Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Unohda jättimäiset elämäntaparemontit. Avain parempaan oloon piilee arjen pienissä valinnoissa.

Tässä kolme vinkkiä arkipäivään.

Seisomalihasten juhlaa

Kokeile, kauanko työmatkasi kestäisi pyörällä, juosten tai kävellen. Pyöräily ei välttämättä pidennä kymmenenkään kilometrin matkan kestoa, jos asut hankalan bussiyhteyden päässä töistä.

Jos työpaikalla ei ole suihkuja tai pukeutumisvaatimukset tekevät työmatkaliikunnasta hankalaa, tee aamusta silti vähän sporttisempi. Ehkä voisit valita oman auton sijaan bussin ja seisoa matkan ajan.

– Seisominen lisää energiankulutusta ja edistää verenkiertoa. Omassa autossa voit tehdä 20 pakarapuristusta liikennevaloissa, ehdottaa ravitsemusasiantuntija Hanna Skyttä.

Vinkki! Kokeile, kuinka aamusi muuttuu, kun kävelet osan työmatkasta.

Sanoudu irti kaaoksesta

Hei, hyvää kuuluu, mutta ihan kauhee kiire! Kuulostaako tutulta? Kiire on harvoin keksittyä, mutta sitä pahentaa helposti omalla käytöksellään.

Hyvinvointiasiantuntija Virpi Mikkonen neuvoo aloittamaan kiireremontin päivän kellottamisella. Tarkista puolen tunnin välein, mihin olet aikaasi käyttänyt. Voit ladata tietokoneelle sovelluksen, joka seuraa ajankäyttöäsi.

Usein aikasyöppöjä ovat sähköposti ja Facebook. Päätä, että tarkistat ne esimerkiksi kolme kertaa päivässä, se riittää.

Kirjaa tekemättömät asiat aamulla listaksi. Kun kaikki on ylhäällä, et pyörittele hoitamattomia asioita turhaan mielessäsi ja heräile öisin ahdistukseen.

– Kiire saa poukkoilemaan asiasta toiseen. Tee yksi asia loppuun saakka, vaikka puuha alkaisi turhauttaa kesken kaiken, Mikkonen neuvoo.

Vinkki! Listaa nopeaa reagointia vaativat asiat ja hoida ne järjestelmällisesti kuntoon. Stressi vähenee, kun näet, kuinka lista lyhenee.

Kohti ratkaisuja

Kahvitauon on tarkoitus olla rentouttava hetki, mutta jostain syystä mukava jutustelu kääntyy usein töistä valittamiseksi tai yhteisistä tutuista juoruiluksi. Ikävistä asioista pitää puhua, mutta samojen asioiden loputon vatvominen syö energiaa kaikilta. Virpi Mikkonen kehottaa viemään keskustelua kohti ratkaisua ja kyselemään tarkemmin, miten työkaveri toivoisi tilanteen muuttuvan.

– Voit myös kääntää keskustelua myönteiseen suuntaan alkamalla kertoa oman päiväsi kivoista tapahtumista. Muista kehua työkavereitasi ja yhteisiä tuttavianne.

Vinkki! Negatiivisuus lisää negatiivisuutta, positiivisuus... ei lisää ainakaan negatiivisuutta!