Ihana lämpö hellii kramppaavaa alavatsaa, vaikkei tunne perustukaan mihinkään tieteellisesti todistettuun. Kuva: Shutterstock
Ihana lämpö hellii kramppaavaa alavatsaa, vaikkei tunne perustukaan mihinkään tieteellisesti todistettuun. Kuva: Shutterstock

Maailman hirvein tunne, joka toistuu joka kuukausi. Tuntuu, että joku puhkoisi munasarjoja kuumalla neulalla. Pötkötellä ei voi, mutta turvallinen kieppiasentokaan ei auta. Tiedätkö mistä on kyse?

Kuukautiskivuistapa tietenkin. Jos kyse on lievästä kivusta, itsehoito helpottaa tilannetta. Dysmenorreaan, eli kivuliaisiin kuukautisiin, auttavat valitettavasti vasta lääkärin rohdot.

Refinery 29 -sivu listaa kuusi keinoa, joilla tukalaa tilannetta voi lievittää.

1. Kuumat kylvyt & lämpötyynyt

Kuuma saattaa lievittää kohtukramppeja ja saada olon tuntumaan paremmalta, vaikka sen vaikutuksia ei olekaan todistettu tieteellisesti. Varsinkin silloin sitä kannattaa kokeilla, kun olo on mälsä ja ikkunan takana vihmoo syysviima.

2. Oma aika

Hemmottele itseäsi, ota omaa aikaa. Kun kenkuttaa ja sattuu, itsestään huolehtiminen kannattaa.

3. Lääkkeet

Turvaudu apteekista saataviin lievityskeinoihin. Terveyskirjaston mukaan tulehduskipulääkkeistä hyvä vaihtoehto on ibuprofeeni, jota pitäisi ottaa riittävä annos, eli 400 mg kerrallaan. Jos et voi käyttää tulehduskipulääkkeitä, käytä parasetamolia.

4. Liikunta

Kuka hullu haluaisi lähteä lenkille mielettömissä menkkakivuissa? Se saattaa kuitenkin auttaa. Toimitus on tätä jo testannut, ja tähän tulokseen päädyimme: toimii välillä, välillä ei. Ainakin se vapauttaa endorfiineja ja vie ajatukset muualle.

5. Seksi

Hanki orgasmi – kumppanin kanssa tai yksin. Seksi toimii vähän samalla tavalla kuin liikunta: vapauttaa endorfiineja ja rentouttaa.

6. Hyvä ruokavalio

Luonnonmukaiseen elämään keskittyneen Uusi Musta -blogin mukaan kuukautiskipuihin voi vaikuttaa myös omalla ruokavaliolla. Kuukautiskipuja lievittävään ruokavalioon kuuluu blogin haastatteleman asiantuntijan mukaan esimerkiksi GLA-rasvahappoa, magnesiumia, E-vitamiinia, magnesiumia, B6-vitamiinia, mutta ei rasvattomia ruokia ja light-tuotteita.

Miten hoidat kuukautiskipujasi? Jaa vinkkisi kommenteissa.

Lue myös:

Rakkautta kuukautisten aikaan – testasimme seksitamponin tositoimissa

Näillä vinkeillä taltutat pms-hirviön

Kuukautiskivut vaikuttavat älykkyyteen

Tytöt koodasivat kuukautispelin – poikia ammutaan tamponeilla

Kuukautispöksyt tulevat – käyttäisitkö?