Runsautta on tarjolla joulupöydässä. Tutkitusti ihminen syö sitä enemmän, mitä runsaammin ruokalajeja on tarjolla. Kuva: Shutterstock
Runsautta on tarjolla joulupöydässä. Tutkitusti ihminen syö sitä enemmän, mitä runsaammin ruokalajeja on tarjolla. Kuva: Shutterstock

Joulupöydässä voi herkutella myös harkitusti. Näillä keinoin saat sekä nautiskeltua kunnon ateriasta että pidettyä painon aisoissa.

Jouluähkyt ovat täällä taas. Painostaan tarkoille ihmisille se saattaa tarkoittaa huonoa omaatuntoa ja ahdistusta notkuvan joulupöydän ääressä. Ylimääräisiä joulukiloja on kuitenkin mahdollista vältellä, kertoo People.

1. Pyri ylläpitämään, älä laihduttamaan

Joululomalla on lupa rentoutua ja viettää laatuaikaa perheen parissa. Jos suunnittelet samalla vielä laihduttavasi, päädyt todennäköisemmin tunnesyöpöttelemään itseltäsikin salaa. Ole realisti – on jo mainio saavutus, jos painosi pysyy joulunajan yli samana eikä pomppaa paria kiloa ylöspäin.

2. Syö aamiainen ja lounas

Kun pidät yllä normaalia ruokailuaikatauluasi muun päivän aikana, teet parempia päätöksiä myös jouluruokapöydässä. Valitse peruslounaalle ruokia, joissa on paljon proteiinia ja jotka pitävät veren sokeripitoisuuden tasaisena, niin et sorru överisyöpöttelyihin myöhemminkään.

3. Kohdista kalorit

Todennäköisesti joulupöydässä on tarjolla joka sortin herkkua. Entäpä jos valitsisit sieltä juuri ne, jotka ihan oikeasti saavat veden herahtamaan kielellesi? Jos et ole erityinen laatikoiden ystävä, turha lapata niitä lautaselle velvollisuudesta. Kun poimit kalorit lempiherkkujesi muodossa, pysyy homma paremmin hallussa.

4. Valitse milloin mässäilet

Valitse jouluaatosta, -päivästä ja tapaninpäivästä yksi, jonka pyhität surutta mässäilylle. Päivän syöpöttely ei voi mitenkään suistaa normaamlia ruokavaliotasi raiteiltaan. Kun tiedät jo etukäteen minä päivänä saat herkutella, valitset kuin itsestään parempia vaihtoehtoja muina päivinä.

5. Sunnuntaina takaisin ruotuun

Palaa pyhien jälkeen takaisin terveellisiin elämäntapoihisi. Sunnuntai on hyvä päivä aloittaa, niin saat kunnon startin tulevaa arkea varten. Aloita aamusi terveellisellä aamupalalla ja urheilulla. Valmista seuraavalle viikolle jo etukäteen kunnollisia ja houkuttelevia ruokia. Merkkaa myös kalenteriisi tulevat liikuntapäivät, niin pidät niistä todennäköisemmin kiinni. Näin olet maanantaina jo hyvässä vauhdissa.

Lue lisää:

Näin selviät joulusta, hörhöruokavaliollinen

Onko porkkanalaatikko pahaa? Katso, mitä britit syövät

Tämä on jouluruokien Top 10