Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Hampurilaisateriaan repsahtamista on hyvin vaikea hyvittää liikunnalla.

No jos nyt sitten otan tuon toisenkin munkin, kun kerran kävin jumpassakin. Näinhän sitä helposti huijaa itseään. Eikä siinä mitään, mutta jos tavoitteenasi on laihduttaa kesäksi, kannattaa muistaa, että repsahdusta on hyvin vaikea paikata liikunnalla.

Tutun nyrkkisäännön mukaan painonpudotuksessa syömisen osuus on 75 prosenttia ja liikunnan vain 25 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hölkkäily ei tuota nopeasti tulosta, jos jatkat ahmimista entiseen tapaan.

Erään tutkimuksen mukaan liikkumattomat laihduttajat onnistuivat karistamaan keskimäärin noin 10 kiloa 15 viikossa, kun taas liikunnan harrastajat saivat pudotettua vain kolmisen kiloa 21 viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– On paljon helpompi vähentää kaloreita kuin polttaa ne pois. Esimerkiksi: jos syö pikaruokalassa lihatortillan, josta saa 500 lisäkaloria, pitäisi juosta yli kuusi kilometriä hyvittääkseen sen, ravitsemustieteen asiantuntija, tohtori Shawn M. Talbott laskeskeli Huffington Post -nettilehdelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vähähiilihydraattisten dieettien tulokset näkyvät asiantuntijan mukaan usein muita kuureja nopeammin, mutta niiden noudattaminen voi olla vaikeaa. Hän kehottaa suosimaan kasviksia ja vihanneksia, vähärasvaisia proteiineja ja täysjyväviljasta saatavia hiilihydraatteja.

Talbottin mukaan terveellisesti laihduttaa siten, että syö reilut 20 kaloria painokiloa kohti. 68-kiloinen nainen voisi tähdätä noin 1500 kaloriin päivässä.

– Tällä tavalla painon pitäisi pudota huolimatta siitä, kuinka paljon treenaa, Talbott sanoo amerikkalaislehdelle.

Suupalojen vahtiminen on huomattavasti helpompi tapa laihduttaa kuin treenaminen. Jos haluaa laihduttaa liikkumalla – ja myös pitää kilot pois – pitäisi tutkimusten mukaan liikkua 5–7 kertaa viikossa 50 minuuttia kerrallaan kohtuullisella sykkeellä. Hyviä lajeja ovat esimerkiksi zumba ja rivakka kävely. Laihduttajan kannattaa kuitenkin ehdottomasti harrastaa liikuntaa, mikäli haluaa sekä polttaa rasvaa että säilyttää lihaksensa, puhumattakaan reippaasta mielestä.

Lähde: Huffington Post

Lue Lisää:

Ei kärvistelyä! Katso vähäkaloriset herkkureseptit

Sisältö jatkuu mainoksen alla