Joidenkin unitutkijoiden mukaan nukahtaminen onnistuu parhaiten viileässä. Kuva: Shutterstock
Joidenkin unitutkijoiden mukaan nukahtaminen onnistuu parhaiten viileässä. Kuva: Shutterstock

Seuraavan kerran tuskaillessasi unettomuutta, kokeile tätä jippoa.

Kurkistat yöpöydällä lojuvaa puhelinta, ja se näyttää jo aamuyötä. Kolme tuntia pyörimistä takana, neljä tuntia hyvää uniaikaa edessä. Paniikki iskee, mutta uni ei vain tule. Entä jos nukahtaminen onnistuisikin pienellä unijipolla? Science of Us -sivuston toimittaja huomasi, että hän sai paremmin unta nukkuessaan toinen jalka peiton ulkopuolella ja päätti kysyä uniasiantuntijalta, onko siitä oikeasti apua nukahtamiseen.

Sivuston haastatteleman uniasiantuntijan Natalie Dautovitchin mukaan elimistön lämpötila laskee, kun ihminen valmistautuu nukkumaan. Unen syvimmässä vaiheessa ruumiinlämpötila on jopa pari astetta alhaisempi kuin hereillä. Jotta lämpötila olisi unen kannalta otollisin, voi omaa oloaan viilentää käyttämällä jalka ulos peitosta -jippoa. Saman asian ajaa lämpimän, kofeiinittoman juoman juominen tai lämpimän kylvyn ottaminen ennen nukkumaan menemistä. Niiden jälkeen elimistö pyrkii alentamaan lämpötilaansa.

Entä miksi juuri jalka? Dautovitcin mukaan jalkaterien karvattoman ihon verisuonisto auttaa jäähdyttämään elimistöä. Samalla tavalla toimivat myös kämmenet.

Seuraavan kerran, kun nukkuminen ei tahdo onnistua, työnnä jalka tai käsi ulos peitosta ja odota, mitä tapahtuu. Tai kokeile jotain näistä kolmestatoista unilääketieteen asiantuntijan Markku Partisen antamasta unikikasta: Näin nukut yösi paremmin – 13 vinkkiä.

Lue myös:

Etkö saa unta? Ajattelet vääriä asioita!

Näin eri nukkuma-asennot vaikuttavat terveyteesi