Kuva Shutterstock.
Kuva Shutterstock.

Huono nukkuminen rassaa sekä mieltä että sydäntä. Unettomuusoireita tutkinut Peija Haaramo antaa vinkkinsä aktiiviliikkujalle, joka huomaa, ettei uni tulekaan.

– Unettomuus on selkeä riskitekijä mielenterveydelle, sydämen terveydelle ja työkyvylle, kiteyttää tutkija Peija Haaramo.

Hän selvitti Helsingin yliopistossa tekemässään väitöstutkimuksessa unettomuuden yhteyttä terveyteen ja työkykyyn.

Haaramo haastatteli 40-60-vuotiaita Helsingin kaupungin työntekijöitä. Unettomuuteen kuuluva oireilu lisääntyy iän myötä, mutta nuorilla aikuisillakin on unihäiriöitä.

Nuoremmille unettomuusoireita aiheuttavat muun muassa vanhemmuuden haasteet; pikkulapset saattavat valvottaa. Myös työn ja perhe-elämän yhteen sovittaminen aiheuttaa unihäiriöitä. Joskus pelkkä työstressikin valvottaa. Toisinaan univaikeudet ovat seurausta liian aktiivisesta iltaelämästä.

Haaramo antaa viisi vinkkiä aktiiviliikkujalle, joka huomaa, ettei uni  tulekaan. Tai jos tuleekin, niin se katkeaa kesken yön, eikä siitä enää saa otetta.

1. Älä rehki iltamyöhällä

Vaikka liikunta yleensä edistää hyvää nukkumista, se voi myös vaikeuttaa unen saantia. Varsinkin, jos harrastat sitä liian myöhään illalla. Elimistön pitäisi päästä rauhoittumaan kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa.

2. Kokeile ensin kotikonsteja

Käy nukkumaan mahdollisimman säännöllisesti sekä arkena että viikonloppuisin. Selkeät iltarutiinit auttavat rauhoittumaan unille: tuuleta makuuhuone, pimennä se, säädä lämpötila viileäksi, hiljennä kotisi. Kahvia ei kannata juoda lähelläkään iltaa eikä syödä muuta kuin kevyesti.

3. Tartu rentouttavaan lukemiseen

Ota käsiin mieluummin kirja tai jotakin rentouttavaa selailtavaa kuin interaktiivisuutta vaativa nettipeli, facebook tai muu some-viihdyke.

4. Älä panikoi

Tilapäinen unettomuus on ihan ok – se voi olla reagointia johonkin suurempaan elämänmuutokseen. Jos osaat olla heti stressaantumatta oireilusta, niin hyvä. Näin ehkäiset unettomuuden kroonistumista.

5. Ota yhteyttä työterveyteen

Jos unettomuusoireilu  jatkuu pidempään, pitää asia ottaa vakavasti. Unettomuuden on turha antaa muuttua krooniseksi, koska se huonontaa elämänlaatua ja pidemmällä aikavaliillä sillä on monia kielteisiä vaikutuksia sekä jaksamiseen että terveyteen – kuten Haaramon väitöstutkimus todistaa. 

Peija Haaramon väitöstutkimus, Unettomuuden yhteys terveyteen ja työkykyyn: seurantatutkimus työntekijöiden keskuudessa, tarkastetaan Helsingin yliopistossa 25.4. 2014.