Tiina Vainio ohjaa Les Mills -konseptiin kuuluvaa Grit Cardio -tehotreeniä. 
Kuva Tuija Halmekoski
Tiina Vainio ohjaa Les Mills -konseptiin kuuluvaa Grit Cardio -tehotreeniä. Kuva Tuija Halmekoski

Aiotko Hiit-treeniin jo aamulla? Tiina Vainion vinkeillä palaudut tehotreenistä ja jaksat vielä rutistuksen jälkeisen työpäivänkin.

Askelkyykky. Punnerruksia. Polvennostojuoksua. Hei, me emme anna periksi. Kuka haluaa kesäksi vahvemmat pakarat? Ja hihkaisujen päälle tuntia vetävän Tiina Vainion high five! 

Tiina vetää Grit Cardio -tehotreeniä SATS-kuntokeskuksessa Helsingissä. Olen miettinyt, kuinka saisin houkuteltua itseni sykkeennostatukseen jo aamusta. Olisi mukava aloittaa työpäivä elimistö huolella heräteltynä. Ajatuskin kulkisi hapekkaana.

Hiit-treeneihin luettava Grit Cardio kestää vain puoli tuntia, mutta pitää lupauksensa. Se vie epämukavuusalueelle. Elimistöstä tekeekin mieli ottaa tehot irti, kun Tiina nostattaa tiimihenkeä. Yksin en näitä sykkeitä syleilisi.

Täällä tavikset ottavat mallia ammatikseen urheilevista. Keräävät maitohappoakin lihaksiinsa ihan ensitöikseen, tosin sillä erotuksella, että kohta on mentävä omiin oikeisiin töihin.

Tiinalla on omakohtaisesti testanut vinkit töihin menijöille. Näin autat elimistöäsi palautumaan rankasta aamutreenistä ja jaksat päivän loppuun.

1. Juo heti treenin jälkeen runsaasti vettä (tai reilusti laimennettua palautusjuomaa). Aamupäivän aikana olisi juotava litran verran. Kerralla se ei onnistu, joten liiku pieni juomapullo matkassa.

2. Venyttele heti treenin jälkeen pakaralihakset, lonkankoukistajat ja etureidet. Jos unohdat venytellä, saattaa tuntua siltä kuin kroppa jäykistyisi istuvaan asentoonsa työpöydän ääreen.

3. Ota vain suupala tai kevyt smoothie kotona ennen jumppaa. Pakkaa mukaan aamupalaa vastaavat mieluisat ja ravitsevat eväät ja syö ne töihin päästyäsi. Juo myös iltapäivällä säännöllisesti. 

4. Pakkaa jo edellisenä iltana treenikassiin kaikki tarvittava, ettet joudu aamukiireessä etsimään jumppavaatteita tai muita tarvikkeita. Kun valmistautuu rauhassa, saa aamun kokemuksesta irti kaiken sen kivan, mitä se voi antaa.

Lue myös: Tiina Vainion saunajoogatreeni - näin teet sen kotona