Kuva Getty Images
Kuva Getty Images

Ovatko halut hukassa ja kipinä kateissa? Säännöllinen joogatunti voi olla seksielämäsi paras mauste.

Lisää notkeutta, parempaa kehonhallintaa ja voimaa lihaksiin. Totta, säännöllinen joogaharjoitus parantaa näitä kaikkia. Joogan tärkein anti seksiin on kuitenkin aivan muuta kuin akrobaattiset suoritukset.

– Jooga tarkoittaa yhteyttä. Sielukas seksi ja jooga täydentävät toisiaan, sillä joogaharjoitus saa seksuaali- eli elämän­energian virtaamaan kehossa, kertoo joogaopettaja Kylli Kukk.

Tässä yhdeksän nautintoa lisäävää syytä, joiden takia haluat ehkä joogata.

1. Seksihalut kasvavat

Kuuluuko makuuhuoneestanne vain kuorsausta? Muistatko edes, milloin viimeksi ajattelit seksiä?

Kylli Kukk tietää, mistä yhä useampaa vaivaava haluttomuus johtuu.

– Monet istuvat kahdeksan tuntia päivässä aarteidensa päällä. Liika istuminen puristaa nivusia, jolloin kehon nestekierto ei toimi. Kehostamme 75 prosenttia on nesteitä. Kun ne eivät kierrä kunnolla, suuri osa kehosta on jumissa, Kukk selvittää.

Tästä seuraa väsymystä ja haluttomuutta.

Kukk kertoo, että seksuaalienergia syntyy lantionpohjassa eli joogatermein juurichakrassa. Vaihtelevilla jooga-asennoilla saadaan istumisen lamauttama energia taas virtaamaan. Kun kehosi ja mielesi virkistyvät, myös halut kohentuvat.

2. Opit olemaan läsnä

Vaikka miehesi taikoisi ihmeitä kehollesi, mutta ajatuksesi pyörivät huomisessa työpalaverissa, nautintosi on nolla. Avain onneen on läsnäolokyvyssä.

Jooga on pohjimmiltaan läsnäoloharjoitus. Jokaisessa liikkeessä keskitytään hengitykseen, jolloin olet automaattisesti läsnä.

Ja mitä paremmin osaat olla läsnä, sitä enemmän nautit myös seksistä.

3. Opit rentoutumaan

Stressi on hyvän seksielämän pahin vihollinen. Jos et ehdi hengähtää päivän aikana, kärsit jatkuvasta hapenpuutteesta. Olet väsynyt, uneton, haluton – ja kireä kuin viulunkieli. Ja kun toinen osapuoli on stressaantunut, seksistä ei nauti kumpikaan.

Joogassa opit hengittämään ja rentoutumaan. Kun kehosi saa happea ja mielihyvää, jännityksetkin laukeavat.

– Kun keho notkistuu, mieli notkistuu, Kukk muistuttaa.

Rennosta mielestä ja kehosta on paljon iloa sängyssä.

4. Lisäät naisellisuuttasi

Haluaisitko heittää ohjat välillä miehelle ja vain nauttia? Mikä sinua estää?

Vastausta kannattaa hakea joogatunnilta. Jos arkesi on rankkaa suorittamista, Kukk suosittelee kokeilemaan pehmeitä joogamuotoja, kuten hatha-, flow- tai yin-joogaa.

– Jokaisessa meissä on maskuliininen ja feminiininen puoli. Joogassa pyritään saamaan nämä puolet tasapainoon eli tulemaan eheäksi.

Joogatunnilla tehdään vuorotellen dynaamisia liikesarjoja ja pysytään paikalla. Kukkin mukaan dynaaminen liike edustaa maskuliinista energiaa (yang), pysähtyminen taas feminiinistä (yin).

– Kun pysähdyt esimerkiksi eteenpäintaivutukseen, vahvistat naisellista puoltasi eli intuitiota, antautumista ja vastaanottamista.

5. Uskallat nauttia ja ilmaista tahtosi

Terve itserakkaus on hyvän seksin perusta. Vanha totuus on, että jos et rakasta itseäsi, et pysty rakastamaan ketään muutakaan. Joogassa voit nautiskella rauhassa kehosi tuntemuksista eri asennoissa. Mitä enemmän saat mielihyvää, sitä enemmän opit kunnioittamaan itseäsi.

Joogassa pyritään avartamaan mieltä ja sydäntä rintakehää avaavilla asennoilla, kuten taaksetaivutuksilla.

Jooga auttaa myös löytämään omat rajat, olemaan lempeä mutta luja.

– Tavoitteena on pitää jalat maassa ja pää pilvissä, Kukk sanoo.

Joogatunti on samalla oman elämän inventaariohetki. Joogamatolla voit tarkistaa, miten voit ja mitä oikeasti haluat. Kun tiedät tämän, loppu on sinusta kiinni.

6. Vahvistat lantionpohjan lihaksiasi

Lantionpohjan lihaksia ei suotta kutsuta rakkauslihaksiksi. Vahvat mutta rennot lihakset lisäävät paitsi omaa, myös miehesi nautintoa.

Joogassa rakkauslihaksia vahvistetaan niitä jännittämällä. Kukk neuvoo kokeilemaan pelkän jännittämisen sijaan lihasten pumppaamista, eli vuoroittaista jännittämistä ja rentouttamista. Tämä elvyttää lihaksia tehokkaasti ja kehittää niitä tasapuolisesti.

7. Opit rakastamaan kehoasi

Suositko "valot pois ja peiton alle" -taktiikkaa? Entä milloin viimeksi seisoit alasti peilin edessä ja ihailit itseäsi?

– Kun olet sinut kehosi kanssa, uskallat irrotella. Jos et viihdy kehossasi, et viihdy missään muuallakaan, makkari mukaan lukien, Kukk sanoo.

Joogaopettaja on huomannut, miten monet ajattelevat liikaa eivätkä tunne kehoaan. Pää käy kuumana, mutta kroppa on jäässä.

– Joogassa taas pyritään pitämään pää kylmänä ja keho lämpimänä.

Lempeä ja rauhallinen jooga tuottaa mielihyvää ja saa viihtymään kehossa. Vähitellen opit hyväksymään kehosi sellaisena kuin se on. Tänään ehkä jäykkänä ja huojuvana, mutta huomenna joustavampana ja tasapainoisena.

8. Hormonitoiminta tasapainottuu

Joogassa ollaan usein pää alaspäin. Tällä on tärkeä tarkoituksensa, josta on iloa myös makuuhuoneessa.

– Alaspäin olevissa asennoissa aivot saavat happirikasta verta. Tämä taas piristää aivolisäkettä ja pitää hormonitoiminnan kunnossa, Kukk kertoo.

Kun joogaopettaja pyytää sinua keskittämään ajatukset kulmakarvojen välissä sijaitsevaan otsachakraan, kokeile ja voit yllättyä. Keskität nimittäin ajatuksesi hormonituotantoa säätelevään aivolisäkkeeseen, jolloin se pitää hormonisi tasapainossa.

9. Osaat antaa ja vastaanottaa tasapuolisesti

Tunnetko saavasi sängyssä huomattavasti vähemmän kuin mitä itse annat?

Joogassa pyritään siihen, että hengitys kulkee tasaisesti, sisään- ja uloshengitys samanpituisina. Jokaisella uloshengityksellä annat ja jokaisella sisäänhengityksellä otat vastaan. Kun löydät tasapainon, osaat myös olla sängyssä terveellä tavalla itsekäs.

Rintojen kivut ovat naisille yleinen vaiva. Useimmiten turvotuksesta ja aristuksesta ei tarvitse olla huolissaan.

Kipu rinnoissa tai toisessa rinnassa on yleinen vaiva kaikenikäisillä naisilla, ja se liittyy useimmiten ihan normaaliin rintarauhasen toimintaan. Yleisyydestään huolimatta turvotus, kosketusarkuus ja kipu herättävät monissa huolta. Ensimmäinen ajatus kivun iskiessä on helposti rintasyöpä.

Jos syöpäpaniikki on iskenyt sinuunkin, muista, että rinnassa tuntuvan kivun syy on harvoin pahanlaatuinen. Rintojen kivuista kärsivän naisen mammografialöydös on useimmiten normaali, eli syöpää ei löydy.

Listasimme yleisimmät syyt, joista rintojen tai rinnan kiputilat voivat johtua:

1. Kuukautiset

70–80 prosenttia rintojen kivusta on syklistä, eli se liittyy kuukautiskiertoon ja toistuu yleensä noin viikkoa ennen kuukautisia. Syypää on kehon estrogeeni- ja progesteronitasoissa, jotka heittelehtivät kierron mukaan.

70–80 prosenttia rintojen kivusta on syklistä, eli se liittyy kuukautiskiertoon ja toistuu yleensä noin viikkoa ennen kuukausia.

Syklinen kipu tuntuu useimmiten kummassakin rinnassa turvotteluna ja arkuutena. Se voi säteillä rinnoista myös kainaloihin ja olkavarsiin.

2. Raskaus tai imettäminen

Raskauden aikana rintakudos kasvaa, maitorauhaset kehittyvät ja nännit muuttuvat herkemmiksi. Samalla rinnat voivat kipeytyä. Raskauden aiheuttama rintojen kipu hellittää usein raskauden toisella kolmanneksella.

Lapsen syntymän jälkeen imettäminen voi aiheuttaa rintojen arkuutta ja kipuja. Nännit ovat imetyksen aikana kovilla, ja rinnat voivat olla turvoksissa.

3. Lääkitys

Hormonaalinen ehkäisy ja jotkut lapsettomuushoidoissa käytettävät hormonihoidot voivat aiheuttaa rintojen kipuja. Myös vaihdevuosioireiden hormonikorvaushoitojen on huomattu aiheuttavan yleisenä sivuvaikutuksena rintojen arkuutta ja turvotusta. Oire menee yleensä melko nopeasti ohi, mutta se saattaa olla myös merkki vääränlaisesta annostuksesta.

Hormonaalinen ehkäisy ja jotkut lapsettomuushoidoissa käytettävät hormonihoidot voivat aiheuttaa rintojen kipuja.

Yleensä lääkkeiden sivuvaikutus johtuu siitä, että ne sisältävät runsaasti estrogeenia. Rintojen kivuista voi mahdollisesti päästä eroon, jos lääkitys vaihdetaan vähemmän estrogeenia sisältävään vaihtoehtoon.

Myös jotkut masennuslääkkeet ja sydänlääkkeet voivat aiheuttaa rintojen kipuja.

4. Vyöruusu

Vesirokkoviruksen aiheuttama vyöruusu voi aiheuttaa rinnoissa voimakkaan toispuoleisen kiputilan. Se voi säikäyttää pahastikin, koska oireet ovat usein kovia ja vyöruusulle tyypillinen rakkulainen ihottuma ilmestyy vasta pari päivää kivun jälkeen.

5. Jumiutuneet lihakset

Kipu rintojen alueelle voi säteillä monesta paikasta vartaloa, kuten kipeästä selästä tai jopa jaloista. Lihaskipuun tehoaa parhaiten venyttely ja lepo.

Jos kipu lähtee säteilemään vasempaan käteen tai hengittäminen on vaikeaa, ota heti yhteyttä lääkäriin. Kyseessä voi olla sydänkohtaus.

Liian isot tai liian pienet rintaliivit voivat aiheuttaa kipuja missä tahansa rintojen alueella.

6. Suuret rinnat

Kookkaat rinnat voivat aiheuttaa monenlaisia vaivoja kovista selkäkivuista aina rintojen venymiseen, joka sekin aiheuttaa kipuja. Isorintaisen kannattaa hankkia tarpeeksi tukevat liivit. Myös rintojenpienennysleikkaus voi olla vaihtoehto.

7. Vääränlaiset liivit

Liian isot tai liian pienet rintaliivit voivat aiheuttaa kipuja missä tahansa rintojen alueella. Jos kaipaat vinkkejä sopivien liivien ostamiseen, lue tämä juttu:


8. Rintatulehdus

Rintatulehdusta esiintyy kaikenikäisillä naisilla. Erityisen yleinen se on imettävillä naisilla, mutta sitä esiintyy myös naisilla, jotka eivät imetä. Tulehdus voi olla bakteerin aiheuttama, mutta aina ulkoista syytä ei löydy. Nykytiedon mukaan kylmä ei aiheuta tulehdusta, vaikka monet imettävät äidit kokevatkin kylmän herkistävän tulehduksille.

9. Rinnan kysta

Rintoihin voi myös muodostua hyvänlaatuisia kystia, jotka voivat aiheuttaa arkuutta ja kipuja. Kystat voivat kasvaa jopa parin senttimetrin kokoisiksi. Kystat näkyvät selvästi ultraäänitutkimuksessa ja ne voidaan tyhjentää lääkärin vastaanotolla.

Mitä jos kipu on sittenkin rintasyöpä?

Kipu rinnassa saattaa toki olla merkki rintasyövästä. Kipu rinnassa on kuitenkin hyvin harvoin ainoa tai ensimmäinen syövän merkki. Ensimmäinen oire on yleensä kivuton kyhmy, joka aristaa. Tästä syystä omat rinnat kannattaa tarkistaa tasaisin väliajoin.

Jos rintojen tai rinnan kipu on epätavallista, selvästi tiettyyn kohtaan paikantuvaa ja jatkuvaa, tilanne kannattaa käydä selvittämässä lääkärin pakeilla. 

Lähteet: Mehiläinen, Terveyskirjasto, Terveyskirjasto, Duodecim, Health

Juuri oikean määrän kahvia juovilla on pienempi kuolinriski kuin muilla. 

Kuinka monta kupillista kahvia juot päivässä? Jos vastaus on kolme tai neljä kupillista, onnittelut: moni terveysriski on sinun kohdallasi pienempi kuin kahvin suurkuluttajilla ja niillä, jotka eivät lainkaan juo kahvia. 

Tiedejulkaisu BMJ:ssä julkaistun tuoreen tutkimuksen mukaan kolmesta neljään kahvikupillista päivässä on määrä, johon liittyy pitkä lista alentuneita terveysriskejä. Johtopäätös perustuu kymmeniin aiempiin kahvin terveysvaikutuksia koskeviin tutkimuksiin.

Aiemmissakin tutkimuksissa on tultu siihen johtopäätökseen, että kohtuullinen kahvin nauttiminen ei ole ainakaan terveysuhka. Esimerkiksi kesällä ilmestyneen tutkimuksen johtaja Marc Gunter linjasi näin:

– Voi sanoa, että kohtuullinen kahvinjuonti – maksimissaan kolme kuppia päivässä – ei tee terveydelle hallaa ja voi olla osa terveellistä ruokavaliota.

Pitkä lista hyviä vaikutuksia

Tuoreimman kokoomatutkimuksen mukaan näiden kaikkien terveysongelmien riski pienenee, jos kulauttaa kolmesta neljään kahvikupillista päivässä:

  • Sydän- ja verisuonitaudit
  • Monet erilaiset syövät, kuten melanooma ja maksasyöpä
  • Maksasairaudet, kuten maksakirroosi
  • Metabolinen oireyhtymä
  • Parkinsonin tauti
  • Masennus
  • Alzheimerin tauti

Lisäksi tutkijat totesivat, että maltillisesti kahvia juovien kuolinriski ylipäätään on pienempi kuin muiden. Ei hullummin muutamalta kahvikupposelta!

Ei suoraa syy-seuraussuhdetta

Tutkimuksessa havaittiin maltillisen kahvinjuonnin lisäävän vain yhtä riskiä: tutkimuksen mukaan kahvia juovilla naisilla on korkeampi luunmurtumien riski kuin niillä, jotka eivät juo kahvia. Lisäksi raskausaika tekee poikkeuksen terveysriskien suhteen. Kahvinjuonti raskauden aikana on yhdistetty esimerkiksi lapsen alhaiseen syntymäpainoon. 

Kokoomatutkimuksesta kirjoittaneessa Bustlessa huomautetaan, että tutkimustulokset eivät tarkoita suoria syy-seuraussuhteita. Kolmesta neljään kuppia kahvia päivittäin juovilla on tutkitusti vähemmän terveysongelmia kuin muilla, mutta ei voida sanoa, että se johtuisi vain kahvinjuonnista. 

Pelkkä kahvin kittaaminen ei siis välttämättä ehkäise tehokkaasti terveysongelmia. On mahdollista, että sellaiset ihmiset, jotka juovat kolmisen kuppia kahvia päivässä, sattuvat elämään muutenkin aika terveellisesti. 


Vielä kun tietäisi kahvikupin koon

Jos kerran kolme tai neljä kuppia kahvia päivässä on juuri oikea määrä terveyden ja hyvinvoinnin kannalta, minkä kokoisista kupeista on kyse? Sitä tutkimus ei valitettavasti kerro.

Tieto olisi melkoisen olennainen, sillä kolme pientä posliinikupillista ja neljä lähes puolilitraista jättimukillista ovat aivan eri asioita. Bustlessa kuitenkin arvioidaan, ettei tutkimuksessa luultavasti ole kyse kovin suurista mukillisista.

Kysely

Kuinka monta kupillista kahvia juot päivässä?