Kuva: LoloStock/Shutterstock
Kuva: LoloStock/Shutterstock

Muodikkaan putkirullan luvataan avaavan lihaskalvoja. Mutta miksi rullailu sattuu niin paljon?

Monet ovat ostaneet kotiinsa uuden itsehoitovälineen: hierontarullan (tunnetaan myös nimellä putkirulla). Napakalla vaahtomuovilla päällystetyssä rullassa on usein kuvioitu tai nystyräinen pinta, joka tehostaa hierontaa. Rullailun uskotaan toimivan mainiona apuna treenin jälkeisessä lihashuollossa, laukaisevan lihaskireyksiä, nopeuttavan palautumista ja avaavan kireitä lihaskalvoja. Fressi-liikuntakeskuksissa on lanseerattu myös oma lihashuoltotuntinsa hierontarullalle.

Ensikertalaisen rullailu voi yllättää, sillä se saattaa tuntua varsin kivuliaalta. Onko rullasta oikeasti apua?

Paineenvaihtelua kudoksiin

Urheiluhieroja Tuukka Häkkinen Helsingin Urheiluhieronnasta pitää hierontarullaa turvallisena itsehoitovälineenä.

– Käytän sitä itsekin ja voin suositella, hän sanoo.

Häkkisen mukaan hyvä hierontarulla voi jopa korvata huonon hierojan.

Häkkinen kertoo, että rullan toimivuus perustuu siihen, että rullailu aiheuttaa kudoksessa paineenvaihtelua. Hierottavan kohdan aineenvaihdunta, imuneste- ja verenkierto parantuvat. Tämä taas parantaa lihaskalvon joustavuutta.

Häkkinen suosittelee aktiiviliikkujia ottamaan hierontarullan viikoittaiseen, tai jopa päivittäiseen, käyttöön venyttelyn ja jumpan lisäksi.

– On tutkitusti todistettu, että lihaksen kevyt käsittely nopeuttaa lihaksen parantumista kovan treenin jälkeen.

Kuinka paljon saa sattua?

Häkkinen muistuttaa, että etenkin reiden ulkosyrjissä on niin paljon hermoja, että rullaus sattuu varmasti.

– Kivun on kuitenkin oltava siedettävää. Ei saa sattua niin paljon, että pitää ottaa särkylääkettä.

Mustelmaherkkiä Häkkinen kehottaa rullaamaan kevyesti.

– Mustelma ei ole välttämättä vaarallinen, mutta kertoo aina jonkinasteisesta kudosvauriosta. Rullailua kannattaakin välttää pari päivää, jos mustelmia on tullut.

Ei korvaa hyvää hierojaa

Kaikkeen lihaskireyteen rullakaan ei auta. Häkkinen on huomannut, että kivunaiheuttaja on usein muualla kuin juuri siinä kohdassa, johon sattuu.

Unelmatilanteessa hyvä hieroja, fysioterapeutti tai osteopaatti paikallistaa ensin todellisen vaivan, käsittelee sitä ja antaa selkeät ohjeet hierontarullan käytöstä kotona. Häkkinen myös suosittelee kysymään hierojilta vinkkejä rullan käyttöön.

Lue myös:

Palaudu pilatesrullan avulla