekisi juuri sinut onnelliseksi. Merja Kyllönen

Siivouskohde 5: Piintynyt laihdutususkomus

"Haluaisin laihduttaa, mutta en tee asialle mitään. Olen vakuuttunut, että minulla on hidas aineenvaihdunta. Sitä paitsi sukumme naiset ovat isokokoisia."

Näin kuuraat sen: Uskomuksesi ei ole totta. Olet vain toistanut sitä itsellesi niin kauan, että siitä on tullut sinulle totta. Murra uskomuksesi kyseenalaistamalla se. Kysy itseltäsi, entä jos asia ei olekaan niin.

Entä jos pystytkin laihtumaan, mikä olisi sinulle mielekäs tapa lähteä liikkeelle? Pilko tavoitteesi välitavoitteiksi ja anna mennä! Muista iloita onnistumisistasi ja palkita itsesi. Merja Kyllönen

Siivouskohde 6: Vanha suola piinaa

"Haikailen yhä eksääni, joka on ollut onnellisesti naimisissa jo vuosia. Tiedän,
ettei hän palaa luokseni, mutta en saa häntä päästäni."

Näin raivaat sen: Tee seuraava mielikuvaharjoitus. Kuvittele, että sinusta menee naru eksääsi. Irrota tai leikkaa se katki mielessäsi. Toista harjoitus kunnes tunnet, ettet ole enää sidottu häneen.

Voit myös kirjoittaa eksällesi jäähyväiskirjeen ja polttaa sen. Se auttaa pääsemään tunteistasi eroon. Mieti, mitä tunnetilaa olet jäänyt kaipaamaan tuosta suhteesta. Jos olet kokenut tulleesi rakastetuksi, mieti, miten voisit hyväksyä ja rakastaa itseäsi enemmän.

Siivouskohde 7: Homehtunut harhaluulo miehistä

"Kaipaan onnellista parisuhdetta ja ramppaan treffeillä. Mistään ei silti tule mitään. Olen tullut kerran petetyksi ja ajattelen vieläkin, että kaikki miehet pettävät
ennemmin tai myöhemmin."

Näin tuuletat sen: Kiinnitä huomiosi treffikumppanisi hyviin puoliin. Treffien jälkeen mieti, mitä miehen ominaisuuksia arvostat. Mitä muita ominaisuuksia arvostat kuin uskollisuutta?

Entä jos asia ei olekaan niin kuin olet luullut? Ala etsiä vastakkaista todistusaineistoa. Tiedätkö miehiä, jotka eivät ole pettäneet kumppaniaan? Entä jos onkin olemassa ihania ja uskollisia miehiä? Mitä olisit valmis tekemään, jotta löydät tällaisen miehen? Merja Kyllönen

Siivouskohde 8: Pelko tulevasta lamauttaa

"Haluaisin tehdä elämänmuutoksen ja lähteä opiskelemaan uutta alaa. Pelkään kuitenkin jättää taloudellisesti turvallisen, mutta tylsän työni. Pelkään, etten pärjää."

Näin korjaat sen: Tunteemme kertovat aina, mitä meidän pitäisi tehdä. Jos jokin ajatus tuntuu hyvältä, sitä kohti kannattaa mennä. Ihmisellä on kaksi perustunnetta: pelko ja luottamus. Mieti, kumman haluat ohjaavan elämääsi.

Piirrä paperin vasemmalle puolelle nykyhetki ja oikealle tavoitetilasi. Tee sitten nykyhetkestä polku tavoitteeseesi. Piirrä polulle askeleet ja kirjoita, mitä sinun tulisi tehdä.

Mieti, mitä vaihtoehtoja sinulla on. Voitko lyhentää työviikkoasi ja opiskella samalla Entä jos säästät rahaa tietyn ajan? Kysy, miten unelmansa saavuttaneet ovat toimineet. Muista, että unelman toteuttaminen tarkoittaa aina jostain luopumista. Anne Karilahti

Näin onnistut mielen siivouksessa

1. Tunnista siivouskohteet. Aloita siivous kartoittamalla elämäntilanteesi ja asiat, joihin haluaisit muutosta. Mieti, mikä vie eniten energiaasi tällä hetkellä. Tunnistat aikansa eläneen ajatuksen siitä, että se masentaa, syö itsetun­toasi ja estää sinua menemästä eteenpäin. 

2. Valitse yksi muutos­­­kohde kerralla.

3. Mieti, mitä haluat. Tärkein kysymys on: Mitä haluaisin tilalle? Silloin siirrät huomiosi ongelmasta ratkaisuun. Mieti, miten haluaisit asian olevan ja mihin voit vaikuttaa. 

4. Etsi uusia todisteita. Ala etsiä todisteita uuden uskomuksesi puolesta, jolloin se vahvistuu. Näin luot uusia kytköksiä aivoihisi. Ennen pitkään ne korvaavat vanhat. Tutkimusten mukaan aivoissa syntyy uusia kytköksiä ja jopa hermosoluja jatkuvasti. Voimme siis oppia uutta vanhoille päiville asti. 

5. Anna aikaa vähintään kolme kuukautta. Uuden ajatuksen tai toimintatavan juurruttaminen alitajuntaan kestää noin kolme kuukautta. Mutta jos pystyt muokkaamaan tunteesi, uskomuksesi voi muuttua viidessä minuutissa.