Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Joillakin riittää rohkeutta. Heidän elämäänsä eivät rajoita jonnin joutava ujostelu tai nolatuksi tulemisen pelko. Jos jompi kumpi vaivaa sinua, ryhdy treenaamaan mielen lujuutta - kuin lihaksia.

Mielen lujuutta voi harjoituttaa siinä missä lihaksiakin. Tuloksia syntyy, kun et jumitu pysyvästi omalle mukavuusalueellesi.

 Kuvittele, että työporukkasi haastaa sinut juoksemaan Naisten Kympin. Tiedät, ettei kuntosi ole täydessä terässä. Mitä mieleesi nousee ensimmäisenä? ”Jes, mikä haaste” vai ”Mitähän tästäkin tulee..?”
Ensimmäinen ajatuksesi ei ole yhdentekevä, koska se paljastaa henkisen lihaskuntosi.

Henkinen vahvuus rakentuu monista ominaisuuksista. Psykologi Kaisa Varkilan mukaan henkiseen ”lihaksistoon” kuuluvat muun muassa hyvä itseluottamus, rohkeus, motivaatio, keskittymis- ja päätöksentekokyky sekä hyvä stressinhallinta ja viestintätaidot.

– Henkisesti vahva tuntee itsensä riittävän hyvin. Hän uskoo itseensä ja omiin kykyihinsä ja suhtautuu myös muihin positiivisesti. Muiden onnistumiset eivät ole häneltä pois.

Pelottomuutta jumppasalista

Henkistä vahvuutta mitataan etenkin silloin, kun elämä ei mene suunnitelmien mukaan. Henkisesti vahva pystyy palautumaan ikävistä tilanteista melko nopeasti. Hän tietää, että takapakit kuuluvat elämään.
Omaa henkistä kanttiaan voi mitata miettimällä, kuinka vastaisi klassikkokysymyksiin: Uhka vai mahdollisuus? Onko lasisi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä?

Vaikka näkisit vain uhkia ja puoliksi tyhjiä laseja, ei peli ole menetetty. Henkistä vahvuuttaan voi treenata.

Varkila valmentaa urheilijoita ja tavallisia kuntoilijoita ylittämään mielensä esteitä. Hän tietää, että esimerkiksi käsilläseisonta pelottaa monia. Jännittäjää helpottaa, kun hänelle kertoo, mihin liikkeessä pitää keskittyä: pidä kädet suorina, jännitä hartioita ja muista, että sinua varmistetaan. Varkila pyytää jännittäjää myös kertomaan ajatuksistaan.

– Väitän epärealistisille peloille ystävällisesti vastaan. Voitko tietää, ettet pysty siihen ennen kuin olet yrittänyt? Ja vaikka et heti onnistuisi, tilanne on hallinnassasi.

Kun uskaltaa yrittää peloista huolimatta, vahvistuu usko itseen. Jumppasalissa kohotettu itsevarmuus näkyy myös salin ulkopuolella.

Rohkeampi kuin eilen

Henkiseen vahvuuteen vaikuttavat kaikki aiemmat kokemukset: ihmissuhteet, onnistumiset, epäonnistumiset.

Varkilan mukaan henkinen vahvuus ei silti ole kiveen hakattu ominaisuus vaan jatkuvasti kehittyvä. Piintyneimmätkin pessimistit voivat halutessaan löytää itsestään valoi­samman ajattelijan. Se vaatii pitkäjännitteistä sitoutumista harjoituksiin. Omien henkisten haasteiden hiominen on koko elämän kestävä prosessi.

Mitä ajattelitkaan, kun kuulit itsellesi vaikeasta haasteesta? Saitko kiinni ensimmäisestä ajatuksestasi? Hyvä, sillä nyt voit kyseenalaistaa sen. Mieti, miten muuten voisit suhtautua haasteeseen.

Varkila on huomannut, että treenattu mieli voittaa fyysisen kestävyyden.

– Ne, jotka uskovat itseensä suoriutuvat yleensä paremmin kuin ne, joilla on parempi kunto, mutta joiden mentaalinen lujuus on heikommalla hapella.

Itseluottamus kasvaa epämukavuusalueella. Supernaiseksi ei silti tarvitse heittäytyä, vaan itsensä voi haastaa pienissäkin tilanteissa. Varkila kehottaa olemaan joka päivä hitusen rohkeampi kuin eilen.

– Vain pelkonsa kohtaamalla voi kehittyä. Ja kun on kerran uskaltanut, kynnys uskaltaa uudestaan madaltuu.

 

TREENAA HENKISTÄ KANTTIASI

1. Tee mielikuvaharjoitus, jossa katsot omaa elämääsi kuin elokuvaa. Tarkastele, kuinka oma hahmosi toimii niin kotona kuin työpaikalla. Milloin sanot kyllä, vaikka et haluaisi? Uskotko, että riität muille vain, jos autat heitä? Mieti, miksi uskomus pitäisi paikkansa? Entä haluatko itse pitää sitä yllä? Mitä asioita itsessäsi häpeät tai piilotat muilta? Kyseenalaista käytöksesi.

2. Jos haluat olla itsevarmempi, kysy...
mitkä ajatuksesi pitävät itsevarmuuden loitolla? Mitä uskot itsestäsi, kun et ole itsevarma jo nyt? Mitä mielestäsi pitäisi tapahtua, ennen kuin tuntisit olevasi itsevarmempi? Ulkoiset seikat (hoikempi vartalo, ihana kumppani, parempi työ...) eivät nosta itsevarmuutta kuin hetkeksi. Itsevarmuus on yhden askeleen päässä: saavutat sen tajutessasi, että olet itsevarmempi kuin olet itsellesi uskotellut.

Harjoitukset: NLP-ohjaaja ja personal trainer Eevi Minkkinen

Lue lisää: Testaa, oletko henkisesti vahva

Henkinen valmentaja Sonia Choquette tietää, miten elämän tarkoitus löytyy

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)

Älä vähättele kumppanisi sairautta, äläkä unohda itseäsi taakan alle. 

Kun kumppani sairastuu masennukseen, hyvät neuvot ovat tarpeen. Suomen Mielenterveysseuran kriisityön päällikkö Pirjo-Riitta Liimatainen ohjeistaa, kuinka voit auttaa kumppaniasi – ja itseäsi – tilanteessa.

1. Älä vähättele sairautta.

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta. Se on mielen sairaus. Jos kumppanisi on tyystin voimaton, älä käske häntä ottamaan itseään niskasta kiinni. Älä käskytä tai syyllistä. Masentuneen kohdalla ei ole kyse siitä, ettei toinen haluaisi tehdä jotain. Hän ei pysty.”

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta.”

2. Hae tietoa masennuksesta.

”Tiedosta ei ole koskaan haittaa. Vieraile luotettavilla nettisivustoilla ja lue, miten masennus vaikuttaa ja miten se näkyy ihmisessä. Esimerkiksi mielenterveystalo.fi ja Suomen mielenterveysseura tarjoavat faktoja, joista voi olla apua.”

3. Ymmärrä, että masennusta voi hoitaa.

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle. Siihen on olemassa monia hoitokeinoja. Siitä on täysin mahdollista parantua.”

4. Kerro, että olet valmis kuuntelemaan.

”On tärkeää kertoa rakkaalle ihmiselle, että olet valmis kuuntelemaan häntä. Kun paha olo iskee, yritä luoda häneen toivoa. Toinen kaipaa usein kaikista eniten ihan vain lämmintä tukea, kannustusta ja toivoa paremmasta.”

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle.”

5. Osoita, että rakastat.

”Valaise toisen pimeä tunneli läheisyydellä. Kerro, että apua saa ja sitä kannattaa hakea. Ole lähellä ja halaa.

Masennus voi saada seksuaalisen halukkuuden vähenemään. Suhtaudu kumppaniisi ymmärryksen kautta ja keskustele hänen kanssaan asiasta. Vaikka tietyt läheisyyden osa-alueet hiipuisivat, osoita että välität ja kerro rakastavasi.” 

6. Kysy, miten voit auttaa.

”Ihmiset eivät ole selvännäkijöitä. Sen takia kannattaa kysyä suoraan, mikä toiselle olisi tärkeintä tilanteessa.

Joskus sairastavan on vaikeaa hakea apua, koska jaksaminen on äärirajoilla. Silloin kannattaa rohkaista toista ja sanoa, että voit lähteä käynneille mukaan. Varsinkin, jos toinen puhuu itsetuhoisista ajatuksista, tilanteeseen kannattaa tarttua heti.”

7. Puske hakemaan apua.

”Jos kumppanisi lopettaa esimerkiksi lääkkeiden syömisen ja haluaa luovuttaa hoidon kanssa, kehota häntä kuitenkin jatkamaan. Yritä saada toinen ymmärtämään, että apua on haettava.

Jos kumppanisi suhtautuu avun hakemiseen todella vastahakoisesti, puske eteenpäin. Muista, että hän ymmärtää sinun tehneen oikein siinä vaiheessa, kun hänen mielensä kirkastuu jälleen. Avun hakeminen on aina hyvä ratkaisu, vaikkei se pahimmassa hetkessä siltä tuntuisi.”

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita: vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua.”

8. Jaa vastuuta.

”Muistuta kumppaniasi siitä, ettei masennus ole häpeä tai heikkoutta. Sitä ei tarvitse peitellä muilta ihmisiltä. Kannusta puolisoasi puhumaan asiasta luottoihmisilleen.

Myös sinun kannattaa pyytää muita läheisiä auttamaan tilanteessa. On tärkeää, ettei sairastunut tai hänen kumppaninsa kumpikaan jää yksin.”

9. Anna itsellesi armoa.

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita. Se voi herättää vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua. Näiden tunteiden purkamista masentuneeseen kannattaa yrittää välttää.

Mutta koska olemme ihmisiä, tunteet voivat myös leimahtaa. Se on inhimillistä, eikä siitä kannata tuntea syyllisyyttä. Toinen ei mene rikki siitä, että suutut. Tilanne kannattaa kuitenkin käydä mahdollisimman pian toisen kanssa läpi, ettei se jää vellomaan. Pyydä anteeksi ja kerro tunteistasi.”

10. Älä unohda itseäsi.

”Masennus on sairaus, joka vaikuttaa tunteisiin, toimintakykyyn, ihmissuhteisiin ja muuhun jaksamiseen. Tavalliset askareet voivat muuttua mahdottomaksi tehtäväksi, ja arjen pyörittäminen saattaa jäädä puolison vastuulle.

”Ota kaikki mahdollinen apu vastaan.”

Puolisolle ensisijaisen tärkeää on muistaa pitää kaiken keskellä huolta siitä, ettei itse muserru taakan alle. Pidä itsestäsi niin hyvää huolta kuin tilanteessa pystyt. Kun huolehdit itsestäsi, jaksat huolehtia toisesta paremmin ja olla hänen tukenaan.

Ota kaikki mahdollinen apu vastaan. On parempi havahtua tilanteeseen ajoissa, koska muuten kaikki voi johtaa siihen, että perheessä on kaksi uupunutta tai jopa masentunutta.

On täysin hyväksyttävää alkaa punnita myös sitä vaihtoehtoa, että irtisanoutuu ihmissuhteesta. Jos tilanne vie itseltä kaikki voimat, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erota. Se voi tuntua itsekkäältä, mutta pitää muistaa, että meillä kaikilla on oma elämämme. Jossain vaiheessa on pakko miettiä, mitä siltä haluaa. Kukaan ei voi elää elämäänsä toisen kautta varsinkaan silloin, jos toinen on haluton parantumaan ja kaikki on yritetty.”

11. Muista, että apua on saatavilla.

”Tukeudu läheisiisi ja hae rohkeasti ulkopuolista apua. Mielenterveysomaisten keskusliiton eli FinFamin kautta löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja, joista voi olla apua. Myös Mieli maassa Ry:n kautta löytyy paljon hyvää tietoa.

Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen voi soittaa lähes ympäri vuorokauden. Sen kautta voi puhua päivystäjän kanssa, kysyä neuvoa tai vain purkaa omaa huolta ja pahaa oloa. Kriisivastaanoton kautta saa ajan nopeasti ja mitään lähetteitä ei tarvita: soitto toimistopuhelimeen riittää ja siitä pyyntö lähtee eteenpäin. Aika pyritään järjestämään noin viikon sisällä.”

Home sweet home

Hae tietoa ja pidä itsestäsi huolta – 11 kultaista neuvoa masentuneen puolisolle

Homealtistus on todella oimakas masennuksen aiheuttaja. Hometoksiinit ovat siis hermomyrkkyjä, jotka tuhoavat homeallergisen ihmisen kyvyn selviytyä arjessa, saati työssä. Homealtistusken oireita vähätellään, koska lääkärit eivät tiedä hometoksiineista mitään. Lääkärit eivät tunnista homealtistusta, eivät osaa edes epäillä oireiden diagnosoinnissa homeen osuutta. Kyse on varsin laajasta ongelmasta, jonka tutkimukseen ei ole osoitettu riittävästi määrärahoja. Kyse on varsin laajasta ja vakavasta...
Lue kommentti