Kuva Shutterstock.
Kuva Shutterstock.
Kuva Shutterstock.
Kuva Shutterstock.

Iltapäivällä kolmen aikaa se tapahtuu. Ruumiini huutaa armoa. Nouse jo seisomaan, lähde kävelemään, liiku edes jotenkin! Myös Jutta Saanila vaatii minua kuulemaan huudon.

Kuuntelen kehoani ja tunnustan: olet oikeassa. Olen istunut tietokoneen ääressä koko päivän.

Usein lähden kuitenkin vasta neljän-viiden maissa jumppaan. Töitä on jatkettava siihen asti, usein sen jälkeenkin. Vastaan kuitenkin kehoni huutoon melko nopeasti.

Saisinko armon kouluttaja Jutta Saanilalta, joka uusessa kirjassaan Kehon viisaus opettaa lukijaa tulkitsemaan ruumiinsa hiljaisiakin viestejä?

Moni meistä näet laiminlyö pahasti kehonsa avunpyynnöt.

Liikuntaa harrastavia – ja tietysti muitakin – Saanila neuvoo liikuttamaan ruumistaan tietoisesti.

1. Harjoittele herätessä. Aamuisin on hyvä hetki harjoitella kehon havainnointia. Kun olet avannut silmäsi, mitä keho sinulta pyytää? Venyttelyä, kyljen kääntämistä, nopeampaa nousemista pystyasentoon... Miksi? Jos keho tuntuu valmiiksi väsyneeltä, ehkä voit vielä antaa sille hetken lepoa, ainakin viikonloppuna.

2. Mikä sinua liikuttaa? Lähdetkö treenaamaan, koska haluat arvostaa itseäsi aiempaa enemmän vaiko siksi, että lihakset tuntuvat nauttivan liikunnasta? Syitä on olemassa kymmenittäin, oletko tietoinen omistasi? Ylikorostuneena liikunnasta voi kehittyä myös pakkomielle. Silloin tarve liikkua ei lähde omasta kehosta vaan muista, ulkoisista tekijöistä.

 3.  Kuuletko kutsun? Keho liikkuu jatkuvasti, jos ei muuten niin hengityksen voimasta. Voima, joka kutsuu kehoa liikkeisiin, on yleensä tiedostamaton. Useimmat huomaavat sen vasta, kun ovat istuneet liian pitkään tietokoneella. Mitä useammin kuuntelet kehosi tarpeita, sitä paremmaksi vuorovaikutus sinun ja ruumiisi välillä kehittyy.

4. Kuinka kohtelet kehoasi? Onko asenne omaa kehoa kohtaan arvostava vai onko ruumiisi sinulle vain työkalu tai väline muiden arvostuksen saamiseksi. Piiskaatko sitä, hellitkö sitä? Onko suoritusten mittaaminen tärkeämpää kuin kuin itse liikkuminen? Jos on, niin liikkuminen ei lähde kehon tarpeista, vaan sitä ohjaavat muut vaikuttimet.

5. Tunnista levon tarve! Huomaathan, milloin kehosi tarvitsee lepoa. Kun kehoa on rasitettu, siitä välittyy selkeitä tuntemuksia: tykytystä, vapinaa, kuumotusta, kipua... Silloin kehon pitää antaa levätä. Tauon merkitystä liikunnan keskellä voi verrata siihen, mitä ruuan laitossa haudutus merkitsee maulle. Tauko (= haudutus) saa sinut tuntemaan kaiken sen hyvän, mitä ruumiissasi liikunnan vuoksi tapahtuu.

6. Kerho valitsee liikuntansa. Kun kuuntelet tarkasti kehoa, tulet tehneeksi automaattisesti sitä, mitä keho eniten kaipaa. Jäykistyvä keho etsii ojentavia liikkeitä, kasaan painunut ryhti yrittää oikaista selkärankaa ja koukistuneet jalat hamuavat ojentelun perään. Voit auttaa itseäsi voimaan paremmin, kun kuulet kehon viestit.

Päätän herätä heti huomenna uudella tavalla.

Lähde: Jutta Saanila; Kehon viisaus – opi kuuntelemaan itseäsi (Minerva 2014).

Finni, tuo nuoruusmuistoista niljakkain, on yhä useammin myös aikuisen riesa. 

Otsassa, suun ympärillä, leuassa ja nenässä, toki. Mutta miksi finnejä tulee joskus pakaroihin? Korvaan! Nenän sisäpuolelle! Ja miksi kivuliaimmat finnit ovat juuri hölmöimmissä paikoissa?

Ihotautilääkäri Anna Haahtela Mehiläisestä valaisee, että finni voi ilmestyä mihin tahansa, missä on ihohuokonen, joka voi tukkeutua ja tulehtua.

– Jalkapohjissa ja käsissä en ole finnejä nähnyt, mutta kaikkialla muualla kyllä. 

Pakaroiden ihon rakenne on monilla jo valmiiksi näppyläisyyteen taipuvaista, pilari-keratoosimaista. Silloin huokosten tukkeumia ja tulehduksia tulee helpommin. Usein pakaran näppylä on karvatupen tulehdus, joka voi levitä ja olla hyvin kipeä. Nenä taas on tyypillistä aknealuetta. Sen iho on kireää, joten finni aiheuttaa kovaa painetta ja kipua.

– Myös päänahkaan voi tulla hyvin kipeitä finnejä. Useammin miehille, mutta kyllä naisillekin, Haahtela sanoo.

Kaikkihan sitä tekevät

Mistä se sitten kertoo, jos aikuisella naisella on finnejä? Haahtelan mukaan aikuisiän akne on yleistynyt voimakkaasti. Tarkkaan ei tiedetä, miksi.

– Stressi on yksi tekijä, mutta taustalla on muitakin syitä. Huonosta hygieniatasosta tai epäterveellisestä ruokavaliosta aikuisiän akne ei kerro. Tehokkaita lääkkeitä on, ja aknea kannattaa hoitaa.

Haahtela tarkoittaa esimerkiksi akneen käytettäviä lääkegeelejä tai e-pillereitä: puristelua ei lasketa hoidoksi. Finnejä kielletään aina puristelemasta, vaikka kädellisen on lähes mahdotonta olla nypeltämättä ihoaan. Haahtela toteaa sortuvansa puuhaan itsekin.

– Kaikkihan niitä puristelevat, joten ehkä on parempi neuvoa ihmisiä tekemään sitä puhtain käsin ja varovaisesti. Puristelusta varoitellaan siksi, että aggressiivisella kotikirurgialla ja liian kovalla puristamisella voi saada aikaan arven. Kosmetologilla käynti voi joskus olla hyvä idea – ammattilaisella kun ei liity asiaan samanlaista tunnetilaa.

Taas on se aika vuodesta, kun iltaisin kannattaa tehdä punkkitarkastus! Tarkastuksessa kannattaa olla huolellinen, sillä ne pirulliset imijät voivat mennä kehossa minne tahansa. 

– Kaikki on mahdollista, toteaa Mehiläisen erikoislääkäri Heta Yrjänäinen, kun häneltä kysyy, minne päin ihmiskehoa punkit hakeutuvat.

Tämän takia kannattaa suojautua punkeilta oikein.

Yrjänäisen mukaan punkki viihtyy luonnossa yleensä alle metrin korkeudessa, mutta kumartuessa tai loikoilemalla nurmikolla sen voi saada myös helposti ylävartaloon.

Yrjänäinen vinkkaa kuusi paikkaa, joita kannattaa erityisesti tarkastella, kun tekee punkkitarkastusta iltaisin. 

  1. Kainalot. Niin inhottavalta kuin se kuulostaakin, punkki tykkää kainaloiden ohuesta ihosta. 
  2. Nivuset ja kaikki taivealueet. Taivealueilla iho on ohutta, joten punkki saattaa hyvinkin liikahtaa sinne. 
  3. Korvien taustat. Punkkien lempipaikkoja! Korvien taakse on vaikea nähdä, joten tarvitset avuksesi ystävän tai peilin. 
  4. Selkä ja takareidet. Nämä ovat vaikeimpia paikkoja poistaa punkkeja, koska takapuolelle on vaikea ylettyä itse.
  5. Napa. Kyllä, myös napaan voi mennä punkki. 
  6. Häpykarvoitus. Punkit viihtyvät myös karvaisessa ympäristössä ja saattavat hyvinkin siirtyä jalkojen väliin naisen käydessä kyykkypissalla. 

Yrjänäinen muistuttaa, että mistä tahansa punkki löytyykään, se pitää poistaa HETI. Puutiaisaivokuumevirus voi tarttua samantien, mutta borrelioosibakteerin siirtymisessä aikaa menee noin vuorokauden verran, joten punkin poistamalla välittömästi pystyy välttymään tältä vakaviakin oireita aiheuttavalta taudilta.

Olemme aikaisemmin koonneet kattavat ohjeet miten toimia tilanteessa, jossa punkki löytyy iholta. 

Borreliapöpö on peto

Varo puskapissalla! Erikoislääkäri paljastaa 6 pirullista paikkaa, jonne punkki mielellään kiinnittyy

Borrelioosi ei vaadi vuorokautta tai edes tunteja, sillä borrelia voi tarttua myös hyttysen puremasta tai paarman pistosta, kertoo mm tutkija Soile Juvonen. Itse olen saanut borrelioosin 2 kertaa: eka kerran todennäköisesti kotipihalla, punkkia tai pistäjää en nähnyt, toisen kerran Rhodokselta paarman pistoista.
Lue kommentti