Kuvat Suvi-Tuuli Junttila ja Panu Pälviä
Kuvat Suvi-Tuuli Junttila ja Panu Pälviä

Milloin viimeksi tuuletit ajatuksiasi ja raivasit tilaa uusille? Nyt on aika luututa pölyttynyt mieli ja aloittaa kevät uutena naisena!

Vaatekaappi ei ole ainoa paikka, johon kasautuu tarpeettomia riepuja. Tiedät, ettet tarvitse ikäloppuja lempivaatteitasi. Et vain pysty luopumaan niistä. Mielesi toimii samoin. Usko pois, se on täynnä tarpeetonta roinaa, joka estää sinua elämästä täysillä.
Kysyimme mielen asiantuntijoilta, kahdelta life coachilta, Anne Karilahdelta ja Merja Kyllöseltä, miten puhdistaa kahdeksan yleisintä tunkkaista ajatusta.

Siivouskohde 1: Ei se suju kuitenkaan

"Haluaisin aloittaa terveellisemmän elämän ja liikkua enemmän. En silti lähde lenkille tai kuntosalille, koska ajattelen, etten kuitenkaan viitsi jatkaa pitkään. Parhaimmillanikin olen jaksanut treenata kaksi viikkoa."

Näin lakaiset sen: Ihmisillä, jotka eivät liiku, on yleensä sama ongelma: he inhoavat omaa kehoaan. He valitsevat yleensä mahdollisimman rankkoja lajeja eivätkä sitten jaksa kovaa rääkkiä. Jos taas pidät kehostasi, pidät yleensä liikkumisestakin. Silloin valitset lajeja, joista oikeasti nautit: tanssia, golfia, joogaa... Kun liikkumisesta jää positiivinen kokemus, haluat myös jatkaa treenailua.

Voit muuttaa kehosuhdettasi seuraavalla tuoliharjoituksella.

Aseta kaksi tuolia vastakkain ja istu toiselle niistä. Sulje silmäsi ja kuvittele, että istut itseäsi vastapäätä. Toista hiljaa mielessäsi: "Hyväksyn sinut juuri sellaisena kuin olet." "Rakastan sinua ja pidän sinusta huolta." Harjoitus auttaa sinua rakastamaan omaa kehoasi ja olemaan itsesi paras ystävä. Anne Karilahti

Siivouskohde 2: Turha alemmuudentunne

"Monissa tilanteissa huomaan ajattelevani, etten ole tarpeeksi kiinnostava, hyvä, ahkera tai fiksu... En uskalla sanoa mielipidettäni, koska mietin, etteivät muut hyväksy minua sellaisena kuin olen."

Näin huiskutat sen: Jos et arvosta itseäsi, muidenkin on vaikea arvostaa sinua. Mieti, miten kohtelisit parasta ystävääsi – ja tee niin itsellesi. Kiinnitä huomiota siihen, mitä syöt aamulla, miten puhut itsellesi, kenen seurassa vietät aikaasi... Kun arvostat itseäsi, valitset vain parasta mahdollista. Anne Karilahti

Siivouskohde 3: Tunkkainen kauna ystävälle

"Ystäväni petti lupauksensa vuosia sitten, ja kannan hänelle siitä edelleen kaunaa. En pysty antamaan tekoa anteeksi, mutta huomaan kaipaavani häntä ystävänä."

Näin puhdistat sen: Kirjoita kirje ystävällesi, mutta älä postita sitä. Kirjoita sitten vastaus itsellesi ystäväsi näkökulmasta. Näin saat asiaan etäisyyttä ja uutta näkökulmaa. Jos kirjeharjoitus ei auta, ota asia puheeksi ystäväsi kanssa. Anne Karilahti

Siivouskohde 4: Kateus jäytää mieltä

"Olen kateellinen ystävälleni hänen täydellisestä elämästään: hänellä on ihana mies ja kauniit lapset, upea ura ja jännittäviä harrastuksia. Aina kun tapaamme, tunnen itseni epäonnistujaksi hänen rinnallaan."

Näin puhdistat sen: Onnellisuustutkimusten mukaan vertailu on tehokas tapa tulla onnettomaksi. Ala kiinnittää ajatuksesi itseesi ja asioihin, jotka ovat hyvin omassa elämässäsi. Kirjaa ylös joka ilta 3–5 asiaa, joista olet kiitollinen. Mieti, mikä tekisi juuri sinut onnelliseksi. Merja Kyllönen

Siivouskohde 5: Piintynyt laihdutususkomus

"Haluaisin laihduttaa, mutta en tee asialle mitään. Olen vakuuttunut, että minulla on hidas aineenvaihdunta. Sitä paitsi sukumme naiset ovat isokokoisia."

Näin kuuraat sen: Uskomuksesi ei ole totta. Olet vain toistanut sitä itsellesi niin kauan, että siitä on tullut sinulle totta. Murra uskomuksesi kyseenalaistamalla se. Kysy itseltäsi, entä jos asia ei olekaan niin.

Entä jos pystytkin laihtumaan, mikä olisi sinulle mielekäs tapa lähteä liikkeelle? Pilko tavoitteesi välitavoitteiksi ja anna mennä! Muista iloita onnistumisistasi ja palkita itsesi. Merja Kyllönen

Siivouskohde 6: Vanha suola piinaa

"Haikailen yhä eksääni, joka on ollut onnellisesti naimisissa jo vuosia. Tiedän,
ettei hän palaa luokseni, mutta en saa häntä päästäni."

Näin raivaat sen: Tee seuraava mielikuvaharjoitus. Kuvittele, että sinusta menee naru eksääsi. Irrota tai leikkaa se katki mielessäsi. Toista harjoitus kunnes tunnet, ettet ole enää sidottu häneen.

Voit myös kirjoittaa eksällesi jäähyväiskirjeen ja polttaa sen. Se auttaa pääsemään tunteistasi eroon. Mieti, mitä tunnetilaa olet jäänyt kaipaamaan tuosta suhteesta. Jos olet kokenut tulleesi rakastetuksi, mieti, miten voisit hyväksyä ja rakastaa itseäsi enemmän.

Siivouskohde 7: Homehtunut harhaluulo miehistä

"Kaipaan onnellista parisuhdetta ja ramppaan treffeillä. Mistään ei silti tule mitään. Olen tullut kerran petetyksi ja ajattelen vieläkin, että kaikki miehet pettävät
ennemmin tai myöhemmin."

Näin tuuletat sen: Kiinnitä huomiosi treffikumppanisi hyviin puoliin. Treffien jälkeen mieti, mitä miehen ominaisuuksia arvostat. Mitä muita ominaisuuksia arvostat kuin uskollisuutta?

Entä jos asia ei olekaan niin kuin olet luullut? Ala etsiä vastakkaista todistusaineistoa. Tiedätkö miehiä, jotka eivät ole pettäneet kumppaniaan? Entä jos onkin olemassa ihania ja uskollisia miehiä? Mitä olisit valmis tekemään, jotta löydät tällaisen miehen? Merja Kyllönen

Siivouskohde 8: Pelko tulevasta lamauttaa

"Haluaisin tehdä elämänmuutoksen ja lähteä opiskelemaan uutta alaa. Pelkään kuitenkin jättää taloudellisesti turvallisen, mutta tylsän työni. Pelkään, etten pärjää."

Näin korjaat sen: Tunteemme kertovat aina, mitä meidän pitäisi tehdä. Jos jokin ajatus tuntuu hyvältä, sitä kohti kannattaa mennä. Ihmisellä on kaksi perustunnetta: pelko ja luottamus. Mieti, kumman haluat ohjaavan elämääsi.

Piirrä paperin vasemmalle puolelle nykyhetki ja oikealle tavoitetilasi. Tee sitten nykyhetkestä polku tavoitteeseesi. Piirrä polulle askeleet ja kirjoita, mitä sinun tulisi tehdä.

Mieti, mitä vaihtoehtoja sinulla on. Voitko lyhentää työviikkoasi ja opiskella samalla Entä jos säästät rahaa tietyn ajan? Kysy, miten unelmansa saavuttaneet ovat toimineet. Muista, että unelman toteuttaminen tarkoittaa aina jostain luopumista. Anne Karilahti

Näin onnistut mielen siivouksessa

1. Tunnista siivouskohteet. Aloita siivous kartoittamalla elämäntilanteesi ja asiat, joihin haluaisit muutosta. Mieti, mikä vie eniten energiaasi tällä hetkellä. Tunnistat aikansa eläneen ajatuksen siitä, että se masentaa, syö itsetun­toasi ja estää sinua menemästä eteenpäin. 

2. Valitse yksi muutos­­­kohde kerralla.

3. Mieti, mitä haluat. Tärkein kysymys on: Mitä haluaisin tilalle? Silloin siirrät huomiosi ongelmasta ratkaisuun. Mieti, miten haluaisit asian olevan ja mihin voit vaikuttaa. 

4. Etsi uusia todisteita. Ala etsiä todisteita uuden uskomuksesi puolesta, jolloin se vahvistuu. Näin luot uusia kytköksiä aivoihisi. Ennen pitkään ne korvaavat vanhat. Tutkimusten mukaan aivoissa syntyy uusia kytköksiä ja jopa hermosoluja jatkuvasti. Voimme siis oppia uutta vanhoille päiville asti. 

5. Anna aikaa vähintään kolme kuukautta. Uuden ajatuksen tai toimintatavan juurruttaminen alitajuntaan kestää noin kolme kuukautta. Mutta jos pystyt muokkaamaan tunteesi, uskomuksesi voi muuttua viidessä minuutissa.

Sydänsurut tuntuvat myös kehossa, ja pahimmillaan ne voivat olla kohtalokkaita.

Rakkaan ihmisen kuolema tai ero pitkästä parisuhteesta todella voi särkeä sydämen, kertoo sydänkirurgi Nikki Stamp kirjassaan Tunteva sydän. Ison menetyksen jälkeinen tuska ei tunnu vain mielessä, vaan myös sydämessämme. Rintaa puristaa ja tuntuu kuin joku olisi murskannut sydämen pieniksi sirpaleiksi. Kyseessä on niin kutsuttu särkyneen sydämen oireyhtymä.

Särkyneen sydämen oireyhtymä on lääketieteellinen tila, jossa tunteiden aiheuttama hormonivyöry hidastaa veren virtaamista sydänlihassoluihin. Tällöin ne voivat vaurioitua eivätkä pysty pumppaamaan verta kyllin hyvin. Oireyhtymä muistuttaa sydäninfarktia, ja sitä kutsutaan japaninkielisellä nimellä takotsubo-kardiomyopatia eli stressipohjainen sydänlihassairaus.

Särkyneen sydämen oireyhtymästä kärsivän sydän muistuttaa muodoltaan japanilaisten kalastajien käyttämää ruukkumaista mustekalapyydystä.

Japaninkielisen nimityksen oireyhtymä on saanut, koska siitä kärsivän sydän muistuttaa muodoltaan japanilaisten kalastajien käyttämää ruukkumaista mustekalapyydystä. Oireyhtymässä sydämen kapea kaula pumppaa ja supistuu normaalisti, mutta sen vasemman kammion alakärki laajenee pallomaiseksi, koska ei pysty pumppaamaan verta kunnolla.

Useimmiten aika parantaa haavat – muttei aina

Särkyneen sydämen oireyhtymä on nimensä mukaisesti usein seurausta rankasta menetyksestä, kuten läheisen kuolemasta tai pitkän suhteen päättymisestä. Toistaiseksi on epäselvää, miksi potilaista melkein 90 prosenttia on naisia. Stamp muistuttaa, ettei kyse ole siitä, että naiset olisivat heikompia tai tunteellisempia kuin miehet, vaan jakaumaa selittävät myös monet sellaiset tekijät kuin esimerkiksi kehon tapa käsitellä rasvahappoja.

Pitkittyessään menetyksen aiheuttama hormonitulva ja hermoston hälytystila vaurioittavat sydäntä.

Särkyneen sydämen oireyhtymän tarkkaa syntymekanismia tutkitaan vielä, mutta se johtuu todennäköisesti hormoneista, kuten adrenaliinista. Emotionaalinen järkytys saa kehon tuottamaan adrenaliinia, joka puolestaan saa sydämen verisuonet supistumaan ja verenpaineen kohoamaan. Sydän sairastuu, kun se joutuu korkean verenpaineen vuoksi pumppaamaan tavallista ankarammin. Pitkittyessään menetyksen aiheuttama hormonitulva ja hermoston hälytystila vaurioittavat sydäntä, joskus niin paljon, ettei sydän jaksaa enää pumpata. Toisin sanoen sydänsuruun voi jopa kuolla.

Aina aika ei siis paranna särkynyttä sydäntä, vaikka useimmiten niin käykin. Mutta miten hoitaa särkynyttä sydäntä? Avuksi voi olla sydämen toimintaa helpottava lääkitys, kuten sydänsuonia rentouttavat lääkkeet. Vaikeimmissa tapauksissa voidaan tarvita lääkkeitä, jotka auttavat sydäntä pumppaamaan verta tai kohottavat verenpainetta. 

 

Nikki Stampin kirjoittama Tunteva sydän (Minerva Kustannus) ilmestyy viikolla 37.

Yhtäkkiä tapahtuva painonnousu voi olla merkki sairaudesta tai elämäntavasta, joka sekoittaa hormonitoiminnan.

Miksi paino on alkanut yhtäkkiä nousta, vaikka syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti?

On vaarallisen helppoa arvioida syömänsä kalorit alakanttiin, mutta syy painonnousuun voi olla myös muualla. Jos nopeaan tahtiin nouseva vaakalukema huolestuttaa, on hyvä käydä kysymässä asiaa lääkäriltä. Kyse voi olla hormoneista – ja ongelma on yleensä ratkaistavissa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Kilpirauhanen vaikuttaa muun muassa aineenvaihduntaan, kehon lämmönsäätelyyn, yleiseen vireystilaan ja mielialaan. Tätä tehtävää se hoitaa säätelemällä hormoneja, joista tärkein on tyroksiini. Vajaatoiminnassa rauhanen ei tuota tarpeeksi tyroksiinia, mikä voi aiheuttaa painonnousun lisäksi muun muassa voimakasta väsymystä, lihasheikkoutta ja palelua. Kilpirauhasen vajaatoiminta voidaan todeta verikokeilla ja sitä hoidetaan hormonikorvaushoidolla.

Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä

Painonnousu voi johtua myös munasarjojen monirakkulaoireyhtymästä, joka on tavallisin naisten hormonihäiriö. Hormonien epätasapaino oireilee muun muassa kuukautisten epäsäännöllisyytenä ja liikakarvoituksena. Tavallista on myös, että oireyhtymään liittyy aineenvaihdunnallisia häiriöitä. Kudokset ovat tavallista herkempiä insuliinille, mikä häiritsee rasva-aineenvaihduntaa ja puolestaan saattaa altistaa lihomiselle.

Krooninen stressi

Stressi laukaisee elimistössä ”taistele tai pakene” -reaktion, joka aiheuttaa pitkään jatkuvana monenlaisia ongelmia. Stressi vaikuttaa autonomiseen eli tahdosta riippumattomaan hermostoon, joka jakautuu kahteen osioon: toimintaan valmistavaan sympaattiseen ja rauhoittavaan parasympaattiseen hermostoon. Kun toinen hermosto aktivoituu, toinen menee lepotilaan.

Stressitilassa kaikki energia käytetään selviytymiselle tärkeisiin toimintoihin, jolloin ruoansulatusprosessi hidastuu. Stressi lisää myös ruokahalua kohottavan kortisoli-hormonin välitystä, mikä saattaa osaltaan edesauttaa painonnousua.

Vähäinen uni

Univajeen ja painonnousun suhteesta on puhuttu viime aikoina paljon. Myös tässä tapauksessa kyse on hormoneista. Liian vähäisten yöunien jälkeen kylläisyyden tunteesta huolehtivan leptiinin määrä laskee ja nälästä viestivän greliinin määrä nousee.

Väsymys tuottaa siis normaalia isomman ruokahalun. Univajeessa keho tuottaa enemmän stressihormoni kortisolia ja lisää insuliinin tuotantoa. Molemmilla on todettu yhteys lihomiseen.

Lähteet: Women’s Health, Terveyskirjasto

Nainen - 68

Nouseeko paino, vaikka syöt terveellisesti ja liikut? 4 yllättävää syytä äkilliseen painonnousuun

Olen syönyt tyroksiinia 20 vuotta. Vajaatoiminta tuli struuman hoitoon saadun radiojodihoidon jälkeen. Aluksi meni monta vuotta ennen kuin päästiin jonkinlaiseen tasapainoon lääkityksen kanssa. Liikatoimintaoireita tuli edelleen välillä. Nykyään menee aika hyvin. Ilman seleeniä kyllä saan sydämenrytmihäiriöitä. Kävin niiden vuoksi lääkärissäkin joskus. Myös muuten kuntoni tuntui huonolta ja oli suolistovaiboja. Lääkäri ei tosin osannut antaa niihin mitään neuvoja. Ostin seleenin oma-...
Lue kommentti