Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Hampurilaisateriaan repsahtamista on hyvin vaikea hyvittää liikunnalla.

No jos nyt sitten otan tuon toisenkin munkin, kun kerran kävin jumpassakin. Näinhän sitä helposti huijaa itseään. Eikä siinä mitään, mutta jos tavoitteenasi on laihduttaa kesäksi, kannattaa muistaa, että repsahdusta on hyvin vaikea paikata liikunnalla.

Tutun nyrkkisäännön mukaan painonpudotuksessa syömisen osuus on 75 prosenttia ja liikunnan vain 25 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hölkkäily ei tuota nopeasti tulosta, jos jatkat ahmimista entiseen tapaan.

Erään tutkimuksen mukaan liikkumattomat laihduttajat onnistuivat karistamaan keskimäärin noin 10 kiloa 15 viikossa, kun taas liikunnan harrastajat saivat pudotettua vain kolmisen kiloa 21 viikossa.

– On paljon helpompi vähentää kaloreita kuin polttaa ne pois. Esimerkiksi: jos syö pikaruokalassa lihatortillan, josta saa 500 lisäkaloria, pitäisi juosta yli kuusi kilometriä hyvittääkseen sen, ravitsemustieteen asiantuntija, tohtori Shawn M. Talbott laskeskeli Huffington Post -nettilehdelle.

Vähähiilihydraattisten dieettien tulokset näkyvät asiantuntijan mukaan usein muita kuureja nopeammin, mutta niiden noudattaminen voi olla vaikeaa. Hän kehottaa suosimaan kasviksia ja vihanneksia, vähärasvaisia proteiineja ja täysjyväviljasta saatavia hiilihydraatteja.

Talbottin mukaan terveellisesti laihduttaa siten, että syö reilut 20 kaloria painokiloa kohti. 68-kiloinen nainen voisi tähdätä noin 1500 kaloriin päivässä.

– Tällä tavalla painon pitäisi pudota huolimatta siitä, kuinka paljon treenaa, Talbott sanoo amerikkalaislehdelle.

Suupalojen vahtiminen on huomattavasti helpompi tapa laihduttaa kuin treenaminen. Jos haluaa laihduttaa liikkumalla – ja myös pitää kilot pois – pitäisi tutkimusten mukaan liikkua 5–7 kertaa viikossa 50 minuuttia kerrallaan kohtuullisella sykkeellä. Hyviä lajeja ovat esimerkiksi zumba ja rivakka kävely. Laihduttajan kannattaa kuitenkin ehdottomasti harrastaa liikuntaa, mikäli haluaa sekä polttaa rasvaa että säilyttää lihaksensa, puhumattakaan reippaasta mielestä.

Lähde: Huffington Post

Lue Lisää:

Ei kärvistelyä! Katso vähäkaloriset herkkureseptit

Tuoreen tutkimuksen mukaan masennuksen hoidossa kannattaisi ottaa enemmän huomioon se, mikä sairauden aiheuttaa.

Miksi yksi masennusta sairastava tarvitsee jatkuvasti lepoa, kun taas toinen pystyy käymään töissä? Miksi samat lääkkeet eivät toimi kaikille masentuneille? Miksi yhdelle toimii hoidoksi terapia ja toiselle ei?

Kaikkiin näihin kysymykseen voi vastata, että ihmiset ovat yksinkertaisesti erilaisia. Jokainen reagoi sairauksiin, elämänmuutoksiin ja kriiseihin tavallaan. Siksi jokainen myös kaipaa masennukseen erilaista hoitoa.

Tai sitten kyse ei olekaan pelkästään ihmisestä itsestään. Sen sijaan kyse voi olla siitä, millainen masennus ihmisellä on, kertoo uusi Brain, Behavior and Immunity -lehdessä julkaistu tutkimus.

Suomalaisten ja latvialaisten yhteistyössä tekemän tutkimuksen mukaan masennusta on olemassa 12 erilaista tyyppiä. Nämä tyypit voidaan määrittää sen mukaan, mistä masennus pohjimmiltaan johtuu.

Tutkijoiden mukaan masennuksen voi aiheuttaa:

  1. Kehon tulehdustila
  2. Pitkäaikainen stressi
  3. Yksinäisyys
  4. Traumaattinen kokemus
  5. Hierarkiaristiriita, esimerkiksi työttömyys tai muu kova kolaus uralla
  6. Suru
  7. Hylätyksi tuleminen rakkaudessa
  8. Synnytys
  9. Vuodenaika
  10. Erilaiset kemikaalit, esimerkiksi päihteet
  11. Ruumiillinen sairaus
  12. Nälkiintyminen

Koska erilaiset masennustyypit syntyvät eri syistä, ne myös aiheuttavat ihmisille erilaisia oireita.

Esimerkiksi stressistä aiheutuvaa masennusta sairastavalla saattaa olla hyvin paljon stressihormoni kortisolia kropassa. Sen sijaan traumaperäisestä masennuksesta kärsivän kortisolitaso usein laskee.

Myös aivojen serotoniinitasot saattavat vaihdella masennusta sairastaneiden kesken paljonkin. Monet masentuneet kärsivät myös kehon matala-asteisesta tulehduksesta, mutta kaikilla sairastuneilla ei sitä ole.

Laboratoriotestit mukaan masennuksen hoitoon

Tutkijoiden mukaan erilaiset masennuksen tyypit selittävät, miksi masennuksen hoitomuodot toimivat niin vaihtelevasti eri ihmisiin.

Koska masennus aiheuttaa erilaisia fysiologisia oireita, tutkijoiden mukaan sen hoitoon pitäisi tuoda mukaan verikokeet ja laboratoriotestit. Niiden avulla lääkäreiden olisi helpompi määrätä sopiva hoito.

– Masennuksen luokitteleminen mahdollistaa tehokkaan, fiksun ja pitkäjänteisen hoidon jokaiselle, koska luokittelun avulla voidaan hoitaa myös masennuksen piileviä syitä, tutkimuksessa kiteytetään.

Vielä tutkimustuloksista ei kuitenkaan voida vetää suoria vaikutuksia masennuksen hoitoon. Tutkijoiden mukaan se kaipaa taakseen lisää kliinistä tutkimusta.

Suomessa tuoreesta tutkimuksesta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)