Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Fitness-mimmien upea ryhti syntyy vipunostoilla.

Vipunostojen sarja kuuluu fitnessfysiikan SM-hopealle sijoittuneen Kaisa Toikon salitreenin suosikkeihin.

– Vipunostoilla saa olkapäihin pyöreyttä. Liikesarja kehittää hartioiden takaosien pieniä lihaksia. Jopa hieman eteenpäin kääntynyt ryhti alkaa pikkuhiljaa näyttää suoralta.

Kokeile sarjaa kolmen kilon painoilla. Ne ovat sopivat, jos tekniikka pysyy hyvänä, vaikka lihaksissa tuntuu polte. Liian kevyistä painoista ei ole hyötyä. Liikaakaan rautaa ei kannata ahnehtia, ettei liikeratoihin tule virheitä ja olkapäihin vaurioita.

Vipunostot

Valitse kolmen kilon käsipainot. Nosta kymmenen kertaa käsivarsia suorina eteen. Tee sitten sama sivuille. Kallista vielä yläkroppaa eteenpäin ja tee saman verran nostoja niin, että kädet ovat suorina vartalon takana. Toista kierros kolme kertaa, mutta pidä kierrosten välissä minuutin tauot.

Liikuntaa aloittelevat voivat pitää tauon jokaisen toistosarjan jälkeen.

– Jos teet vipunostot istuen, saat pidettyä kropan helpommin paikoillaan ja vältät heijausliikkeen, Kaisa vinkkaa.

Lue lisää:

Näin sonia Grönroos treenaa käsivartensa

HIIT-treeni polttaa tehokkaasti rasvaa

Helppo keskivartalon pilatestreeni