Joskus jälkiruoka voi olla painonpudottajallekin hyvä idea. Kuva: Shutterstock
Joskus jälkiruoka voi olla painonpudottajallekin hyvä idea. Kuva: Shutterstock

Liian vähän ruokaa ja liian kevyttä liikuntaa. Tyypillisimmät painonhallintamokat on helppo välttää.

1. Kevyt aamupala

Tilanne: Leipäpala sekä kahvia take away -mukiin ja kansi kiinni. Ei kumma, jos nälkä alkaa kurnia jo hyvissä ajoin ennen lounasta. Ja vaikka söisit normaalin lounaan, iskee iltapäivällä kammottava napostelun tarve.
Ratkaisu: Syö kunnon aamupala, jossa on sekä proteiinia että hiilihydraatteja. Proteiini pitää hyvin nälän loitolla ja aamulla tankatut hiilihydraatit taas taistelevat iltapäivän makeanhimoa vastaan. Jos puuro raejuustolla tuntuu ankealta, syö vaikka leipää, jonka päälle ladot lohta.

2. Treeneihin ilman välipalaa

Tilanne: Yrität jaksaa treenata ilman välipalaa, koska kuvittelet että muuten polttaisit vain juuri syömäsi kalorit.
Ratkaisu:  proteiinipitoinen välipala, kuten rahka, ennen treenejä tehostaa harjoitusta sen verran, että poltat kaloreitakin tehokkaammin. Näin tutki Arkansasin yliopisto.

3. Pelkkää hölkkää

Tilanne: Maanantaina hölkkää, tiistaina sauvakävelyä... Kuulostaa hyvältä terveyden kannalta, mutta ei riitä painonpudotukseen, saatikka kehon muokkaukseen.
Ratkaisu: Ota suunta punttisalille pari kertaa viikossa ja lastaa pakkaan kunnolla painoa. Voimaharjoittelu kiihdyttää kaloreiden kulutusta. Kun lihakset kasvavat, ne polttavat enemmän kaloreita myös lepotilassa. Sitä paitsi kehoa alkaa näyttää kiinteämmältä jo pian voimaharjoittelun aloittamisen jälkeen.
Lastaa pakkaan kunnolla painoja. Medicine & Science in Sports & Exercise -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan naiset, jotka jaksoivat nostaa painoja juuri ja juuri kahdeksan toiston verran kuluttivat tuplasti kaloreita verrattuna niihin, jotka valitsivat kevyet painot jaksaakseen tehdä viisitoista toistoa.
Lyhyillä toistoilla saat myös pidettyä treenin intensiivisenä ja poltat näin rasvaa.

4. Kevytlimsaa iltapäiväväsyyn!

Tilanne: Vedät nuupahtaneeseen oloon light-limsaa.
Ratkaisu: American Journal of Public Health -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan kevytlimsoja juoneet päätyivät syömään yhtä paljon, jotkut jopa 200 kaloria enemmän päivässä kuin sokerilimsasta nauttineet. Kuihtuneeseen oloon tekee mieli sokeria, mutta parhaiten siihen auttaa vesi. Joten, jos oikeasti haluat laihtua, huolehdi nestetasapainosi kuntoon vedellä.

5. Passaat jälkiruuan, mutta ahmit alkupalaleipää

Tilanne: Olet syönyt ravintolassa kunnon annoksen, mutta mieli tekee makeaa. Menet siis kotiin ja jatkat siellä keksien mussuttamista.
Ratkaisu: Et ehkä tunne itseäsi kylläiseksi ennen kuin olet saanut makean päätöksen ateriallesi. Sen sijaan alkupalaleivät voivat olla kylläisyyden kannalta yhden tekevä. Skippaa siis leivät ja tilaa ravintolassa mieluummin kunnon jälkiruoka, mutta jaa se seuralaisesi kanssa.

Lähde: Women’s health

Lue lisää:

Tämä on täydellinen aamiainen – Jutta Gustafsbergin vinkkiKuusi selitystä, miksi laihdutus ei onnistu