Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Mitä enemmän hyppelyä, sitä napakammat urheiluliivit. Liivit ovat parhaat silloin, kun ne tuntuvat vähän vaikeilta pukea. Valitse vahvaa, keskivahvaa tai kevyttä tukea antavat - ja ehkäise rintojesi kudosvauriot.

Jos joku vielä sporttaa pehmeiksi venähtäneillä arkiliiveillä, niin haloo! Niin ei saa tehdä, sillä rinnat tarvitsevat kunnon suojavarusteen. Liikkuminen on myös rennompaa, kun liivit toimittavat tehtävänsä eli pitävät rinnat menossa mukana, omilla paikoillaan.

Hankalat pukea? Niin kuuluukin...

Napakkuuden puolesta ollaan oikeilla jäljillä, kun tuntuu, että sporttiliivit on hankala pukea päälle. Eikö kuitenkin olisi jokin konsti sukeltaa kunnon liiveihin helpommin?

– Ei ole, sillä urheiluliivien kuuluu olla napakat. Aluksi ne saavat olla jopa vähän puristavat, vaikka liivien materiaalin ei olekaan tarkoitus venyä, kertoo Karoliina Piirainen Shock Absorberilta.

Ostoksilla yleisin virhe on valita liivit, joissa on liian iso rinnanympärys ja liian pieni kuppikoko. Piirainen kertoo, että esimerkiksi koon 85C käyttäjä on usein oikeasti kokoa 75DD.

Liivien tulee olla napakat erityisesti rinnanympäryksestä, koska ympärysnauha ei saa liikkua sivusuunnassa eikä nousta kohti niskaa. Löysä ympärysnauha voi myös aiheuttaa hiertymiä. Liivin etuosan tulisi peittää rintakehä rintoineen kokonaan niin, ettei kainaloiden sivuista tai rintavaosta pursua ulos mitään.

Vahva, keskivahva tai kevyt tuki

Sporttiliivit on jaettu tuen mukaan kolmeen ryhmään: vahvaa, keskivahvaa ja kevyttä tukea antaviin. Valitse tuen aste rintojen koon mukaan. Mitä suuremmat rinnat, sitä tukevammat liivit.

Ota huomioon myös lajisi vaatimukset: kuntosalille ja pilatekseen riittävät kevyemmät liivit. Juoksu, palloilulajit ja muut rintoja ylös ja alas hölskyttävät lajit vaativat tiukempaa tukea.

HUOM! Tiesitkö, että juostessa rinta liikkuu jokaisen askeleen aikana ylös ja alas jopa noin 9 senttimetriä  – 1000 metrin matkalla tämä tarkoittaa
84 metriä!

LUE LISÄÄ

Rintoihin sattuu, mikä auttaa?

 Suurten rintojen yllättävä huono puoli

Tällaiset ovat tutkitusti täydelliset rinnat

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.