Joidenkin unitutkijoiden mukaan nukahtaminen onnistuu parhaiten viileässä. Kuva: Shutterstock
Joidenkin unitutkijoiden mukaan nukahtaminen onnistuu parhaiten viileässä. Kuva: Shutterstock

Seuraavan kerran tuskaillessasi unettomuutta, kokeile tätä jippoa.

Kurkistat yöpöydällä lojuvaa puhelinta, ja se näyttää jo aamuyötä. Kolme tuntia pyörimistä takana, neljä tuntia hyvää uniaikaa edessä. Paniikki iskee, mutta uni ei vain tule. Entä jos nukahtaminen onnistuisikin pienellä unijipolla? Science of Us -sivuston toimittaja huomasi, että hän sai paremmin unta nukkuessaan toinen jalka peiton ulkopuolella ja päätti kysyä uniasiantuntijalta, onko siitä oikeasti apua nukahtamiseen.

Sivuston haastatteleman uniasiantuntijan Natalie Dautovitchin mukaan elimistön lämpötila laskee, kun ihminen valmistautuu nukkumaan. Unen syvimmässä vaiheessa ruumiinlämpötila on jopa pari astetta alhaisempi kuin hereillä. Jotta lämpötila olisi unen kannalta otollisin, voi omaa oloaan viilentää käyttämällä jalka ulos peitosta -jippoa. Saman asian ajaa lämpimän, kofeiinittoman juoman juominen tai lämpimän kylvyn ottaminen ennen nukkumaan menemistä. Niiden jälkeen elimistö pyrkii alentamaan lämpötilaansa.

Entä miksi juuri jalka? Dautovitcin mukaan jalkaterien karvattoman ihon verisuonisto auttaa jäähdyttämään elimistöä. Samalla tavalla toimivat myös kämmenet.

Seuraavan kerran, kun nukkuminen ei tahdo onnistua, työnnä jalka tai käsi ulos peitosta ja odota, mitä tapahtuu. Tai kokeile jotain näistä kolmestatoista unilääketieteen asiantuntijan Markku Partisen antamasta unikikasta: Näin nukut yösi paremmin – 13 vinkkiä.

Lue myös:

Etkö saa unta? Ajattelet vääriä asioita!

Näin eri nukkuma-asennot vaikuttavat terveyteesi

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.