Kyljellään, selällään, vatsallaan vai sikiöasennossa? Asiantuntija Seppo Silvennoinen kertoo eri nukkuma-asentojen hyödyt ja haitat.

Amerikkalaislehti Daily Health Post listasi eri nukkumis-asentojen vaikutuksia terveyteen.

1. Kylkiasento

Tämä yleisin nukkuma-asento on varma valinta. Selkäranka kiittää etenkin, jos pysyy paketissa kädet sivuilla. Asennosta saa vielä mukavamman, kun asettaa tyynyn polvien väliin, lantion tai kyljen alle. Tosin tässä asennossa herää myös useimmiten siihen, että kyljen alle jäänyt raaja puutuu. Painovoima voi myös tehdä tepposet ja aiheuttaa kasvolihasten ja rintojen roikkumista.

Asiantuntijan kommentti:

Tämä ei ole syyttä suosituin, sillä kyljellään nukkuminen on ihmiselle luonnollinen asento. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota oikeanlaiseen tyynyyn, jotta se tukee niskaa.

2. Selällään

Katse kattoon ennen nukkumaanmenoa!  Selällään kädet lähellä kylkiä on tutkitusti ergonomisesti paras nukkuma-asento ihmiskeholle. Suorassa pysyvä selkäranka ja alta tuettu niska kiittävät aamulla, ellei pään alta löydy liian korkeaa tyynypinoa. Kanssanukkujalle selälleen tuhiseva ei ole paras unikaveri – tässä asennossa kuorsataan eniten!

Asiantuntijan kommentti:

– Selällään selkäranka pysyy luonnollisessa asennossa. Jos ihmisellä esiintyy hengityskatkoksia tai uniapneaa, selällään nukkuminen pahentaa oireita.

3. Sikiöasento

Pienessä kippurassa unien metsästäminen vähentää kuorsausta ja se myös helpottaa nukkumista raskauden aikana. Sikiöasento voi tuntua mukavalta ja turvalliselta. Asento kuitenkin vaikeuttaa syvää hengitystä, selkä- tai niskajäykkyydestä puhumattakaan.

Asiantuntijan kommentti:

Asento voi vaikeuttaa hengitystä viimeisillään raskaana olevilla ja ylipainoisilla.

4. Vatsallaan

Vatsallaan nukkuminen voi parantaa ruuansulatusta ja tuntua rennolta. Pään kallistaminen tunneiksi toiselle sivulle aiheuttaa niskaan jännitettä sekä saa selkärangan mutkalle. Nukkuminen kasvot alaspäin aiheuttaa painetta niskaan sekä yläselkään eikä naama tyynyssä happikaan kulje.

Asiantuntijan kommentti:

– Voi pahentaa selkävaivoja ja on myös rintarangan kannalta huono vaihtoehto.

Mutta toisaalta, kuka sitä unissaan kykenee päättämään miten päin yönsä nukkuu. Olennaisempaa on keskittyä tarpeeksi pitkiin kauneusuniin, oikeanlaiseen patjaan sekä tyynyyn ja etenkin siihen, kenen vierellä on hyvä nukkua.

Asiantuntijan vinkit parempiin uniin

– Vaikka nukkumisasentoon on melkein mahdotonta vaikuttaa, löytyy muita keinoja parempiin uniin. Tyynyyn ja patjaan kannattaa panostaa. Omalle keholle sopivat tyynyt ja patja löytyvät usein ammattilaisen avustuksella. Liian usein keskitytään vain kalliisiin ja laadukkaisiin patjoihin, mutta pään alta löytyy vääränlainen, vuosiakin vanha epätukeva ja muodoton tyyny. Hyvään ja muotoiltuun tyynyyn kannattaa panostaa, sillä huono tyyny voi olla syynä niska- ja hartiaseudun ongelmiin. Kunnollisella tyynyllä ja patjalla voi myös vaikuttaa ja ohjata eri nukkuma-asentoihin, asiantuntija neuvoo.

Tärkeintä on unirytmi

– Tärkeintä kuitenkin unen suhteen on, että ihmiset oppisi löytämään oman luonnollisen unirytmin. Usein harrastukset painottuvat iltaan ja päivä venyy herkästi liian pitkäksi, vaikka luonnollinen nukahtamisaika olisi paljon aikaisemmin. Varsinkin unettomuudesta kärsiville iltarutiinit sekä rauhoittuminen on äärimmäisen tärkeää.

– Jokainen kenellä on lapsi, tietää unirytmien tärkeyden. Unirytmien tärkeys ei kuitenkaan jää vain lapsuuteen, se merkitsee yhtä paljon myös aikuisiällä.

Asiantuntijan kommentit sairaanhoitaja, CPAP-hoitaja, tutkimuskoordinaattori sekä uniapnea-hoitaja Seppo Silvennoinen.

Lue myös:

Nukutko tietämättäsi hometyynyllä?

Viivi väärää väitettä unesta

Älä nuku univelkoja pois viikonloppuna

Kaikki uneen liittyvät jutut löydät täältä.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)

Älä vähättele kumppanisi sairautta, äläkä unohda itseäsi taakan alle. 

Kun kumppani sairastuu masennukseen, hyvät neuvot ovat tarpeen. Suomen Mielenterveysseuran kriisityön päällikkö Pirjo-Riitta Liimatainen ohjeistaa, kuinka voit auttaa kumppaniasi – ja itseäsi – tilanteessa.

1. Älä vähättele sairautta.

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta. Se on mielen sairaus. Jos kumppanisi on tyystin voimaton, älä käske häntä ottamaan itseään niskasta kiinni. Älä käskytä tai syyllistä. Masentuneen kohdalla ei ole kyse siitä, ettei toinen haluaisi tehdä jotain. Hän ei pysty.”

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta.”

2. Hae tietoa masennuksesta.

”Tiedosta ei ole koskaan haittaa. Vieraile luotettavilla nettisivustoilla ja lue, miten masennus vaikuttaa ja miten se näkyy ihmisessä. Esimerkiksi mielenterveystalo.fi ja Suomen mielenterveysseura tarjoavat faktoja, joista voi olla apua.”

3. Ymmärrä, että masennusta voi hoitaa.

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle. Siihen on olemassa monia hoitokeinoja. Siitä on täysin mahdollista parantua.”

4. Kerro, että olet valmis kuuntelemaan.

”On tärkeää kertoa rakkaalle ihmiselle, että olet valmis kuuntelemaan häntä. Kun paha olo iskee, yritä luoda häneen toivoa. Toinen kaipaa usein kaikista eniten ihan vain lämmintä tukea, kannustusta ja toivoa paremmasta.”

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle.”

5. Osoita, että rakastat.

”Valaise toisen pimeä tunneli läheisyydellä. Kerro, että apua saa ja sitä kannattaa hakea. Ole lähellä ja halaa.

Masennus voi saada seksuaalisen halukkuuden vähenemään. Suhtaudu kumppaniisi ymmärryksen kautta ja keskustele hänen kanssaan asiasta. Vaikka tietyt läheisyyden osa-alueet hiipuisivat, osoita että välität ja kerro rakastavasi.” 

6. Kysy, miten voit auttaa.

”Ihmiset eivät ole selvännäkijöitä. Sen takia kannattaa kysyä suoraan, mikä toiselle olisi tärkeintä tilanteessa.

Joskus sairastavan on vaikeaa hakea apua, koska jaksaminen on äärirajoilla. Silloin kannattaa rohkaista toista ja sanoa, että voit lähteä käynneille mukaan. Varsinkin, jos toinen puhuu itsetuhoisista ajatuksista, tilanteeseen kannattaa tarttua heti.”

7. Puske hakemaan apua.

”Jos kumppanisi lopettaa esimerkiksi lääkkeiden syömisen ja haluaa luovuttaa hoidon kanssa, kehota häntä kuitenkin jatkamaan. Yritä saada toinen ymmärtämään, että apua on haettava.

Jos kumppanisi suhtautuu avun hakemiseen todella vastahakoisesti, puske eteenpäin. Muista, että hän ymmärtää sinun tehneen oikein siinä vaiheessa, kun hänen mielensä kirkastuu jälleen. Avun hakeminen on aina hyvä ratkaisu, vaikkei se pahimmassa hetkessä siltä tuntuisi.”

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita: vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua.”

8. Jaa vastuuta.

”Muistuta kumppaniasi siitä, ettei masennus ole häpeä tai heikkoutta. Sitä ei tarvitse peitellä muilta ihmisiltä. Kannusta puolisoasi puhumaan asiasta luottoihmisilleen.

Myös sinun kannattaa pyytää muita läheisiä auttamaan tilanteessa. On tärkeää, ettei sairastunut tai hänen kumppaninsa kumpikaan jää yksin.”

9. Anna itsellesi armoa.

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita. Se voi herättää vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua. Näiden tunteiden purkamista masentuneeseen kannattaa yrittää välttää.

Mutta koska olemme ihmisiä, tunteet voivat myös leimahtaa. Se on inhimillistä, eikä siitä kannata tuntea syyllisyyttä. Toinen ei mene rikki siitä, että suutut. Tilanne kannattaa kuitenkin käydä mahdollisimman pian toisen kanssa läpi, ettei se jää vellomaan. Pyydä anteeksi ja kerro tunteistasi.”

10. Älä unohda itseäsi.

”Masennus on sairaus, joka vaikuttaa tunteisiin, toimintakykyyn, ihmissuhteisiin ja muuhun jaksamiseen. Tavalliset askareet voivat muuttua mahdottomaksi tehtäväksi, ja arjen pyörittäminen saattaa jäädä puolison vastuulle.

”Ota kaikki mahdollinen apu vastaan.”

Puolisolle ensisijaisen tärkeää on muistaa pitää kaiken keskellä huolta siitä, ettei itse muserru taakan alle. Pidä itsestäsi niin hyvää huolta kuin tilanteessa pystyt. Kun huolehdit itsestäsi, jaksat huolehtia toisesta paremmin ja olla hänen tukenaan.

Ota kaikki mahdollinen apu vastaan. On parempi havahtua tilanteeseen ajoissa, koska muuten kaikki voi johtaa siihen, että perheessä on kaksi uupunutta tai jopa masentunutta.

On täysin hyväksyttävää alkaa punnita myös sitä vaihtoehtoa, että irtisanoutuu ihmissuhteesta. Jos tilanne vie itseltä kaikki voimat, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erota. Se voi tuntua itsekkäältä, mutta pitää muistaa, että meillä kaikilla on oma elämämme. Jossain vaiheessa on pakko miettiä, mitä siltä haluaa. Kukaan ei voi elää elämäänsä toisen kautta varsinkaan silloin, jos toinen on haluton parantumaan ja kaikki on yritetty.”

11. Muista, että apua on saatavilla.

”Tukeudu läheisiisi ja hae rohkeasti ulkopuolista apua. Mielenterveysomaisten keskusliiton eli FinFamin kautta löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja, joista voi olla apua. Myös Mieli maassa Ry:n kautta löytyy paljon hyvää tietoa.

Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen voi soittaa lähes ympäri vuorokauden. Sen kautta voi puhua päivystäjän kanssa, kysyä neuvoa tai vain purkaa omaa huolta ja pahaa oloa. Kriisivastaanoton kautta saa ajan nopeasti ja mitään lähetteitä ei tarvita: soitto toimistopuhelimeen riittää ja siitä pyyntö lähtee eteenpäin. Aika pyritään järjestämään noin viikon sisällä.”

Home sweet home

Hae tietoa ja pidä itsestäsi huolta – 11 kultaista neuvoa masentuneen puolisolle

Homealtistus on todella oimakas masennuksen aiheuttaja. Hometoksiinit ovat siis hermomyrkkyjä, jotka tuhoavat homeallergisen ihmisen kyvyn selviytyä arjessa, saati työssä. Homealtistusken oireita vähätellään, koska lääkärit eivät tiedä hometoksiineista mitään. Lääkärit eivät tunnista homealtistusta, eivät osaa edes epäillä oireiden diagnosoinnissa homeen osuutta. Kyse on varsin laajasta ongelmasta, jonka tutkimukseen ei ole osoitettu riittävästi määrärahoja. Kyse on varsin laajasta ja vakavasta...
Lue kommentti