Hyvälaatuinen kahvi sisältää antioksidantteja. Kuva: Shutterstock
Hyvälaatuinen kahvi sisältää antioksidantteja. Kuva: Shutterstock

Keskity kieltäytymisen ja nipistämisen sijaan ruuan laatuun ja nauttimiseen.

Hillitön itsekuri ja kieltäytyminen voivatkin olla aivan turhia.

Nimittäin ravintoterapeutin ja fitnessbloggarin laatima kunto-ohjelma lupaa muovata vartalosta neljässä viikossa entistä ehomman – ja ilman rääkkiä. Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta?

Fitness and Food Effect -ohjelman väitetään paitsi pudottavan painoa myös pienentävän kehon rasvaprosenttia, kiinteyttävän kroppaa ja tekevän olosta energisemmän. Kiinnostavaa dieetissä on, että sen ohjeiden mukaan esimerkiksi hiilihydraatteja tulisikin karttamisen sijaan syödä jokaisella aterialla.

Ohjelman laatijan, tohtori Michelle Storferin mukaan terveellisen ruokavalion onnistunut noudattaminen edellyttää kahta asiaa: ensinnäkin ruuasta pitää voida nauttia ja toisekseen nälän ei pitäisi koskaan antaa yltyä liian suureksi.

– Ruokavalion ei pitäisi koskaan keskittyä siihen, mitkä ovat kiellettyjä ruoka-aineita, vaan siihen, mitä kaikkea pitäisi syödä, hän sanoo Daily Mail -lehdessä.

– Joidenkin ruoka-aineiden vältteleminen ja kaloreiden laskeminen johtavat ainoastaan siihen, että syömisestä katoaa nautinto. Se puolestaan saa ihmisen odottamaan dieetin loppumista, jotta voisi taas syödä kaikkia ikävöimiään herkkuja.

Ruoka pitäisi aina syödä ajatuksella ja rauhassa, jotta aivot ehtivät viestiä, kun on tullut syötyä tarpeeksi.

Sen sijaan, että ruokavaliostaan poistaisi hiilihydraatit kokonaan, kannattaakin Michelle Storferin mukaan kiinnittää huomiota hiilihydraattien latuun. Fitness and Food Effect -ohjelmassa nautitaan esimerkiksi täysjyväleipää, kaurahiutaleita, ruskeaa riisiä ja kvinoaa.

Hiilihydraattien lisäksi sallittuja herkkuja ovat tummaa suklaa, iltakaakao ja kahvi.

– Yletön kofeiinin määrä ei tietenkään ole hyväksi, mutta laadukkaasta kahvista saa paljon hyviä antioksidantteja, jotka tutkitusti parantavat terveyttä. Lisäksi ennen treeniä juotu kahvi lisää suoritustehoja, Michelle perustelee.

Ohjelmaan kuuluu myös maltillista treenausta. Hyvän lihaskunnon hankkiminen ei Michellen mielestä vaadi kuntosalikortin hankkimista, vaan oman kehon painolla tehty treeni riittää.

Ohjelmassa tehdään viikossa kolme 30 minuutin mittaista lihaskuntotreeniä, jossa vastuksena käytetään oman kehon painoa. Lisäksi treeniohjelma sisältää yhden 30 minuutin mittaisen tehotreenin, joka koostuu minuutin mittaisten spurttien ja minuutin mittaisten taukojen vuorottelusta.

Testaa esimerkiksi näitä 10 tehokasta lihaskuntoliikettä, jotka voit tehdä kotona ilman välineitä.

Vain puoli tuntia aikaa? Näin teet tehokkaan treenin

Lue myös:

Laihari, jolla saa herkutella? Viisi pariisilaisen dieetin maukkainta reseptiä

Hans Välimäki kommentoi maailmaa valloittavaa viikinkidieettiä: ”Olen hämmentyneen riemastunut”

Näin elimistösi kertoo sinulle, että dieettisi on väärä

Näin saat litteämmän vatsan ilman liikuntaa tai outoa dieettiä

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.