Kyljellään, selällään, vatsallaan vai sikiöasennossa? Asiantuntija Seppo Silvennoinen kertoo eri nukkuma-asentojen hyödyt ja haitat.

Amerikkalaislehti Daily Health Post listasi eri nukkumis-asentojen vaikutuksia terveyteen.

1. Kylkiasento

Tämä yleisin nukkuma-asento on varma valinta. Selkäranka kiittää etenkin, jos pysyy paketissa kädet sivuilla. Asennosta saa vielä mukavamman, kun asettaa tyynyn polvien väliin, lantion tai kyljen alle. Tosin tässä asennossa herää myös useimmiten siihen, että kyljen alle jäänyt raaja puutuu. Painovoima voi myös tehdä tepposet ja aiheuttaa kasvolihasten ja rintojen roikkumista.

Asiantuntijan kommentti:

Tämä ei ole syyttä suosituin, sillä kyljellään nukkuminen on ihmiselle luonnollinen asento. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota oikeanlaiseen tyynyyn, jotta se tukee niskaa.

2. Selällään

Katse kattoon ennen nukkumaanmenoa!  Selällään kädet lähellä kylkiä on tutkitusti ergonomisesti paras nukkuma-asento ihmiskeholle. Suorassa pysyvä selkäranka ja alta tuettu niska kiittävät aamulla, ellei pään alta löydy liian korkeaa tyynypinoa. Kanssanukkujalle selälleen tuhiseva ei ole paras unikaveri – tässä asennossa kuorsataan eniten!

Asiantuntijan kommentti:

– Selällään selkäranka pysyy luonnollisessa asennossa. Jos ihmisellä esiintyy hengityskatkoksia tai uniapneaa, selällään nukkuminen pahentaa oireita.

3. Sikiöasento

Pienessä kippurassa unien metsästäminen vähentää kuorsausta ja se myös helpottaa nukkumista raskauden aikana. Sikiöasento voi tuntua mukavalta ja turvalliselta. Asento kuitenkin vaikeuttaa syvää hengitystä, selkä- tai niskajäykkyydestä puhumattakaan.

Asiantuntijan kommentti:

Asento voi vaikeuttaa hengitystä viimeisillään raskaana olevilla ja ylipainoisilla.

4. Vatsallaan

Vatsallaan nukkuminen voi parantaa ruuansulatusta ja tuntua rennolta. Pään kallistaminen tunneiksi toiselle sivulle aiheuttaa niskaan jännitettä sekä saa selkärangan mutkalle. Nukkuminen kasvot alaspäin aiheuttaa painetta niskaan sekä yläselkään eikä naama tyynyssä happikaan kulje.

Asiantuntijan kommentti:

– Voi pahentaa selkävaivoja ja on myös rintarangan kannalta huono vaihtoehto.

Mutta toisaalta, kuka sitä unissaan kykenee päättämään miten päin yönsä nukkuu. Olennaisempaa on keskittyä tarpeeksi pitkiin kauneusuniin, oikeanlaiseen patjaan sekä tyynyyn ja etenkin siihen, kenen vierellä on hyvä nukkua.

Asiantuntijan vinkit parempiin uniin

– Vaikka nukkumisasentoon on melkein mahdotonta vaikuttaa, löytyy muita keinoja parempiin uniin. Tyynyyn ja patjaan kannattaa panostaa. Omalle keholle sopivat tyynyt ja patja löytyvät usein ammattilaisen avustuksella. Liian usein keskitytään vain kalliisiin ja laadukkaisiin patjoihin, mutta pään alta löytyy vääränlainen, vuosiakin vanha epätukeva ja muodoton tyyny. Hyvään ja muotoiltuun tyynyyn kannattaa panostaa, sillä huono tyyny voi olla syynä niska- ja hartiaseudun ongelmiin. Kunnollisella tyynyllä ja patjalla voi myös vaikuttaa ja ohjata eri nukkuma-asentoihin, asiantuntija neuvoo.

Tärkeintä on unirytmi

– Tärkeintä kuitenkin unen suhteen on, että ihmiset oppisi löytämään oman luonnollisen unirytmin. Usein harrastukset painottuvat iltaan ja päivä venyy herkästi liian pitkäksi, vaikka luonnollinen nukahtamisaika olisi paljon aikaisemmin. Varsinkin unettomuudesta kärsiville iltarutiinit sekä rauhoittuminen on äärimmäisen tärkeää.

– Jokainen kenellä on lapsi, tietää unirytmien tärkeyden. Unirytmien tärkeys ei kuitenkaan jää vain lapsuuteen, se merkitsee yhtä paljon myös aikuisiällä.

Asiantuntijan kommentit sairaanhoitaja, CPAP-hoitaja, tutkimuskoordinaattori sekä uniapnea-hoitaja Seppo Silvennoinen.

Lue myös:

Nukutko tietämättäsi hometyynyllä?

Viivi väärää väitettä unesta

Älä nuku univelkoja pois viikonloppuna

Kaikki uneen liittyvät jutut löydät täältä.

Vaivaako pahanhajuinen hengitys? Syy voi löytyä todella pienestä jutusta.

Jokaisella meillä on joskus pahanhajuinen hengitys. Jopa puhtaassa suussa elää miljoonia bakteereja, jotka voivat aiheuttaa haisevan ongelman. Joten tunnollinen hampaiden harjauskaan ei välttämättä poista haisevaa pulmaa, hammaslääkäri Harold Katz kertoo Femail-sivustolla.

Pahanhajuinen hengitys on usein ikävä piina – olipa se sitten hetkellistä tai pidempiaikaista. Sitä on vaikea tunnistaa itse eikä sitä voi täydellisesti estääkään. Katzin mukaan suun hajuongelmiin saanee apua simppelillä keinolla:

– Yksi tärkeimmistä asioista, jolla voi hillitä pahanhajuista hengitystä, on riittävä nesteyttäminen, Katz vinkkaa.

Liian vähäinen vedenjuonti on tärkeää etenkin, jos kärsii kuivasta suusta. Vettä on syytä nauttia säännöllisesti päivän aikana. Katzin mukaan juomavesi huuhtelee suun hampaiden harjausten välillä. Silloin suu ehdi kuivua, mikä auttaa myös pitämään pahat hajut loitolla.

Oman hengityksen hajua on yleensä vaikea saada selville. Siihen tottuu kuin kehon tai kodin ominaistuoksuun. Katz antaa kuitenkin vinkkejä, miten voi kuitenkin tarkistaa suun raikkauden nopeasti:

 

1. Nuolaisutesti

”Nuolaise puhdasta kämmenselkääsi. Anna sen kuivua noin kymmenen sekuntia ja nuuhkaise sen jälkeen.”

Jos huomaat hajun, saatat kärsiä pahanhajuisesta hengityksestä. Mutta kannattaa myös muistaa, että hengitys – kuten oma ihokin – haisee eri tavoin vuorokauden eri aikoina.  

 

2. Hammaslankatesti

”Käytä hammaslankaa takimmaisten hampaiden välissä. Tämä on todennäköisin paikka, johon ruokaa on saattanut jäädä. Sen jälkeen haista hammaslankaa.” Jos hammaslanka ei tuoksahda, ei hengityksessäkään ole todennäköisesti mitään vikaa. 

Ja joko tiedät, miten hampaat langataan oikein päivittäisen iltapesun yhteydessä? Lue vinkit täältä. 

 

3. Peilitesti

Kielen väri ja pinta kertovat paljon suunterveydestä. Terve kieli näyttää yleensä vaaleanpunaiselta ja melko tasaiselta.

”Yleisesti sanotaan, että mitä karkeampi kieli, sen suurempi todennäköisyys, että kärsii pahanhajuisesta hengityksestä. Halkeamat tarjoavat bakteereille ihanteellisen ympäristön.”

Peilin edessä kannattaa tarkkailla urien ja halkeamien lisäksi myös kielen väriä ja sen päällä olevia mahdollisia katteita. Katzin mukaan valkoinen kate aivan kielen takana voi olla merkki hajuongelmasta. Samasta voi niin ikään keltainen kielen päällys. 

 

4. Ihmistesti

Katz suosittelee tarkkailemaan ensin muita ihmisiä; jos he siirtyvät kauemmaksi luotasi, kun juttelette, saattaa sinun olla aika tehdä jotain suunterveydelle, hän vihjaa.

Hänen mukaansa omasta hengityksestään kannattaa kysyä suoraan hyvältä ystävältä. Haiseeko se? Ja vinkkinä, että ihmistestiin on syytä pyytää mukaan henkilöä, joka jaksaa nuuhkia hengitystä useamman kerran päivässä, sillä hengityksen haju vaihtelee pitkin päivää.

Useimmat ihmiset kärsivät pahanhajuisesta hengityksestä eli halitoosista pelkästään aamuisin, koska suu on kuivunut yön aikana. Samaa tapahtuu flunssan aikana. Niin ikään liikunta, tietyt ruokavaliot ja hampaiden sekä suun sairaudet saattavat aiheuttaa hajuongelmia.

 


 

5. Puuvillatesti

”Pyyhi kielesi yläosaa puuvillaiseen harsokankaaseen ja haista kangasta. Tämä on luultavasti rehellisin ja tarkin tapa. Jos kankaaseen jää kielestäsi kellertävä tahra, se todennäköisesti kertoo, että suusi tuottaa rikkiyhdisteitä.”

Saman testin voi tehdä myös puhtaalla muovilusikalla, Katz sanoo. Lusikalla raaputetaan ensin kevyesti kielen takaosaa ja sitten annetaan sen kuivua hetki ennen haistelua.

Kertakäyttölusikalla voi rapsuttaa myös kielen puhtaaksi. Katso täältä suomalaisen hammashygienistin vinkit ja syyt, miksi se kannattaa. 

Mutta entä jos kahvi ei maistu: voiko terveyttään edistää teellä?

Masennuksen ja syöpien loitolla pitäjä. Apua laihdutukseen ja metaboliseen oireyhtymään. Kahvilla on todistetusti monia terveyshyötyjä. Vuosikymmenten ajan on tutkittu myös kahvin juomisen ja sydänterveyden yhteyksiä, joista nyt on saatu uutta, tärkeää tietoa.

Saksalainen tutkijaryhmä selvitti, miksi kahviin liittyy niin paljon sydämen terveyshyötyjä. Mahdollinen vastaus löytyy siitä, miten verisuonet ja veren solut reagoivat kofeiiniin. Tutkimustulos sisältää myös tarkan kofeiinimäärän, jolla sydänterveys kohenee, kertoo Science Daily.

Sydänterveyden hyödyt ovat parhaimmillaan, kun päivässä juodaan kofeiinimäärä, joka vastaa neljä kuppia kahvia. Näin väittää tuore tutkimus. Sääntö toimii etenkin iäkkäiden kahvinystävien terveen sydämen reseptinä.

PLOS-tiedelehdessä torstaina julkaistu tutkimus tehtiin hiirten avulla, joten suoraa yhteyttä ihmissydämen toimintaan ei ole todistettu. Ongelmallista on myös aina syy-seuraussuhteiden löytäminen.

Esimerkiksi viime vuonna julkaistu kokoomatutkimus selvitti, että parhaimmat terveyshyödyt kahvista saa, kun sitä nauttii päivittäin kolme–neljä kuppia. Tutkimusta kuitenkin kritisoitiin siitä, että tulokset eivät välttämättä tarkoita suoria syy-seuraussuhteita: ei voitane suoraan sanoa, että terveempi elämä johtuisi vain kahvinjuonnista. 

Neljän kahvikupin kittaaminen ei siis ehkäise välttämättä yksin terveysongelmia. On siis mahdollista, että neljä kuppia nauttivat ihmiset elävät muutenkin terveellisesti. 

 

Business Insider (BI) on haastatellut uuden tutkimuksen tekijää, joka toivoo, että vanhat neuvot kahvin kulutuksesta hylättäisiin tulosten perusteella. Varsinkin kun usein sydänvaivaisia senioreita neuvotaan välttämään kahvia.

Tutkija Joachim Altschmied uskoo, että neljä päivittäistä kahviannosta voi auttaa vähentämään sydänkohtauksen riskiä, sillä kofeiini suojaa verisuonia. Kahvi myös saattaa auttaa toipumaan sydänsairauksista, kunhan määrä pysyy maltillisena. Neljää kuppia vastaavaa kofeiinimäärää ei saa ylittää. Hän muistuttaa lisäksi terveellisistä elämäntavoista – tietenkin kahvin rinnalla.

– Se ei korvaa muita asioita. Urheilua ja terveellistä syömistä kannattaa jatkaa ja lisätä mukaan kahvia.

BI:n mukaan kahvin voi korvata myös vihreällä teellä, jos musta kofeiinijuoma ei maistu. Se kirjoittaa, että vihreässä teessä on yhtä paljon kofeiinia ja se myös voi edistää sydänterveyttä tehokkaasti.

Kysely

Kuinka monta kuppia kahvia juot päivässä?