Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Hampurilaisateriaan repsahtamista on hyvin vaikea hyvittää liikunnalla.

No jos nyt sitten otan tuon toisenkin munkin, kun kerran kävin jumpassakin. Näinhän sitä helposti huijaa itseään. Eikä siinä mitään, mutta jos tavoitteenasi on laihduttaa kesäksi, kannattaa muistaa, että repsahdusta on hyvin vaikea paikata liikunnalla.

Tutun nyrkkisäännön mukaan painonpudotuksessa syömisen osuus on 75 prosenttia ja liikunnan vain 25 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hölkkäily ei tuota nopeasti tulosta, jos jatkat ahmimista entiseen tapaan.

Erään tutkimuksen mukaan liikkumattomat laihduttajat onnistuivat karistamaan keskimäärin noin 10 kiloa 15 viikossa, kun taas liikunnan harrastajat saivat pudotettua vain kolmisen kiloa 21 viikossa.

– On paljon helpompi vähentää kaloreita kuin polttaa ne pois. Esimerkiksi: jos syö pikaruokalassa lihatortillan, josta saa 500 lisäkaloria, pitäisi juosta yli kuusi kilometriä hyvittääkseen sen, ravitsemustieteen asiantuntija, tohtori Shawn M. Talbott laskeskeli Huffington Post -nettilehdelle.

Vähähiilihydraattisten dieettien tulokset näkyvät asiantuntijan mukaan usein muita kuureja nopeammin, mutta niiden noudattaminen voi olla vaikeaa. Hän kehottaa suosimaan kasviksia ja vihanneksia, vähärasvaisia proteiineja ja täysjyväviljasta saatavia hiilihydraatteja.

Talbottin mukaan terveellisesti laihduttaa siten, että syö reilut 20 kaloria painokiloa kohti. 68-kiloinen nainen voisi tähdätä noin 1500 kaloriin päivässä.

– Tällä tavalla painon pitäisi pudota huolimatta siitä, kuinka paljon treenaa, Talbott sanoo amerikkalaislehdelle.

Suupalojen vahtiminen on huomattavasti helpompi tapa laihduttaa kuin treenaminen. Jos haluaa laihduttaa liikkumalla – ja myös pitää kilot pois – pitäisi tutkimusten mukaan liikkua 5–7 kertaa viikossa 50 minuuttia kerrallaan kohtuullisella sykkeellä. Hyviä lajeja ovat esimerkiksi zumba ja rivakka kävely. Laihduttajan kannattaa kuitenkin ehdottomasti harrastaa liikuntaa, mikäli haluaa sekä polttaa rasvaa että säilyttää lihaksensa, puhumattakaan reippaasta mielestä.

Lähde: Huffington Post

Lue Lisää:

Ei kärvistelyä! Katso vähäkaloriset herkkureseptit

Gynekologilla käymiseen kuuluu, että joku juttelee sinulle jalkojesi välistä. Se tekee monista jutuista vähän outoja.

Gynekologikäynti voi jäädä mieleen rutiinisuorituksena tai jättää lähtemättömän vaikutuksen. Jos joku kehuu munasarjoja kauniiksi, kommentti yllättää eikä unohdu ihan heti, sillä asiasta tuskin oli itse tietoinen.

Maria Veitola pyysi Instagramissa seuraajiltaan kokemuksia sekä hauskoista että vähemmän hauskoista gynekologien heitoista.

Niitähän riitti. Moni Marian Instagram-seuraajista oli sitä mieltä, että gynekologit jos jotkut ovat todellisia sutkauttelun mestareita – osa tahallaan, osa ihan vahingossa.

Tässä Marialle kerrotuista gynekologikokemuksista hauskimpia ja omituisimpia:

”Ei ole tapahtunut mitään ydinräjähdystä”, gynekologi oli todennut synnytyksen jälkeen eräälle kommentoijalle.

”Asuin Herttoniemessä Susitiellä. Gynekologi katsoi henkilötietojani ja sanoi: ’Jaaha asut Susitiellä, sinne jos lähtee saatille saattaa tulla hukkareissu.’ Hänestä tuli omalääkärini moneksi vuodeksi”, yksi keskusteluun osallistunut muisteli.

Aina gynekologien jutut eivät liity alapäähän, huomautti yksi keskustelijoista. ”Mulle gyne sanoi tutkimuksen jälkeen, että ’taisit olla aika rauhallinen lapsi?’ Ensinnäkin hämmästyin, koska äiti on aina kertonut, että olin maailman rauhallisin vauva ja toiseksi mietin, et mistä toi gyne sen näkee? Totesin gynelle, että hän on oikeassa, et kuinka niin? Gyne siihen: ’Ihan sun nimestä päättelin.’”

 ”Hänestä tuli omalääkärini moneksi vuodeksi.”

”Kierukan vaihdossa sain kuulla olevani ’hankala tapaus’. Kaksi naislääkäriä ja naisterkka tuijotteli siinä jalkoväliä ja pohti mitä tehdään. ’Jospa varaillaan aika sille miesgynelle kun sillä on enemmän kokemusta näistä vehkeistä.’”

Kohdunkaulaa vaikka muille jakaa

Joskus lääkärit myös ovat hyvin innoissaan omasta erikoisalastaan, niin oudolta kuin se potilaasta tai asiakkaasta tuntuukin.

”Kyllä muuten näistä lanteista sitten lähtee! Joo, kyllä, ihan täydellinen synnyttäjän lantio”, kokenut miesgynekologi oli kehunut parikymppistä asiakastaan.

”Täällähän on kohdunkaulaa vaikka muille jakaa”, eräälle oli todettu ultraäänitutkimuksessa.

Muutama kommentoija ihmetteli, miksi lääkärit haluavat aina esitellä löydöksiään: ”Kesken tutkimuksen gyne kehui, että kohdunkaula näyttää niin somalta – ihan ruusun nupulta. ’Haluatko nähdä!’ Ennen kun ehdin vastata mitään gyne oli laittanut käteeni peilin ja siirtänyt sen haarojen väliin. Hämilläni totesin vaan, että niinpä näyttää.”

Monet suomalaisten suosikkiruuat sisältävät mahdollisesti syöpää aiheuttavaa akryyliamidia. Listasimme vinkit, joiden avulla sitä voi vältellä.

Oletko koskaan kuullut akryyliamidista? Jos sana ei soita päässä kelloja, tässä pieni tietoisku:

Akryyliamidi on kemiallinen ainesosa, jota muodostuu moniin elintarvikkeisiin, kun niitä valmistetaan. Erityisesti sitä muodostuu silloin, kun tärkkelyspitoisia ruokia kuten perunaa, makaronia tai leipää friteerataan, paistetaan tai paahdetaan. Joissain ruuissa sitä on jo siinä vaiheessa, kun kuluttaja nappaa tuotteen kaupanhyllyltä.

Vaikka akryyliamidi on ruoka-aineissa varsin yleinen tuttavuus, tieten tahtoen sitä ei todellakaan kannata nauttia. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n mukaan elintarvikkeissa esiintyvä akryyliamidi voi lisätä riskiä sairastua syöpään.

Eniten akryyliamidia on mitattu esimerkiksi perunalastuissa, ranskanperunoissa, näkkileivissä, kekseissä, aamiaismuroissa ja kahvissa. Myös ruisleivissä voi olla akryyliamidia.

Tällä hetkellä ruuan sisältämän akryyliamidin ja syövän yhteys ei ole vielä ihan selvä. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira kuitenkin kehottaa välttämään sen nauttimista.

Listasimme 4 vinkkiä, joiden avulla se onnistuu:

1. Vaihda vaaleapaahtoinen kahvi tummapaahtoiseen

Yksi isoimmista akryyliamidin lähteistä suomalaisten ruokavaliossa on kahvi. Syy on siinä, että iso osa suomalaisista nauttii sumppia päivittäin huomattavia määriä.

Kahvilla on kuitenkin myös lukuisia myönteisiä terveysvaikutuksia, eivätkä viranomaiset kehota luopumaan kaffesta tyystin. Sen sijaan yksi muutos omiin kahvitottumuksiin kannattaa tehdä. Kaupanhyllyltä kannattaa ehdottomasti valita tummapaahtoinen kahvipaketti vaalepaahtoisen sijaan, Evira kertoo. Tummapaahtoinen kahvi sisältää vähemmän akryyliamidia kuin vaalepaahtoinen, nimenomaan juuri näin päin.


2. Suosi vaaleaa paistopintaa

Esimerkiksi paahtoleivän ja ranskanperunoiden akryyliamidipitoisuus kasvaa sen mukaan mitä tummemmaksi leipä ja ranskalaiset paahdetaan tai paistetaan.

3. Etsi parempi vaihtoehto

Kaupan kekseistä on mitattu korkeita akryyliamidimääriä. Evira kehottaakin korvaamaan keksit vähemmän akryyliamidia sisältävillä pullilla. Ransikset virasto suosittelee korvaamaan keitinperunoilla.

4. Syö monipuolisesti

Eviran mukaan loppupeleissä yksi parhaista tavoista vähentää akryyliamidin saantia on syödä yleisten ravintosuositusten mukaan eli ”monipuolisesti, vaihtelevasti ja kohtuullisesti”.