Kuva: Africa Studio / Shutterstock
Kuva: Africa Studio / Shutterstock

Pääsitkö ihannepainoosi? Näin pidät pudotetut kilot poissa.

Usein kovin työ ei ole painon pudottaminen, vaan pudotettujen kilojen loitolla pitäminen. Vanhat tavat hiipivät vaivihkaan takaisin, ja ennen kuin huomaatkaan, olet takaisin lähtöpisteessä.
Personal trainer Nora Vuorio kertoo, miten vältät jojottelun ja pidät ihannepainosi jatkossakin.

1. Syö usein. Kun pidät jatkossakin kiinni säännöllisestä ruokarytmistä, aineenvaihduntasi ja painosi pysyvät kuosissa. Muista siis syödä viisi ateriaa päivässä, noin kolmen tunnin väliajoin. Treenipäivinä voi myös syödä tavallista enemmän hiilareita.

2. Juo vettä riittävästi. Tankkaa noin 3–4 litraa vettä pitkin päivää. Näin kiihdytät aineenvaihduntaa ja pidät suuremman nälän loitolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Vältä ähkyä. Lopeta syöminen silloin, kun olet kylläinen ja sinun on hyvä olla. Jos syöt enemmän kuin kulutat tai tarvitset, kaikki ylimääräinen kertyy rasvavarastoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4. Syö lautasmallin mukaan. Täytä puolet lautasestasi kasviksilla/salaatilla, neljäsosa hiilihydraateilla ja neljäsosa proteiinilla. Näin saat kaiken tarvittavan, etkä sorru ahmimaan myöhemmin.

5. Muista myös rentoutua. Muista, ettei painosi järkähdä, vaikka söisit hieman enemmän viikonloppuna. Päinvastoin, jos stressaat liikaa, ruoka voi varastoitua tiukemmin rasvaksi. Tuo myös arkeen välillä pientä luksusta viettämällä esimerkiksi skumppahetki ystävän kanssa.

6. Älä tuijota vaakaa. Kun mahdut vaatteisiisi ja olosi on hyvä, se riittää. Vaaka ei kerro totuutta: Jalkatreenin jälkeen painosi voi nousta jopa puolitoista kiloa, koska lihas on kerännyt nestettä treenissä.

7. Liiku vähintään tunti joka toinen päivä. Liiku monipuolisesti ja siten, mikä tuntuu sinusta hyvältä. Treenaa sekä aerobista että lihaskuntoa. Painoharjoittelu parantaa aineenvaihduntaa, mikä taas auttaa pitämään painon kurissa. Muista hyödyntää myös hyötyliikunta päivän mittaan!

8. Ajattele positiivisesti. Jos ajattelet itsestäsi myönteisesti, positiiviset ajatuksesi ja samalla hyvä olosi lisääntyvät. Painoa on paljon helpompi hallita positiivisella mielellä kuin negatiivisella!

Lue myös:

Tällä pienellä muutoksella voi laihtua 10 kiloa vuodessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla