Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Joillakin riittää rohkeutta. Heidän elämäänsä eivät rajoita jonnin joutava ujostelu tai nolatuksi tulemisen pelko. Jos jompi kumpi vaivaa sinua, ryhdy treenaamaan mielen lujuutta - kuin lihaksia.

Mielen lujuutta voi harjoituttaa siinä missä lihaksiakin. Tuloksia syntyy, kun et jumitu pysyvästi omalle mukavuusalueellesi.

 Kuvittele, että työporukkasi haastaa sinut juoksemaan Naisten Kympin. Tiedät, ettei kuntosi ole täydessä terässä. Mitä mieleesi nousee ensimmäisenä? ”Jes, mikä haaste” vai ”Mitähän tästäkin tulee..?”
Ensimmäinen ajatuksesi ei ole yhdentekevä, koska se paljastaa henkisen lihaskuntosi.

Henkinen vahvuus rakentuu monista ominaisuuksista. Psykologi Kaisa Varkilan mukaan henkiseen ”lihaksistoon” kuuluvat muun muassa hyvä itseluottamus, rohkeus, motivaatio, keskittymis- ja päätöksentekokyky sekä hyvä stressinhallinta ja viestintätaidot.

– Henkisesti vahva tuntee itsensä riittävän hyvin. Hän uskoo itseensä ja omiin kykyihinsä ja suhtautuu myös muihin positiivisesti. Muiden onnistumiset eivät ole häneltä pois.

Pelottomuutta jumppasalista

Henkistä vahvuutta mitataan etenkin silloin, kun elämä ei mene suunnitelmien mukaan. Henkisesti vahva pystyy palautumaan ikävistä tilanteista melko nopeasti. Hän tietää, että takapakit kuuluvat elämään.
Omaa henkistä kanttiaan voi mitata miettimällä, kuinka vastaisi klassikkokysymyksiin: Uhka vai mahdollisuus? Onko lasisi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä?

Vaikka näkisit vain uhkia ja puoliksi tyhjiä laseja, ei peli ole menetetty. Henkistä vahvuuttaan voi treenata.

Varkila valmentaa urheilijoita ja tavallisia kuntoilijoita ylittämään mielensä esteitä. Hän tietää, että esimerkiksi käsilläseisonta pelottaa monia. Jännittäjää helpottaa, kun hänelle kertoo, mihin liikkeessä pitää keskittyä: pidä kädet suorina, jännitä hartioita ja muista, että sinua varmistetaan. Varkila pyytää jännittäjää myös kertomaan ajatuksistaan.

– Väitän epärealistisille peloille ystävällisesti vastaan. Voitko tietää, ettet pysty siihen ennen kuin olet yrittänyt? Ja vaikka et heti onnistuisi, tilanne on hallinnassasi.

Kun uskaltaa yrittää peloista huolimatta, vahvistuu usko itseen. Jumppasalissa kohotettu itsevarmuus näkyy myös salin ulkopuolella.

Rohkeampi kuin eilen

Henkiseen vahvuuteen vaikuttavat kaikki aiemmat kokemukset: ihmissuhteet, onnistumiset, epäonnistumiset.

Varkilan mukaan henkinen vahvuus ei silti ole kiveen hakattu ominaisuus vaan jatkuvasti kehittyvä. Piintyneimmätkin pessimistit voivat halutessaan löytää itsestään valoi­samman ajattelijan. Se vaatii pitkäjännitteistä sitoutumista harjoituksiin. Omien henkisten haasteiden hiominen on koko elämän kestävä prosessi.

Mitä ajattelitkaan, kun kuulit itsellesi vaikeasta haasteesta? Saitko kiinni ensimmäisestä ajatuksestasi? Hyvä, sillä nyt voit kyseenalaistaa sen. Mieti, miten muuten voisit suhtautua haasteeseen.

Varkila on huomannut, että treenattu mieli voittaa fyysisen kestävyyden.

– Ne, jotka uskovat itseensä suoriutuvat yleensä paremmin kuin ne, joilla on parempi kunto, mutta joiden mentaalinen lujuus on heikommalla hapella.

Itseluottamus kasvaa epämukavuusalueella. Supernaiseksi ei silti tarvitse heittäytyä, vaan itsensä voi haastaa pienissäkin tilanteissa. Varkila kehottaa olemaan joka päivä hitusen rohkeampi kuin eilen.

– Vain pelkonsa kohtaamalla voi kehittyä. Ja kun on kerran uskaltanut, kynnys uskaltaa uudestaan madaltuu.

 

TREENAA HENKISTÄ KANTTIASI

1. Tee mielikuvaharjoitus, jossa katsot omaa elämääsi kuin elokuvaa. Tarkastele, kuinka oma hahmosi toimii niin kotona kuin työpaikalla. Milloin sanot kyllä, vaikka et haluaisi? Uskotko, että riität muille vain, jos autat heitä? Mieti, miksi uskomus pitäisi paikkansa? Entä haluatko itse pitää sitä yllä? Mitä asioita itsessäsi häpeät tai piilotat muilta? Kyseenalaista käytöksesi.

2. Jos haluat olla itsevarmempi, kysy...
mitkä ajatuksesi pitävät itsevarmuuden loitolla? Mitä uskot itsestäsi, kun et ole itsevarma jo nyt? Mitä mielestäsi pitäisi tapahtua, ennen kuin tuntisit olevasi itsevarmempi? Ulkoiset seikat (hoikempi vartalo, ihana kumppani, parempi työ...) eivät nosta itsevarmuutta kuin hetkeksi. Itsevarmuus on yhden askeleen päässä: saavutat sen tajutessasi, että olet itsevarmempi kuin olet itsellesi uskotellut.

Harjoitukset: NLP-ohjaaja ja personal trainer Eevi Minkkinen

Lue lisää: Testaa, oletko henkisesti vahva

Henkinen valmentaja Sonia Choquette tietää, miten elämän tarkoitus löytyy