Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Verryttelytuokio päivän aikana tekee ihmeitä selälle. Selän huoltaminen onnistuu hikoilematta vaikka oman työpisteen äärellä.

Kiristää, koskee, jumittaa.

Moni meistä on niin tottunut kipuilevaan selkään, että jäykkyydestä on jo tullut normaali olotila.

Liikkumattomuus on yksi selän pahimmista vihollisista, ja toimistopäivän aikana vierähtää helposti pitkiäkin aikoja koneen äärellä istuen.

Jo pienet verryttelytauot päivän aikana voivat tehdä ihmeitä selän hyvinvoinnille. Selkää kannattaa siis huoltaa säännöllisesti – myös silloin, kun oireita ei vielä ole.

Ajasta vaikka puhelin hälyttämään päivän aikana ja ota muutama minuutti aikaa itsesi hellimiseen. Sen jälkeen ajatuskin lentää taas virkeämmin.

Kolme helppoa liikettä selän avaamiseen

Kehon aktivointi ja lihasten rentouttaminen onnistuvat vaikka oman työpisteen äärellä – hikoilematta. Kokeile seuraavia aktivoivia, avaavia ja rentouttavia liikkeitä.

Alaspäin katsova koira

Liike aktivoi ja vahvistaa selkä-, vatsa-, ja käsivarsilihaksia. Venytys poistaa lihasjännityksiä ja -lukkoja ja tuo pituutta selkärankaan ja tilaa nikamien väliin.

1. Nouse seisomaan työpöytäsi viereen ja ota lantion levyinen asento.

2. Aseta kämmenet työpöytää vasten. Levitä sormet alustaan.

3. Taivuta ylävartalo 90 asteen kulmaan. Pidennä selkää ja vedä alavatsaa sisään.

4. Aktivoi käsi- ja olkavarret painamalla kämmeniä pöytää vasten.

5. Pidä niska pitkänä ja hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään ja ulos.

6. Pysy asennossa ainakin 5 syvää hengitystä ja nauti venytyksestä.

Rullaava kissa ja lehmä

Rullaavat liikkeet tuovat lämpöä selkärangan alueelle, vilkastuttavat verenkiertoa ja ehkäisevät ja avaavat selän jumituksia.

1. Istu ryhdikkäästi tuolilla. Älä nojaa tuolin selkänojaan.

2. Pidä jalkapohjat tukevasti lattialla. Tunne istuinluut tuolilla.

3. Vedä hartiat taakse ja nosta rintakehää ylös sisäänhengityksen aikana. Käännä katse viistosti ylös. (Lehmä)

4. Pyöristä selkä uloshengityksen aikana, anna hartioiden painua eteen ja käännä katse kohti napaa. (Kissa)

5. Toista liikkeet viisi kertaa.

Eteentaivutus tuolilla istuen

Liike rentouttaa tehokkaasti selän lihasten lisäksi koko kehoa ja mieltä.

1. Istu tuolilla, jalkapohjat tukevasti lattiassa, jalat lantion levyisessä asennossa.

2. Taivuta rintakehä reisien päälle ja laske kädet rennosti kohti lattiaa.

3. Älä jännitä niskaa vaan anna päälaen osoittaa suoraan kohti lattiaa.

4. Jos haluat, ota kyynärtaipeista kiinni.

5. Hengitä rauhallisesti 10–15 hengityksen ajan. Keskity vain hengittämiseen.

Vinkit antoi nettijoogastudio Yoogaian ohjaaja Katja Wickström.

Elämä kaupungissa, käsien ahkera peseminen ja siivoaminen voivat aiheuttaa muun muassa allergioita, astmaa ja diabetesta, kertoo Tampereen yliopiston tuore tutkimus.

Tampereen yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan käsiin hierottava metsäinen maa-aines lisää suoliston ja ihon mikrobiston monipuolisuutta. Laaja mikrobialtistus suojaa ihmistä monilta immuuni- ja autoimmuunisairauksilta.

Maa-aineksen hieromisesta käsiin voi olla erityistä hyötyä kaupungissa asuville ihmisille. Nykyään ihmiset asuvat kerrostaloissa, joiden pihat on asfaltoitu, käsiä pestään saippualla useita kertoja päivässä ja koteja siivotaan erilaisilla kemikaaleilla.

”Tavoitteena oli etsiä keino kadotetun luontoyhteyden palauttamiseksi.”

– Immuunipuolustusjärjestelmä tarvitsee harjoitusta. Asfalttiympäristössä sitä ei tule. Tutkimuksen tavoitteena oli etsiä keino kadotetun luontoyhteyden palauttamiseksi, professori Heikki Hyöty Tampereen yliopistosta sanoo yliopiston sivuilla julkaistussa artikkelissa.

Neljätoista kaupungissa asuvaa koehenkilöä hieroivat käsiinsä metsämaaperäistä pulveria kolmesti päivässä kahden viikon ajan. Koehenkilöitä ohjeistettiin pesemään kätensä hanavedellä ilman saippuaa. Pulveri oli sekoitus maa- ja kasviperäisiä ainesosia, kuten sammalta, puista pudonneita lehtiä ja multaa.

Tutkimuksessa havaittiin, että jo kahden viikon altistus mikrobeille voi parantaa kaupungissa asuvan ihmisen mikrobiston monimuotoisuutta merkittävästi, eli on hyväksi immuunijärjestelmälle.

Jos immuunipuolustusjärjestelmä ei saa riittävästi harjoitusta, se ei välttämättä osaa erottaa elimistölle oikeasti vaarallisia mikrobeja harmittomista pöpöistä. Seurauksena voi olla esimerkiksi allergia, jossa immuunipuolustusjärjestelmä hyökkää esimerkiksi harmitonta siitepölyä vastaan.

Liian vähäisen mikrobialtistuksen on epäilty aiheuttavan ainakin allergioita, astmaa, ykköstyypin diabetesta, keliakiaa ja monia tulehduksellisia suolistosairauksia, kuten Crohnin tautia.

– Nämä sairaudet lisääntyvät hurjaa vauhtia kaikissa länsimaissa. Muutos on niin nopeaa, että se ei voi johtua geneettistä syistä. Siispä syyn täytyy löytyä muuttuneesta elinympäristöstä, Hyöty kertoo artikkelissa.

Lähde: UTA

Finni, tuo nuoruusmuistoista niljakkain, on yhä useammin myös aikuisen riesa. 

Otsassa, suun ympärillä, leuassa ja nenässä, toki. Mutta miksi finnejä tulee joskus pakaroihin? Korvaan! Nenän sisäpuolelle! Ja miksi kivuliaimmat finnit ovat juuri hölmöimmissä paikoissa?

Ihotautilääkäri Anna Haahtela Mehiläisestä valaisee, että finni voi ilmestyä mihin tahansa, missä on ihohuokonen, joka voi tukkeutua ja tulehtua.

– Jalkapohjissa ja käsissä en ole finnejä nähnyt, mutta kaikkialla muualla kyllä. 

Pakaroiden ihon rakenne on monilla jo valmiiksi näppyläisyyteen taipuvaista, pilari-keratoosimaista. Silloin huokosten tukkeumia ja tulehduksia tulee helpommin. Usein pakaran näppylä on karvatupen tulehdus, joka voi levitä ja olla hyvin kipeä. Nenä taas on tyypillistä aknealuetta. Sen iho on kireää, joten finni aiheuttaa kovaa painetta ja kipua.

– Myös päänahkaan voi tulla hyvin kipeitä finnejä. Useammin miehille, mutta kyllä naisillekin, Haahtela sanoo.

Kaikkihan sitä tekevät

Mistä se sitten kertoo, jos aikuisella naisella on finnejä? Haahtelan mukaan aikuisiän akne on yleistynyt voimakkaasti. Tarkkaan ei tiedetä, miksi.

– Stressi on yksi tekijä, mutta taustalla on muitakin syitä. Huonosta hygieniatasosta tai epäterveellisestä ruokavaliosta aikuisiän akne ei kerro. Tehokkaita lääkkeitä on, ja aknea kannattaa hoitaa.

Haahtela tarkoittaa esimerkiksi akneen käytettäviä lääkegeelejä tai e-pillereitä: puristelua ei lasketa hoidoksi. Finnejä kielletään aina puristelemasta, vaikka kädellisen on lähes mahdotonta olla nypeltämättä ihoaan. Haahtela toteaa sortuvansa puuhaan itsekin.

– Kaikkihan niitä puristelevat, joten ehkä on parempi neuvoa ihmisiä tekemään sitä puhtain käsin ja varovaisesti. Puristelusta varoitellaan siksi, että aggressiivisella kotikirurgialla ja liian kovalla puristamisella voi saada aikaan arven. Kosmetologilla käynti voi joskus olla hyvä idea – ammattilaisella kun ei liity asiaan samanlaista tunnetilaa.