Kyljellään, selällään, vatsallaan vai sikiöasennossa? Asiantuntija Seppo Silvennoinen kertoo eri nukkuma-asentojen hyödyt ja haitat.

Amerikkalaislehti Daily Health Post listasi eri nukkumis-asentojen vaikutuksia terveyteen.

1. Kylkiasento

Tämä yleisin nukkuma-asento on varma valinta. Selkäranka kiittää etenkin, jos pysyy paketissa kädet sivuilla. Asennosta saa vielä mukavamman, kun asettaa tyynyn polvien väliin, lantion tai kyljen alle. Tosin tässä asennossa herää myös useimmiten siihen, että kyljen alle jäänyt raaja puutuu. Painovoima voi myös tehdä tepposet ja aiheuttaa kasvolihasten ja rintojen roikkumista.

Asiantuntijan kommentti:

Tämä ei ole syyttä suosituin, sillä kyljellään nukkuminen on ihmiselle luonnollinen asento. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota oikeanlaiseen tyynyyn, jotta se tukee niskaa.

2. Selällään

Katse kattoon ennen nukkumaanmenoa!  Selällään kädet lähellä kylkiä on tutkitusti ergonomisesti paras nukkuma-asento ihmiskeholle. Suorassa pysyvä selkäranka ja alta tuettu niska kiittävät aamulla, ellei pään alta löydy liian korkeaa tyynypinoa. Kanssanukkujalle selälleen tuhiseva ei ole paras unikaveri – tässä asennossa kuorsataan eniten!

Asiantuntijan kommentti:

– Selällään selkäranka pysyy luonnollisessa asennossa. Jos ihmisellä esiintyy hengityskatkoksia tai uniapneaa, selällään nukkuminen pahentaa oireita.

3. Sikiöasento

Pienessä kippurassa unien metsästäminen vähentää kuorsausta ja se myös helpottaa nukkumista raskauden aikana. Sikiöasento voi tuntua mukavalta ja turvalliselta. Asento kuitenkin vaikeuttaa syvää hengitystä, selkä- tai niskajäykkyydestä puhumattakaan.

Asiantuntijan kommentti:

Asento voi vaikeuttaa hengitystä viimeisillään raskaana olevilla ja ylipainoisilla.

4. Vatsallaan

Vatsallaan nukkuminen voi parantaa ruuansulatusta ja tuntua rennolta. Pään kallistaminen tunneiksi toiselle sivulle aiheuttaa niskaan jännitettä sekä saa selkärangan mutkalle. Nukkuminen kasvot alaspäin aiheuttaa painetta niskaan sekä yläselkään eikä naama tyynyssä happikaan kulje.

Asiantuntijan kommentti:

– Voi pahentaa selkävaivoja ja on myös rintarangan kannalta huono vaihtoehto.

Mutta toisaalta, kuka sitä unissaan kykenee päättämään miten päin yönsä nukkuu. Olennaisempaa on keskittyä tarpeeksi pitkiin kauneusuniin, oikeanlaiseen patjaan sekä tyynyyn ja etenkin siihen, kenen vierellä on hyvä nukkua.

Asiantuntijan vinkit parempiin uniin

– Vaikka nukkumisasentoon on melkein mahdotonta vaikuttaa, löytyy muita keinoja parempiin uniin. Tyynyyn ja patjaan kannattaa panostaa. Omalle keholle sopivat tyynyt ja patja löytyvät usein ammattilaisen avustuksella. Liian usein keskitytään vain kalliisiin ja laadukkaisiin patjoihin, mutta pään alta löytyy vääränlainen, vuosiakin vanha epätukeva ja muodoton tyyny. Hyvään ja muotoiltuun tyynyyn kannattaa panostaa, sillä huono tyyny voi olla syynä niska- ja hartiaseudun ongelmiin. Kunnollisella tyynyllä ja patjalla voi myös vaikuttaa ja ohjata eri nukkuma-asentoihin, asiantuntija neuvoo.

Tärkeintä on unirytmi

– Tärkeintä kuitenkin unen suhteen on, että ihmiset oppisi löytämään oman luonnollisen unirytmin. Usein harrastukset painottuvat iltaan ja päivä venyy herkästi liian pitkäksi, vaikka luonnollinen nukahtamisaika olisi paljon aikaisemmin. Varsinkin unettomuudesta kärsiville iltarutiinit sekä rauhoittuminen on äärimmäisen tärkeää.

– Jokainen kenellä on lapsi, tietää unirytmien tärkeyden. Unirytmien tärkeys ei kuitenkaan jää vain lapsuuteen, se merkitsee yhtä paljon myös aikuisiällä.

Asiantuntijan kommentit sairaanhoitaja, CPAP-hoitaja, tutkimuskoordinaattori sekä uniapnea-hoitaja Seppo Silvennoinen.

Lue myös:

Nukutko tietämättäsi hometyynyllä?

Viivi väärää väitettä unesta

Älä nuku univelkoja pois viikonloppuna

Kaikki uneen liittyvät jutut löydät täältä.