Kuva: gurinaleksandr / Shutterstock
Kuva: gurinaleksandr / Shutterstock

Erityisherkkyys vaatii herkkää hoivaa ja paljon palautumisaikaa, jotta sen vahvuuksista voi nauttia. Näin se onnistuu.

Vaikka lentisporukan viikonloppureissuun kuuluisi shoppailua ja biletystä aamusta iltaan, fiksu herkkä ottaa reippaasti omia aikalisiä ja päiväunia.

Se, minkä muut näkevät helposti laiskotteluna tai epäsosiaalisuutena, on erityisherkille välttämätön keino tasapainottaa ylikuormittunut hermojärjestelmä.

Herkkä on erityisen altis erilaisille stressioireille, jopa masennukselle ja ahdistukselle. Erityisherkän tärkein sääntö kuuluukin: kuuntele kehoasi ja sen tarpeita. Yhtä tärkeää on osata sanoa ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Unta ja oleilua

Psykologi ja kouluttaja Heli Heiskanen muistuttaa, että tauot, meditaatio, oleskelu, ajattelu ja ennen kaikkea riittävä uni ovat erityisen tärkeitä herkälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Herkkä tarvitsee vähintään 8–9 tuntia unta joka yö. Viikonloppuisin ja stressin vaivatessa kymmenenkin tuntia.

Tämän lisäksi joka päivä tulisi olla vähintään tunti omaa aikaa pelkkään olemiseen, esimerkiksi saunotteluun, sohvalla makoiluun tai kävelyyn.

Kun hermojärjestelmä on tasapainossa, herkkyyden voimavaroista voivat nauttia niin herkkä itse kuin lähimmäiset.

Testaa, oletko erityisen herkkä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla