Kuva: LoloStock/Shutterstock
Kuva: LoloStock/Shutterstock

Muodikkaan putkirullan luvataan avaavan lihaskalvoja. Mutta miksi rullailu sattuu niin paljon?

Monet ovat ostaneet kotiinsa uuden itsehoitovälineen: hierontarullan (tunnetaan myös nimellä putkirulla). Napakalla vaahtomuovilla päällystetyssä rullassa on usein kuvioitu tai nystyräinen pinta, joka tehostaa hierontaa. Rullailun uskotaan toimivan mainiona apuna treenin jälkeisessä lihashuollossa, laukaisevan lihaskireyksiä, nopeuttavan palautumista ja avaavan kireitä lihaskalvoja. Fressi-liikuntakeskuksissa on lanseerattu myös oma lihashuoltotuntinsa hierontarullalle.

Ensikertalaisen rullailu voi yllättää, sillä se saattaa tuntua varsin kivuliaalta. Onko rullasta oikeasti apua?

Paineenvaihtelua kudoksiin

Urheiluhieroja Tuukka Häkkinen Helsingin Urheiluhieronnasta pitää hierontarullaa turvallisena itsehoitovälineenä.

– Käytän sitä itsekin ja voin suositella, hän sanoo.

Häkkisen mukaan hyvä hierontarulla voi jopa korvata huonon hierojan.

Häkkinen kertoo, että rullan toimivuus perustuu siihen, että rullailu aiheuttaa kudoksessa paineenvaihtelua. Hierottavan kohdan aineenvaihdunta, imuneste- ja verenkierto parantuvat. Tämä taas parantaa lihaskalvon joustavuutta.

Häkkinen suosittelee aktiiviliikkujia ottamaan hierontarullan viikoittaiseen, tai jopa päivittäiseen, käyttöön venyttelyn ja jumpan lisäksi.

– On tutkitusti todistettu, että lihaksen kevyt käsittely nopeuttaa lihaksen parantumista kovan treenin jälkeen.

Kuinka paljon saa sattua?

Häkkinen muistuttaa, että etenkin reiden ulkosyrjissä on niin paljon hermoja, että rullaus sattuu varmasti.

– Kivun on kuitenkin oltava siedettävää. Ei saa sattua niin paljon, että pitää ottaa särkylääkettä.

Mustelmaherkkiä Häkkinen kehottaa rullaamaan kevyesti.

– Mustelma ei ole välttämättä vaarallinen, mutta kertoo aina jonkinasteisesta kudosvauriosta. Rullailua kannattaakin välttää pari päivää, jos mustelmia on tullut.

Ei korvaa hyvää hierojaa

Kaikkeen lihaskireyteen rullakaan ei auta. Häkkinen on huomannut, että kivunaiheuttaja on usein muualla kuin juuri siinä kohdassa, johon sattuu.

Unelmatilanteessa hyvä hieroja, fysioterapeutti tai osteopaatti paikallistaa ensin todellisen vaivan, käsittelee sitä ja antaa selkeät ohjeet hierontarullan käytöstä kotona. Häkkinen myös suosittelee kysymään hierojilta vinkkejä rullan käyttöön.

Lue myös:

Palaudu pilatesrullan avulla

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.