Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Katoaako kohmelo happihypyllä tai hikitreenillä? Vai olisiko kuitenkin terveellisempää ottaa rokulia liikunnasta?

Lukija kysyy: "Olemme tyttöjen kanssa miettineet, onko krapulaan tehokkaampi ja terveellisempi lääke kuin rasvainen roskaruoka? Voisiko esimerkiksi kunnon hikitreeni kuntosalilla tai juoksulenkki auttaa? Eikö hikoilun pitäisi poistaa kuona-aineita ja keventää oloa? Vai auttaako se vain henkiseen morkkikseen?”

Mitä sanoo lääkäri?

Yleislääkäri Reetta Rönkkö ei puntaroi vastaustaan pitkään.

– Liikunta ei ole lääke krapulaan. Päinvastoin, se voi olla vaarallista terveydelle.

Syynä tähän on se, että kankkusessa syke ja verenpaine ovat kohonneet jo valmiiksi. Kun yhtälöön lisää hikitreenin, sydämen rytmihäiriöiden ja jopa sydäninfarktin riski kasvaa.

Rönkkö muistuttaa, että yhden viinipullollisen sisältämän alkoholimäärän haihtuminen pois elimistöstä kestää noin kymmenen tuntia – liikkui tai ei. Palamisprosessia ei voi nopeuttaa millään vippaskonsteilla tai lääkkeillä.

– Sohvalla ei silti kannata maata koko päivää. Kävely raittiissa ilmassa kohentaa oloa ja palauttaa kehoa.

Tärkeintä on liikkua niin, että se tuntuu hyvältä. Hikitreenin sijaan Rönkkö suosittelee syömään kevyesti ja terveellisesti sekä haukkaamaan raitista ilmaa.

– Suurimmalle osalle on mahdotonta lähteä juoksemaan krapulassa, mutta raitis ilma tekee hyvää kaikille.

Mitä sanoo psykologi?

Opintopsykologi Juha Nieminen Helsingin yliopistosta myöntää, että liikunta voi auttaa morkkikseen, sillä liike tekee hyvää mielelle. Mutta ennen kuin syöksyt salille, Nieminen kehottaa miettimään, mikä sinua motivoi.

– Mieti, juoksetko jotain kohti vai jotain pakoon.

Jos tavoittelet terveyttä ja liikkumisen iloa, lenkki voi tehdä hyvää myös moraalisessa krapulassa. Jos taas yrität päästä hikoilemalla eroon kielteisistä tunteista, liikunta ei ole hyväksi.

Tarkkaile siis, onko kohmelopäivän liikuntasuorituksesta tullut sinulle kaavamainen keino pärjätä tunteittesi kanssa. Jos on, kokeile muita tapoja käsitellä huonoja tuntemuksia.

– Morkkikseen ei tarvitse jäädä jumiin, Nieminen vakuuttaa.

Tärkeintä on, että hyväksyt olosi ja teet jotain, mikä on sinulle tärkeää. Pakkomielteisen liikunnan sijaan hakeudu ihmisten seuraan tai juttele ystävän kanssa.

Nieminen muistuttaa, että kostea ilta voi näkyä mielialan laskuna parikin päivää juhlien jälkeen.

– Myös negatiivisten tunteiden kokeminen on hyväksi, Nieminen muistuttaa.

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.