Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Korkki kiinni ajoissa, tai et herääkään hyvin levänneenä ihanaan kesäaamuun. Huomaa uuvuttavan juomisen tunnusmerkit. Jo kaksi annosta alkoholia huonontaa unen laatua.

Alkoholista voi lomalla tulla sitkeä vieras. Se saapuu oluen tai viinilasillisen muodossa jo päivällä. Saman tien tulee otettua toinen, kun eihän tässä mihinkään kiire ole...

Illalla grillataan pitkän kaavan mukaan ja saunotaan hyvin. Kaveri liimautuu vielä tiiviimmin tilanteeseen.

Sama toistuu seuraavana päivänä, ehkä viikko viikon jälkeen. Terassi- ja kesäystävät vaihtuvat uusiin, mutta alkoholi pysyy. Vaikka todellisuudessa siitä on tullut aika uuvuttava tyyppi.

Pidä selviä päiviä

Säännöllinen alkoholin käyttö estää stressistä ja rasituksesta palautumista. Se siis estää juuri sitä, mitä yleisesti pidetään loman tärkeimpänä tehtävänä!

Väsynyt ei saa voimia lisää, jos hän nukkuu huonosti, ja alkoholi heikentää unen laatua.

Työterveyslääkäri Päivi Metsäniemi Terveystalosta sanoo, että kesällä voi toki ottaa rennommin, mutta olisi pidettävä myös alkoholittomia päiviä. Vaikka yhdellä annoksella eli esimerkiki 0,33 litran oluella ei ole terveydellisiä haittavaikutuksia, harva lopettaa siihen yhteen.

Jo toinen alkoholiannos voi henkentää yöunen palauttavaa vaikutusta, koska alkoholi siirtää eteenpäin syvän unen alkamista.

"Alkoholi auttaa ehkä pääsemään unen päästä kiinni, mutta unen laatu on huonompaa ja uni on katkonaista. Laadukas yöuni on kuitenkin keskeisimpiä tekijöitä palautumisessa", sanoo Metsäniemi.

Lomalla tissutellessa ei myöskään tule tehneeksi muita palautumista ja jaksamista auttavia asioita, kuten kuntoiltua ja nautittua kesäaamuista vaikka luonnossa reippaillen.

Pää tottuu alkoholiin

Kesälomajuomisesta tulee helposti mielihyvärutiini, johon aivot tottuvat nopeasti. Jos huomaat lomapäivien pyörivän skoolailun ympärillä, kannattaa miettiä, mistä muusta rutiinista saisi mielihyvää.

Voisiko sitä saada kävelylenkin jälkeisestä saunasta, kylmäksi jäähdytetystä alkoholittomasta juomasta, mansikoista..?

Korvikkeen tissuttelulle voi löytää myös itselle mieluisista aamurutiineista, vaikka varhaisesta aamu-uinnista tai lenkistä. Ne eivät onnistu pää pöhnäisenä.

Minullako alkoholiongelma?

"Jos huomaa yhä useammin keksivänsä syitä, jotka oikeuttavat juomiseen, on paikallaan pysähtyä miettimään omaa suhdettaan alkoholiin", sanoo Metsäniemi.

On mahdollista, että riippuvuus alkoholiin on kehittymässä, jos vastaat kahteen tai useampaan seuraavista kysymyksista "kyllä".

1. Oletko yrittänyt vähentää alkoholin käyttöäsi ja epäonnistunut siitä?

2. Onko läheisesi tai tuttavasi ilmaissut huolensa tai ärtymyksensä alkoholin käytöstäsi?

3. Käytätkö alkoholia keinona lievittää krapulaasi?

4. Tunnetko syyllisyyttä alkoholin käytöstäsi?

 Lue lisää:

Alkoholi on liian kova lääke

 Eikö tule juhlimisen jälkeen uni silmään?

Tuoreen tutkimuksen mukaan masennuksen hoidossa kannattaisi ottaa enemmän huomioon se, mikä sairauden aiheuttaa.

Miksi yksi masennusta sairastava tarvitsee jatkuvasti lepoa, kun taas toinen pystyy käymään töissä? Miksi samat lääkkeet eivät toimi kaikille masentuneille? Miksi yhdelle toimii hoidoksi terapia ja toiselle ei?

Kaikkiin näihin kysymykseen voi vastata, että ihmiset ovat yksinkertaisesti erilaisia. Jokainen reagoi sairauksiin, elämänmuutoksiin ja kriiseihin tavallaan. Siksi jokainen myös kaipaa masennukseen erilaista hoitoa.

Tai sitten kyse ei olekaan pelkästään ihmisestä itsestään. Sen sijaan kyse voi olla siitä, millainen masennus ihmisellä on, kertoo uusi Brain, Behavior and Immunity -lehdessä julkaistu tutkimus.

Suomalaisten ja latvialaisten yhteistyössä tekemän tutkimuksen mukaan masennusta on olemassa 12 erilaista tyyppiä. Nämä tyypit voidaan määrittää sen mukaan, mistä masennus pohjimmiltaan johtuu.

Tutkijoiden mukaan masennuksen voi aiheuttaa:

  1. Kehon tulehdustila
  2. Pitkäaikainen stressi
  3. Yksinäisyys
  4. Traumaattinen kokemus
  5. Hierarkiaristiriita, esimerkiksi työttömyys tai muu kova kolaus uralla
  6. Suru
  7. Hylätyksi tuleminen rakkaudessa
  8. Synnytys
  9. Vuodenaika
  10. Erilaiset kemikaalit, esimerkiksi päihteet
  11. Ruumiillinen sairaus
  12. Nälkiintyminen

Koska erilaiset masennustyypit syntyvät eri syistä, ne myös aiheuttavat ihmisille erilaisia oireita.

Esimerkiksi stressistä aiheutuvaa masennusta sairastavalla saattaa olla hyvin paljon stressihormoni kortisolia kropassa. Sen sijaan traumaperäisestä masennuksesta kärsivän kortisolitaso usein laskee.

Myös aivojen serotoniinitasot saattavat vaihdella masennusta sairastaneiden kesken paljonkin. Monet masentuneet kärsivät myös kehon matala-asteisesta tulehduksesta, mutta kaikilla sairastuneilla ei sitä ole.

Laboratoriotestit mukaan masennuksen hoitoon

Tutkijoiden mukaan erilaiset masennuksen tyypit selittävät, miksi masennuksen hoitomuodot toimivat niin vaihtelevasti eri ihmisiin.

Koska masennus aiheuttaa erilaisia fysiologisia oireita, tutkijoiden mukaan sen hoitoon pitäisi tuoda mukaan verikokeet ja laboratoriotestit. Niiden avulla lääkäreiden olisi helpompi määrätä sopiva hoito.

– Masennuksen luokitteleminen mahdollistaa tehokkaan, fiksun ja pitkäjänteisen hoidon jokaiselle, koska luokittelun avulla voidaan hoitaa myös masennuksen piileviä syitä, tutkimuksessa kiteytetään.

Vielä tutkimustuloksista ei kuitenkaan voida vetää suoria vaikutuksia masennuksen hoitoon. Tutkijoiden mukaan se kaipaa taakseen lisää kliinistä tutkimusta.

Suomessa tuoreesta tutkimuksesta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)