Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kehon voi koulia polttamaan rasvaa  hiilareiden sijaan, mutta se vaatii  kovia konsteja.

1. Älä treenaa liian kovaa

Syke määrää, hyödyntääkö keho hiilihydraatteja vai rasvaa. Kovalla sykkeellä ei jaksa urheilla kauaa, eikä rasva ehdi palaa. Pidä syke matalana, eli malta liikkua tarpeeksi hitaasti, jotta treeni ei lopu tahtomattasi lyhyeen. Sykkeen täytyy pysyä aerobisen kynnyksen alapuolella. Silloin keho ottaa energian rasvoista. Aerobinen kynnys on noin 60 prosenttia omasta maksimisykkeestä.

Kotikonstein omasta maksimista saa hajun, jos juoksee pitkän mäen täysillä ylös ja katsoo mittarista, mihin syke nousee. Tarkan maksimisykkeen voi selvittää maksullisessa kuntotestissä.

2. Treenaa välillä tyhjällä vatsalla

Myös ravinto vaikuttaa siihen, palavatko kehossa hiilarit vai rasva. Jos syö hiilihydraatteja juuri ennen harjoitusta, keho hyödyntää ensisijaisesti niitä. Kokeile välillä treeniä tyhjällä vatsalla, sillä silloin keho oppii hyödyntämään rasvoja. Treeni tuntuu raskaalta, mutta rasvanpoltto tehostuu. Tällaisesta treenistä palautuminen vie aikaa.

3. Syö heti treenin jälkeen

Jos heti treenin jälkeen ei syö, nälkä iskee myöhemmin kahta kauheampana. Kehon pitäisi saada hiilihydraatteja ja proteiineja puolen tunnin sisällä treenistä. Suosi kasviksia. Kun niillä täyttää vatsan, ei tuhtia ruokaa tule syötyä liikaa.

4. Vaihtele lajeja, ettet kyllästy

Treenin jaksaa venyttää pitemmäksi, kun harjoittelee kerralla useampaa kuin yhtä lajia. Lajien vaihtelu myös ehkäisee vammoja.

– Uinnissa ja pyöräilyssä rasitusvammoja ei juurikaan tule.

5. Rasva polttaa rasvaa

Erään teorian mukaan vähähiilihydraattinen, mutta rasvainen ruokavalio ohjaa kehoa käyttämään rasvaa tehokkaasti energiana. Rasvan syöminen saa siis kehon polttamaan rasvaa tehokkaammin.

6. Älä syö liikaa proteiinia

Prroteiini pitää olon kylläisenä, joten sitä kannattaa syödä, mutta ei liikaa. Isokokoinen bodarikaan ei tarvitse proteiinia enempää kuin kaksi grammaa painokiloa kohti päivässä. Ylijäämä varastoituu rasvana kehoon.

7. Malta myös levätä

Pitkäkestoisen, kevyen treenin lisäksi kroppa kaipaa lihaskuntoliikkeitä, mutta muista myös lepo. Kun lihaksia rasittaa säännöllisesti, energiaa kuluu ja rasvaa palaa myös lepotilassa. Lihaskuntotreeniä tarvitsee myös laiha, sillä pieneenkin kehoon voi kertyä paljon rasvaa.

8. Älä ahmi iltaisin

Säännöllisissä ateriaväleissä on järkeä, koska silloin tulee syöneeksi pienempiä annoksia. Pahin virhe on jättää aamulla syömättä, napostella päivän mittaan ja ahmia illalla: Jos päivällä ei syö, keho toimii säästöliekillä. Jos taas illalla kiskaisee ison aterian ennen nukkumaanmenoa, energia jää käyttämättä ja se varastoituu kehoon rasvana.

Kaikki ylimääräinen energia varastoituu kehoon rasvana, riippumatta siitä, saako sen hiilihydraatteina, proteiineina vai rasvana.

9. Älä usko oikoteihin

Kofeiinia, guaranaa tai chiliä sisältävien valmisteiden kerrotaan tehostavan aineenvaihduntaa ja lisäävän siten energiankulutusta. Niiden vaikutus on kuitenkin erittäin vähäinen. Parhaiten tehoavat oikea ruokavalio ja ateriarytmi.

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.