Jere Karalahden avopuoliso Nanna Koiviston fitnesselämäntapaa seurataan huhtikuusta alkaen Fitnesspäiväkirjat-sarjassa. Kuva: AVA
Jere Karalahden avopuoliso Nanna Koiviston fitnesselämäntapaa seurataan huhtikuusta alkaen Fitnesspäiväkirjat-sarjassa. Kuva: AVA

Fitnessurheilija Nanna Koivisto treenaa ahkerasti uutta televisiosarjaa varten.

Jääkiekkoilija Jere Karalahden avopuoliso, fitnessurheilija ja personal trainer Nanna Koivisto, 27, esittelee Instagram-tilillään kovan treenin ja kurinalaisen ruokavalion tuloksia. Instagram-kuvassa Nanna esittelee sixpackinsä ja kirjoittaa, että ”jotain on tehty keittiössä oikein”.

Nannan avopuoliso Jere kamppaili pitkään päihdeongelmien kanssa, mutta on kertonut Nannan pistäneen hänen elämäntapansa täysin uusiksi. Pari muutti hiljattain Helsingistä Etelä-Ruotsissa sijaitsevaan Jönköpingiin, kun Jere siirtyi Jokereista Ruotsin SHL:ssä pelaavan HV71-joukkueeseen.

 

Joulujumppa sain hien pintaan näille kundeille!! @jerekaralahti @h3imo @nikojokinen nyt sitten sitä ruokaa napaan

A photo posted by Nanna Koivisto (@nannannaa) on

Nanna on harrastanut fitnesstä jo vuosia, ja pian hänen elämäntapaansa tutustutaan Fitnesspäiväkirjat-nimisessä sarjassa. Ohjelmassa on mukana myös Salatut elämät -näyttelijä Venla Savikuja, ja siinä opastetaan, miten treenataan oikein, syödään terveellisesti ja voidaan kokonaisvaltaisesti hyvin.

Myös Venla on esitellyt lihaksiaan Instagramissaan ja kertonut Me Naiset Sportin haastattelussa saaneensa lihakset näkyviin oikealla ruokavaliolla.

– Sain lihakset näkyviin, kun aloin syödä tarpeeksi. Kannan mukana eväitä, niin voin syödä kolmen tunnin välein ruokaa, jossa on mahdollisimman vähän lisäaineita, Venla kertoi.

 

Whatta day! #fun #work #photoshoot #fitmodel #actress #wellness #blogger #ootd #sporty #look #fresh #abs #inspiration

Kuva, jonka venlasavikuja (@venlasavikuja) julkaisi

 

Kamera messissä päivittäin #Fitnesspäiväkirjat #diettipäällä #14viikkoa

A photo posted by Nanna Koivisto (@nannannaa) on

Lue myös:

Jere Karalahti Hjallikselle: ”Ihan varmasti teemme Nannan kanssa lapsen”

Salkkarit-näyttelijä ja Jere Karalahden rakas saavat oman sarjan

Fitnessmenestyjä treenasi itsensä lähes sairaalakuntoon

Tuoreen tutkimuksen mukaan masennuksen hoidossa kannattaisi ottaa enemmän huomioon se, mikä sairauden aiheuttaa.

Miksi yksi masennusta sairastava tarvitsee jatkuvasti lepoa, kun taas toinen pystyy käymään töissä? Miksi samat lääkkeet eivät toimi kaikille masentuneille? Miksi yhdelle toimii hoidoksi terapia ja toiselle ei?

Kaikkiin näihin kysymykseen voi vastata, että ihmiset ovat yksinkertaisesti erilaisia. Jokainen reagoi sairauksiin, elämänmuutoksiin ja kriiseihin tavallaan. Siksi jokainen myös kaipaa masennukseen erilaista hoitoa.

Tai sitten kyse ei olekaan pelkästään ihmisestä itsestään. Sen sijaan kyse voi olla siitä, millainen masennus ihmisellä on, kertoo uusi Brain, Behavior and Immunity -lehdessä julkaistu tutkimus.

Suomalaisten ja latvialaisten yhteistyössä tekemän tutkimuksen mukaan masennusta on olemassa 12 erilaista tyyppiä. Nämä tyypit voidaan määrittää sen mukaan, mistä masennus pohjimmiltaan johtuu.

Tutkijoiden mukaan masennuksen voi aiheuttaa:

  1. Kehon tulehdustila
  2. Pitkäaikainen stressi
  3. Yksinäisyys
  4. Traumaattinen kokemus
  5. Hierarkiaristiriita, esimerkiksi työttömyys tai muu kova kolaus uralla
  6. Suru
  7. Hylätyksi tuleminen rakkaudessa
  8. Synnytys
  9. Vuodenaika
  10. Erilaiset kemikaalit, esimerkiksi päihteet
  11. Ruumiillinen sairaus
  12. Nälkiintyminen

Koska erilaiset masennustyypit syntyvät eri syistä, ne myös aiheuttavat ihmisille erilaisia oireita.

Esimerkiksi stressistä aiheutuvaa masennusta sairastavalla saattaa olla hyvin paljon stressihormoni kortisolia kropassa. Sen sijaan traumaperäisestä masennuksesta kärsivän kortisolitaso usein laskee.

Myös aivojen serotoniinitasot saattavat vaihdella masennusta sairastaneiden kesken paljonkin. Monet masentuneet kärsivät myös kehon matala-asteisesta tulehduksesta, mutta kaikilla sairastuneilla ei sitä ole.

Laboratoriotestit mukaan masennuksen hoitoon

Tutkijoiden mukaan erilaiset masennuksen tyypit selittävät, miksi masennuksen hoitomuodot toimivat niin vaihtelevasti eri ihmisiin.

Koska masennus aiheuttaa erilaisia fysiologisia oireita, tutkijoiden mukaan sen hoitoon pitäisi tuoda mukaan verikokeet ja laboratoriotestit. Niiden avulla lääkäreiden olisi helpompi määrätä sopiva hoito.

– Masennuksen luokitteleminen mahdollistaa tehokkaan, fiksun ja pitkäjänteisen hoidon jokaiselle, koska luokittelun avulla voidaan hoitaa myös masennuksen piileviä syitä, tutkimuksessa kiteytetään.

Vielä tutkimustuloksista ei kuitenkaan voida vetää suoria vaikutuksia masennuksen hoitoon. Tutkijoiden mukaan se kaipaa taakseen lisää kliinistä tutkimusta.

Suomessa tuoreesta tutkimuksesta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)