Ota tästä oppia. Kuva: Shutterstock
Ota tästä oppia. Kuva: Shutterstock

Nyt olisi unensaantivinkkiä tarjolla. Kohta nukuttaa!

1. Kylmä jalka
Jätä toinen koipi vällyjen väliin, työnnä toinen peiton ulkopuolelle. Kikka auttaa viilentämään kehoa sopivaan nukkumislämpötilaan, ja uni tulee.

2. Oikea kylki
Irtaudu unikaveristasi ja käännä hänelle selkä, noin. Oikealla kyljellä on paras nukkua, sanoo unitutkimus. Vasemmalla kyljellä sydämelle tulee painetta, mahallaan niska jumittaa, selällään kuorsaa.

3. Pala kakkua
Hiilihydraattipitoinen iltapala unettaa sopivasti. Ota vaikka pulla illalla! Ei juuri ennen nukkumaanmenoa vaan siinä vaiheessa, kun alat rauhoittua yötä kohti.

4. ”Best Western”
Osta kotiinkin valkoiset lakanat. Simuloit hotelliyötä ja luksuksen vaikutelmaa. Nukut paremmin, väittävät viisaat.

5. Insinöörin nukutuspalvelu
Insinööri on keksinyt paljon sovelluksia, joilla unestakin tulee teknologinen elämys. Toiset tykkäävät. Kokeile vaikka näitä:

Glenn Harroldin unirentoutus
Itsehypnoosilla ulos unettomuuslandiasta ja höyhensaarille. Glennin rauhoittava ääni velloo rauhoittavan äänimaiseman yllä ja nukuttaa yhtä varmasti kuin Päätalon Iijoki-sarja äänikirjana. Eli ei välttämättä ollenkaan, tietenkään.
(Relax & Sleep by Glenn Harrold iPhonelle ja Androidille, ilmainen)

Unettoman jooga
Pehmeään hathajoogaan perustuvat asennot venyttävät ja rentouttavat kehoa. Lisäksi vähän hengitys- ja tietoisuustekniikoita sekä rauhoittavaa musiikkia – avot, on levollinen tunnelma ja päivän kireys kaikkoaa.
(Yoga for Insomnia, saatavilla sekä iPhonelle että Android-puhelimille, 3,74 €)

Unisykli-herätyskello
iPhone lakanan alle yöksi, ja siitä se lähtee: sovellus analysoi unesi laatua ja oppii herättämään sinut silloin, kun olet kevyimmässä univaiheessa.
(Sleep Cycle Alarm Clock iPhonen sovelluskaupasta, n. 1 €)

Lue myös:

Seksiä selkounessa – näin se onnistuu

Mitä tehdä, jos uni ei tulekaan?

Pilaako mobiililaite unesi? Näin et joudu luopumaan siitä sängyssäkään