Pääsisinkö vielä korkeammalle? Kuva: Shutterstock
Pääsisinkö vielä korkeammalle? Kuva: Shutterstock

Me pystymme seuraamaan kehomme kuntoa vaikka minkälaisilla mittareilla. Miksi se on meistä niin kiinnostavaa?

Anneli! Pitkästä aikaa. Mitä kuuluu?

– No terve! Hetkinen, tarkistan. Hyvää! Askeleita on tullut jo 8 544, päivän C-vitamiinin tarve on täynnä ja mieliala näyttäisi olevan ok.

Anneli on kuvitteellinen henkilö, mutta tuo on se tarkkuus, jolla henkilökohtaiset kuulumiset nykyään voisi kertoa. On olemassa kaikenlaisia ihania sovelluksia ja sensoreita, jotka kertovat faktoja siitä, mitä terveysrintamallemme kuuluu. Jos haluamme, saamme geeniperimämme selville sylkinäytteellä, pienellä postittelulla ja parilla satasella.

Ajatelkaa, mitä mahtavia uusia puheenaiheita ensitreffeille tarjoutuukaan sitten, kun tunnemme itsemme soluseinämiä myöten! Ja ajatelkaa, mistä kaikesta kannattaa olla hiljaa.

Tätä ei Google kerro

Helsinkiläinen tuotepäällikkö Tomi Jaakkola on tosielämän Anneli. Hän kiinnostui itsensä mittaamisesta eli biohakkeroinnista harrastaessaan judoa kilpatasolla. Urheilussa tulosten mittaaminen kuuluu asiaan, ja Tomikin halusi seurata kehittymistään numeroina.

Hänen ensimmäinen mittauslaitteensa oli sykemittari. Kun ensimmäinen iPhone tuli markkinoille vuonna 2007, sovellusten kehittelijät riehaantuivat ja Tomin mahdollisuudet alkoivat laajentua. Oman kännykän ulottuville alkoi tulvia ohjelmia urheilijoiden ja painontarkkailijoiden avuksi. Tomi käyttää useampaa.

– Se on mielenkiintoista: saa tietoa, jota Googlesta ei löydä. Ja kun jonkin aikaa seuraa mittareita, oppii tulkitsemaan kehoaan ilman välineitäkin, Tomi kertoo.

Tomin seurantakohteita ovat tällä hetkellä:

Palautuminen ja stressitaso. Omega Wave mittaa sykevälivaihtelua ja vertaa sitä isoon tilastoaineistoon. Check My Level taas tutkii hermoston vasteita sähkösignaalin avulla. Viidessätoista sekunnissa saa selville, onko palautunut kovaa treeniä varten vai pitääkö ottaa rauhallisemmin.

Uni. Patjan alle asennettavat Beddit-anturat ovat saaneet Tomin huomaamaan, että uni meinaa helposti jäädä liian vähäiseksi.

Paino. Älyvaa’an avulla puhelimesta näkee painokäyrän. Sama sovellus mittaa myös huoneilman laatua. Jos hiilidioksidia on liikaa, Tomi tuulettaa.

Työteho. Rescue Time näyttää, kauanko työpäivästä meni Facebookia selatessa.

Tomilla ei ole vielä älyvaatteita eikä hän ole muutenkaan träkkääjistä äärimmäisiä.

– Hurjimmat ovat asennuttaneet sensoreita ihon alle. Se avaa jo aika pelottavia näkymiä.

Träkkeripiireissäkin käydään porukalla Tallinnassa, mutta ei hakemassa halpaa viinaa vaan verikokeessa. Täydellisen verenkuvan saa halvemmalla kuin Suomessa, ja sitten on taas dataa, mitä analysoida.

Edes oma keho kontrolliin

Tarkasti mitatun unen jälkeen töihin mittaamaan työtehoa, sieltä salille, jos sykevälivaihtelu sallii, iltaruuasta kännykällä kuva ja sovellus analysoimaan sen ravintoarvo. Ja niin edelleen, kunnes älypatja käskee sänkyyn. Sehän kuulostaa… miltä? Kontrolloidulta? Paneutuneelta?

Ennen kaikkea tältä ajalta, meinaa professori André Spicer. Spicerilta on juuri ilmestynyt toisen professorin, ruotsalaisen Carl Cederströmin kanssa kirjoitettu kirja The Wellness Syndrome, jossa seurataan terveysintoilijoita. Spicerin mielestä liian tarkassa hyvinvoinnin kontrolloimisessa piilee pahoinvoinnin uhka. Muistaako elää, jos käpertyy kehonsa tarkkailuun? Toisaalta, mihin muuhunkaan me nykyään keskittyisimme, André miettii.

– Omaan työhön ei pysty vaikuttamaan, politiikkaan vielä vähemmän, ihmisuhteetkaan eivät ole hallussamme. Ainoa, mitä voi kontrolloida, on oma kroppa.

Spicerin mukaan ihmisillä on vahva tarve uskoa johonkin. Ennen vanhaan länsimaissakin uskottiin Jumalaan. Sitten tilalle tuli kehitysusko. Nyt hyvinvoivissa maissa on alettu palvoa terveyttä uskonnollisella kiihkeydellä.

– Sen huomaa siinä, miten pienestä ihmiset loukkaantuvat, kun on kyse terveydestä. Carl poltti kerran tupakkaa metrin päässä koirastaan, ja ohikulkija suuttui. Tunnen vanhempia, jotka menevät tolaltaan, jos heidän jälkikasvulleen antaa keksin, joka ei ole sokeriton. Ikään kuin yrittäisin myrkyttää lasta.

Iskeekö hulluus?

Entä eikö tieto lisää tuskaa? Aiemmin nukuttiin yöt ja tehtiin töitä päivät, se siitä. Nyt takaraivossa painaa ajatus, että syvää unta tuli tunti
liian vähän ja istumatunteja 0,8 liikaa: kuolen ihan kohta!

Tomin mielestä mittailupuuhat pysyvät hauskoina, kun ei suhtaudu liian vakavasti.

– Jenkeistä olen kuullut ylilyönneistä: joku tarkkailee sataa datapistettä päivässä, yksi näyttää väärään suuntaan ja paniikki iskee. Terve kriittisyys pitää muistaa. Vaikka kuinka mittaat ja hoidat itseäsi, voit silti sairastua.

Parhaiten träkkäys toimii Tomin mukaan motivoijana: etsit tavoitettasi tukevan sovelluksen ja seuraat edistymistäsi.

Suuri tausta-ajatus on, että ihminen ottaa itse vastuuta elämästään ja tiedostaa, miten kannattaa elää. Tomista se on hyvä asia, ja siitä voi olla käytännön hyötyä: Jenkeissä vakuutusyhtiöt antavat jo alennuksia, jos asiakas käyttää aktiivisuusranneketta.

Hetkinen! Kuvitellaan nihkeä tulevaisuus, jossa kaikki terveys-, kuntoilu- ja syömistietomme ovat vakuutusyhtiön tiedossa. Nehän lähettävät lisälaskun huomatessaan, että askelsaldoni jäi alle minimin ja että söin lounaaksi uunimakkaran. Pian yhteiskunta jakaantuu entistä selvemmin varakkaisiin, terveisiin ja tietoisiin ihmisiin ja toisaalta köyhään kansaan, joka elää lyhyemmin ja ilman vakuutuksia. Ehkä toki hiukan rennommin myös – paitsi tietysti jos keksitään, että heitä pitää valvoa heidän oman etunsa vuoksi.

Spicer näkee aina riskejä siellä, missä henkilökohtaisia tietoja tallennetaan. Ajatuskuviossa voi mennä pitemmälle ja kuvitella vaikka, miten innoissaan Itä-Saksan tapainen valtio olisi pakottanut ihmiset käyttämään älykelloja, ja mitä siitä olisi seurannut.

– Vankien on nykyään käytettävä jäljitinlaitteita. On ironista, että me muut maksamme Applelle ja vastaaville firmoille satoja euroja vapaaehtoisesti samanlaisista laitteista.

Tomi Jaakkolakin on miettinyt uhkakuvia.

– Datan yksityisyys on olennaista. Seurataanhan meitä jo nyt, esimerkiksi etukorttien avulla. Puhelinsovelluksissa saa tiedon itselleen, eikä se mene vaikka S-ryhmälle. Mutta ehkä tulevaisuudessa työntekijöitä rankataan terveyden perusteella: tuo on 4, tuo 9. En tiedä, miten sellaisesta systeemistä saataisiin tasa-arvoinen.

Skarppaa, Alex

No mutta, ilon kautta! Toistaiseksi voimme pitää seurantasovelluksia viihteenä. Tomi kertoo, että on jo olemassa vauvojen älyvaippa, joka mittaa virtsan koostumusta. Led-valo syttyy, jos on viitteitä tulehduksesta.

– Näissä on rajana mielikuvitus – teknologia on olemassa jo melkein kaikkeen.

Tämän hetken ongelma on Tomin mielestä se, että eri asioita pitää seurata työläästi eri ohjelmien kautta - yhdestä paikasta syke, toisesta vedenjuontitasapaino. Kun kehitys kehittyy, mittaaminen sujuu taustaprosessina, ja luvut voi tarkistaa yhdeltä sivulta.

Yleinen terveysintoilu voi myös uuvuttaa. André Spicer kuuluu niihin, joiden mielestä hyvinvointi-
syndrooman älyllinen sisältö on nolla.

– Kävin äskettäin Suomessa, ja luin lentoyhtiön lehdestä teidän pääministerinne kolumnin. Koko juttu oli terveysneuvontaa! Paljonko pitäisi nukkua, kuinka treenata, mitä syödä. Vain tässä maailman ajassa kansakunnan johto voi keskittyä jokapäiväisyyksiin sen sijaan että keskityttäisiin niihin asioihin, jotka pääministerille kuuluisivat.

Lue lisää:

Nyt treenataan älylaitteiden avulla – testissä kolme kotikuntoilupalvelua

Mikä ihmeen faskia? Uudet tavat vetreyttää pakarat

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Rintojen kivut ovat naisille yleinen vaiva. Useimmiten turvotuksesta ja aristuksesta ei tarvitse olla huolissaan.

Kipu rinnoissa tai toisessa rinnassa on yleinen vaiva kaikenikäisillä naisilla, ja se liittyy useimmiten ihan normaaliin rintarauhasen toimintaan. Yleisyydestään huolimatta turvotus, kosketusarkuus ja kipu herättävät monissa huolta. Ensimmäinen ajatus kivun iskiessä on helposti rintasyöpä.

Jos syöpäpaniikki on iskenyt sinuunkin, muista, että rinnassa tuntuvan kivun syy on harvoin pahanlaatuinen. Rintojen kivuista kärsivän naisen mammografialöydös on useimmiten normaali, eli syöpää ei löydy.

Listasimme yleisimmät syyt, joista rintojen tai rinnan kiputilat voivat johtua:

1. Kuukautiset

70–80 prosenttia rintojen kivusta on syklistä, eli se liittyy kuukautiskiertoon ja toistuu yleensä noin viikkoa ennen kuukautisia. Syypää on kehon estrogeeni- ja progesteronitasoissa, jotka heittelehtivät kierron mukaan.

70–80 prosenttia rintojen kivusta on syklistä, eli se liittyy kuukautiskiertoon ja toistuu yleensä noin viikkoa ennen kuukausia.

Syklinen kipu tuntuu useimmiten kummassakin rinnassa turvotteluna ja arkuutena. Se voi säteillä rinnoista myös kainaloihin ja olkavarsiin.

2. Raskaus tai imettäminen

Raskauden aikana rintakudos kasvaa, maitorauhaset kehittyvät ja nännit muuttuvat herkemmiksi. Samalla rinnat voivat kipeytyä. Raskauden aiheuttama rintojen kipu hellittää usein raskauden toisella kolmanneksella.

Lapsen syntymän jälkeen imettäminen voi aiheuttaa rintojen arkuutta ja kipuja. Nännit ovat imetyksen aikana kovilla, ja rinnat voivat olla turvoksissa.

3. Lääkitys

Hormonaalinen ehkäisy ja jotkut lapsettomuushoidoissa käytettävät hormonihoidot voivat aiheuttaa rintojen kipuja. Myös vaihdevuosioireiden hormonikorvaushoitojen on huomattu aiheuttavan yleisenä sivuvaikutuksena rintojen arkuutta ja turvotusta. Oire menee yleensä melko nopeasti ohi, mutta se saattaa olla myös merkki vääränlaisesta annostuksesta.

Hormonaalinen ehkäisy ja jotkut lapsettomuushoidoissa käytettävät hormonihoidot voivat aiheuttaa rintojen kipuja.

Yleensä lääkkeiden sivuvaikutus johtuu siitä, että ne sisältävät runsaasti estrogeenia. Rintojen kivuista voi mahdollisesti päästä eroon, jos lääkitys vaihdetaan vähemmän estrogeenia sisältävään vaihtoehtoon.

Myös jotkut masennuslääkkeet ja sydänlääkkeet voivat aiheuttaa rintojen kipuja.

4. Vyöruusu

Vesirokkoviruksen aiheuttama vyöruusu voi aiheuttaa rinnoissa voimakkaan toispuoleisen kiputilan. Se voi säikäyttää pahastikin, koska oireet ovat usein kovia ja vyöruusulle tyypillinen rakkulainen ihottuma ilmestyy vasta pari päivää kivun jälkeen.

5. Jumiutuneet lihakset

Kipu rintojen alueelle voi säteillä monesta paikasta vartaloa, kuten kipeästä selästä tai jopa jaloista. Lihaskipuun tehoaa parhaiten venyttely ja lepo.

Jos kipu lähtee säteilemään vasempaan käteen tai hengittäminen on vaikeaa, ota heti yhteyttä lääkäriin. Kyseessä voi olla sydänkohtaus.

Liian isot tai liian pienet rintaliivit voivat aiheuttaa kipuja missä tahansa rintojen alueella.

6. Suuret rinnat

Kookkaat rinnat voivat aiheuttaa monenlaisia vaivoja kovista selkäkivuista aina rintojen venymiseen, joka sekin aiheuttaa kipuja. Isorintaisen kannattaa hankkia tarpeeksi tukevat liivit. Myös rintojenpienennysleikkaus voi olla vaihtoehto.

7. Vääränlaiset liivit

Liian isot tai liian pienet rintaliivit voivat aiheuttaa kipuja missä tahansa rintojen alueella. Jos kaipaat vinkkejä sopivien liivien ostamiseen, lue tämä juttu:


8. Rintatulehdus

Rintatulehdusta esiintyy kaikenikäisillä naisilla. Erityisen yleinen se on imettävillä naisilla, mutta sitä esiintyy myös naisilla, jotka eivät imetä. Tulehdus voi olla bakteerin aiheuttama, mutta aina ulkoista syytä ei löydy. Nykytiedon mukaan kylmä ei aiheuta tulehdusta, vaikka monet imettävät äidit kokevatkin kylmän herkistävän tulehduksille.

9. Rinnan kysta

Rintoihin voi myös muodostua hyvänlaatuisia kystia, jotka voivat aiheuttaa arkuutta ja kipuja. Kystat voivat kasvaa jopa parin senttimetrin kokoisiksi. Kystat näkyvät selvästi ultraäänitutkimuksessa ja ne voidaan tyhjentää lääkärin vastaanotolla.

Mitä jos kipu on sittenkin rintasyöpä?

Kipu rinnassa saattaa toki olla merkki rintasyövästä. Kipu rinnassa on kuitenkin hyvin harvoin ainoa tai ensimmäinen syövän merkki. Ensimmäinen oire on yleensä kivuton kyhmy, joka aristaa. Tästä syystä omat rinnat kannattaa tarkistaa tasaisin väliajoin.

Jos rintojen tai rinnan kipu on epätavallista, selvästi tiettyyn kohtaan paikantuvaa ja jatkuvaa, tilanne kannattaa käydä selvittämässä lääkärin pakeilla. 

Lähteet: Mehiläinen, Terveyskirjasto, Terveyskirjasto, Duodecim, Health