Oikein valittu iltapala auttaa kunnon yöunissa. Kuva: Shutterstock
Oikein valittu iltapala auttaa kunnon yöunissa. Kuva: Shutterstock

Jäävätkö kahdeksan tunnin yöunet liian usein vain haaveeksi? Näitä ruokia syömällä saat nukuttua täyden yön.

Lasi lämmintä maitoa

Maitotuotteet sisältävät aminohappoa nimeltä tryptofaani, joka muuttuu kehossa nukahtamiselle olennaisiksi melatoniiniksi ja serotoniiniksi. Maitolasin lämmittäminen tekee juomahetkestä entistä rentouttavamman ja auttaa siksi nukahtamaan helpommin.

Juusto

Juusto sisältää tryptofaanin lisäksi runsaasti kalsiumia, minkä avulla elimistöön vapautuu serotoniinia. Juustoa kannattaa tosin syödä jo paria tuntia ennen nukkumaanmenoa, ettei ruoansulatus vaivaa sängyssä makoillessa.

Kalkkuna

Kalkkuna sisältää L-tryptofaania, joka on unentulolle välttämätön aminohappo ja auttaa myös tuottamaan B-vitamiineja. Nekin muuttuvat rauhoittaviksi ja unta parantaviksi serotoniiniksi ja melatoniiniksi.

Peruna

Hiilihydraatit ovat luonnon oma unilääke, sillä ne stimuloivat haimaa muodostamaan insuliinia. Se taas vapauttaa tryptofaania elimistöön ja lihaksiin, mikä nostaa serotoniinitasoja. Perunan voi korvata myös muilla hiilihydraattipitoisilla ruoilla kuten pastalla tai leivällä.

Rohtovirmajuuri

Tämän valeriaanaksikin kutsutun yrtin uskotaan rauhoittavan ja rentouttavan kroppaa. Sitä on käytetty jo vuosisatojen ajan unettomuuden, levottomuuden ja lievän ahdistuksen hoitoon. Virmajuuren toimintamekanismia ei kuitenkaan tarkkaan tunneta. Siitä valmistettua teetä, uutetta tai puristeita saa luontaistuotekaupoista, mutta lääkärin kanssa kannattaa jutella ennen tuotteen käyttöä.

Vinkit listasi Female First.

Lue lisää:

Tämä yksinkertainen kikka auttaa nukahtamaan nopeasti

Eikö uni tule? Kuuntele maailman rentouttavinta kappaletta!

Energikko vai aina väsynyt? Tunnista nukkujatyyppisi

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.