Joskus jälkiruoka voi olla painonpudottajallekin hyvä idea. Kuva: Shutterstock
Joskus jälkiruoka voi olla painonpudottajallekin hyvä idea. Kuva: Shutterstock

Liian vähän ruokaa ja liian kevyttä liikuntaa. Tyypillisimmät painonhallintamokat on helppo välttää.

1. Kevyt aamupala

Tilanne: Leipäpala sekä kahvia take away -mukiin ja kansi kiinni. Ei kumma, jos nälkä alkaa kurnia jo hyvissä ajoin ennen lounasta. Ja vaikka söisit normaalin lounaan, iskee iltapäivällä kammottava napostelun tarve.
Ratkaisu: Syö kunnon aamupala, jossa on sekä proteiinia että hiilihydraatteja. Proteiini pitää hyvin nälän loitolla ja aamulla tankatut hiilihydraatit taas taistelevat iltapäivän makeanhimoa vastaan. Jos puuro raejuustolla tuntuu ankealta, syö vaikka leipää, jonka päälle ladot lohta.

2. Treeneihin ilman välipalaa

Tilanne: Yrität jaksaa treenata ilman välipalaa, koska kuvittelet että muuten polttaisit vain juuri syömäsi kalorit.
Ratkaisu:  proteiinipitoinen välipala, kuten rahka, ennen treenejä tehostaa harjoitusta sen verran, että poltat kaloreitakin tehokkaammin. Näin tutki Arkansasin yliopisto.

3. Pelkkää hölkkää

Tilanne: Maanantaina hölkkää, tiistaina sauvakävelyä... Kuulostaa hyvältä terveyden kannalta, mutta ei riitä painonpudotukseen, saatikka kehon muokkaukseen.
Ratkaisu: Ota suunta punttisalille pari kertaa viikossa ja lastaa pakkaan kunnolla painoa. Voimaharjoittelu kiihdyttää kaloreiden kulutusta. Kun lihakset kasvavat, ne polttavat enemmän kaloreita myös lepotilassa. Sitä paitsi kehoa alkaa näyttää kiinteämmältä jo pian voimaharjoittelun aloittamisen jälkeen.
Lastaa pakkaan kunnolla painoja. Medicine & Science in Sports & Exercise -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan naiset, jotka jaksoivat nostaa painoja juuri ja juuri kahdeksan toiston verran kuluttivat tuplasti kaloreita verrattuna niihin, jotka valitsivat kevyet painot jaksaakseen tehdä viisitoista toistoa.
Lyhyillä toistoilla saat myös pidettyä treenin intensiivisenä ja poltat näin rasvaa.

4. Kevytlimsaa iltapäiväväsyyn!

Tilanne: Vedät nuupahtaneeseen oloon light-limsaa.
Ratkaisu: American Journal of Public Health -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan kevytlimsoja juoneet päätyivät syömään yhtä paljon, jotkut jopa 200 kaloria enemmän päivässä kuin sokerilimsasta nauttineet. Kuihtuneeseen oloon tekee mieli sokeria, mutta parhaiten siihen auttaa vesi. Joten, jos oikeasti haluat laihtua, huolehdi nestetasapainosi kuntoon vedellä.

5. Passaat jälkiruuan, mutta ahmit alkupalaleipää

Tilanne: Olet syönyt ravintolassa kunnon annoksen, mutta mieli tekee makeaa. Menet siis kotiin ja jatkat siellä keksien mussuttamista.
Ratkaisu: Et ehkä tunne itseäsi kylläiseksi ennen kuin olet saanut makean päätöksen ateriallesi. Sen sijaan alkupalaleivät voivat olla kylläisyyden kannalta yhden tekevä. Skippaa siis leivät ja tilaa ravintolassa mieluummin kunnon jälkiruoka, mutta jaa se seuralaisesi kanssa.

Lähde: Women’s health

Lue lisää:

Tämä on täydellinen aamiainen – Jutta Gustafsbergin vinkkiKuusi selitystä, miksi laihdutus ei onnistu

Gynekologilla käymiseen kuuluu, että joku juttelee sinulle jalkojesi välistä. Se tekee monista jutuista vähän outoja.

Gynekologikäynti voi jäädä mieleen rutiinisuorituksena tai jättää lähtemättömän vaikutuksen. Jos joku kehuu munasarjoja kauniiksi, kommentti yllättää eikä unohdu ihan heti, sillä asiasta tuskin oli itse tietoinen.

Maria Veitola pyysi Instagramissa seuraajiltaan kokemuksia sekä hauskoista että vähemmän hauskoista gynekologien heitoista.

Niitähän riitti. Moni Marian Instagram-seuraajista oli sitä mieltä, että gynekologit jos jotkut ovat todellisia sutkauttelun mestareita – osa tahallaan, osa ihan vahingossa.

Tässä Marialle kerrotuista gynekologikokemuksista hauskimpia ja omituisimpia:

”Ei ole tapahtunut mitään ydinräjähdystä”, gynekologi oli todennut synnytyksen jälkeen eräälle kommentoijalle.

”Asuin Herttoniemessä Susitiellä. Gynekologi katsoi henkilötietojani ja sanoi: ’Jaaha asut Susitiellä, sinne jos lähtee saatille saattaa tulla hukkareissu.’ Hänestä tuli omalääkärini moneksi vuodeksi”, yksi keskusteluun osallistunut muisteli.

Aina gynekologien jutut eivät liity alapäähän, huomautti yksi keskustelijoista. ”Mulle gyne sanoi tutkimuksen jälkeen, että ’taisit olla aika rauhallinen lapsi?’ Ensinnäkin hämmästyin, koska äiti on aina kertonut, että olin maailman rauhallisin vauva ja toiseksi mietin, et mistä toi gyne sen näkee? Totesin gynelle, että hän on oikeassa, et kuinka niin? Gyne siihen: ’Ihan sun nimestä päättelin.’”

 ”Hänestä tuli omalääkärini moneksi vuodeksi.”

”Kierukan vaihdossa sain kuulla olevani ’hankala tapaus’. Kaksi naislääkäriä ja naisterkka tuijotteli siinä jalkoväliä ja pohti mitä tehdään. ’Jospa varaillaan aika sille miesgynelle kun sillä on enemmän kokemusta näistä vehkeistä.’”

Kohdunkaulaa vaikka muille jakaa

Joskus lääkärit myös ovat hyvin innoissaan omasta erikoisalastaan, niin oudolta kuin se potilaasta tai asiakkaasta tuntuukin.

”Kyllä muuten näistä lanteista sitten lähtee! Joo, kyllä, ihan täydellinen synnyttäjän lantio”, kokenut miesgynekologi oli kehunut parikymppistä asiakastaan.

”Täällähän on kohdunkaulaa vaikka muille jakaa”, eräälle oli todettu ultraäänitutkimuksessa.

Muutama kommentoija ihmetteli, miksi lääkärit haluavat aina esitellä löydöksiään: ”Kesken tutkimuksen gyne kehui, että kohdunkaula näyttää niin somalta – ihan ruusun nupulta. ’Haluatko nähdä!’ Ennen kun ehdin vastata mitään gyne oli laittanut käteeni peilin ja siirtänyt sen haarojen väliin. Hämilläni totesin vaan, että niinpä näyttää.”

Monet suomalaisten suosikkiruuat sisältävät mahdollisesti syöpää aiheuttavaa akryyliamidia. Listasimme vinkit, joiden avulla sitä voi vältellä.

Oletko koskaan kuullut akryyliamidista? Jos sana ei soita päässä kelloja, tässä pieni tietoisku:

Akryyliamidi on kemiallinen ainesosa, jota muodostuu moniin elintarvikkeisiin, kun niitä valmistetaan. Erityisesti sitä muodostuu silloin, kun tärkkelyspitoisia ruokia kuten perunaa, makaronia tai leipää friteerataan, paistetaan tai paahdetaan. Joissain ruuissa sitä on jo siinä vaiheessa, kun kuluttaja nappaa tuotteen kaupanhyllyltä.

Vaikka akryyliamidi on ruoka-aineissa varsin yleinen tuttavuus, tieten tahtoen sitä ei todellakaan kannata nauttia. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n mukaan elintarvikkeissa esiintyvä akryyliamidi voi lisätä riskiä sairastua syöpään.

Eniten akryyliamidia on mitattu esimerkiksi perunalastuissa, ranskanperunoissa, näkkileivissä, kekseissä, aamiaismuroissa ja kahvissa. Myös ruisleivissä voi olla akryyliamidia.

Tällä hetkellä ruuan sisältämän akryyliamidin ja syövän yhteys ei ole vielä ihan selvä. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira kuitenkin kehottaa välttämään sen nauttimista.

Listasimme 4 vinkkiä, joiden avulla se onnistuu:

1. Vaihda vaaleapaahtoinen kahvi tummapaahtoiseen

Yksi isoimmista akryyliamidin lähteistä suomalaisten ruokavaliossa on kahvi. Syy on siinä, että iso osa suomalaisista nauttii sumppia päivittäin huomattavia määriä.

Kahvilla on kuitenkin myös lukuisia myönteisiä terveysvaikutuksia, eivätkä viranomaiset kehota luopumaan kaffesta tyystin. Sen sijaan yksi muutos omiin kahvitottumuksiin kannattaa tehdä. Kaupanhyllyltä kannattaa ehdottomasti valita tummapaahtoinen kahvipaketti vaalepaahtoisen sijaan, Evira kertoo. Tummapaahtoinen kahvi sisältää vähemmän akryyliamidia kuin vaalepaahtoinen, nimenomaan juuri näin päin.


2. Suosi vaaleaa paistopintaa

Esimerkiksi paahtoleivän ja ranskanperunoiden akryyliamidipitoisuus kasvaa sen mukaan mitä tummemmaksi leipä ja ranskalaiset paahdetaan tai paistetaan.

3. Etsi parempi vaihtoehto

Kaupan kekseistä on mitattu korkeita akryyliamidimääriä. Evira kehottaakin korvaamaan keksit vähemmän akryyliamidia sisältävillä pullilla. Ransikset virasto suosittelee korvaamaan keitinperunoilla.

4. Syö monipuolisesti

Eviran mukaan loppupeleissä yksi parhaista tavoista vähentää akryyliamidin saantia on syödä yleisten ravintosuositusten mukaan eli ”monipuolisesti, vaihtelevasti ja kohtuullisesti”.