Uudet tutkimukset kertovat, että hytiseminen kuluttaa energiaa ja muuttaa huonoa rasvaa hyväksi.

Ärsyttääkö talvi ja kylmyys? Ei ärsytä kauaa, kun luet nämä kolme lyömätöntä kylmän ilman etua. Etenkin laihduttaja kiittää, kun kaloreita palaa bussipysäkillä hytistessä. Uudet tutkimukset kertovat nimittäin että:

1) Irisiini muuttaa huonon rasvan hyväksi

Kun ihminen hytisee kylmästä, vapautuu kehossa irisiini-nimistä hormonia, uusi yhdysvaltalaistutkimus kertoo. Hormonia kutsutaan urheiluhormoniksi, koska sitä erittyy myös liikkuessa ja sen on arveltu olevan syynä moniin liikunnan terveysvaikutuksiin. Irisiinin tärkein hyöty on siinä, että se muuttaa kehossa olevaa haitallista, tavallista valkoista rasvaa hyödylliseksi ruskeaksi, kaloreita kuluttavaksi rasvaksi. Tutkimus selvitti, että hormonitoiminta on samanlaista niin liikkuessa kuin kylmässä hytistessä.

2) Energiaa kuluu enemmän

Hytiseminen vaatii lihastyötä eli se kuluttaa kaloreita. Tutkimusten mukaan hytistessä energiaa kuluu viisi kertaa enemmän kuin levossa. Hollantilaiset tutkijat ehdottavatkin liikuntatreenien lisäksi ihmisille lämpötilatreenejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3) Kylmä kouluttaa kehoa

Terveellisen ruskean rasvan määrä vaihtelee ihmisestä toiseen, mutta nyt japanilainen tutkimusryhmä on ensi kertaa todistanut, että ruskean rasvan rasvanpolttoaktiivisuutta voi lisätä oleskelemalla viileässä. Ja mikä ilouutinen, se ei välttämättä tarkoita pakkasessa värjöttelyä. Testiryhmä vietti päivittäin kaksi tuntia 17 asteen lämpötilassa. Kuuden viikon testijakson loputtua heillä oli 5 prosenttia vähemmän rasvaa. Lisäksi heidän rasvanpolttotahtinsa oli nopeampi kuin lämpimässä oleskelleella verrokkiryhmällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lue myös:

Kannattaako talvella juosta vähissä vaatteissa?

Kilpajuoksija neuvoo - näin varustaudut lenkille talvella

Sisältö jatkuu mainoksen alla