Parempaan uneen ja rennompiin hartioihin on superhelppo keino: syvä hengittäminen.

Muista hengittää.

Kuulostaako itsestäänselvyydeltä? Silti se ei sitä ole. Kiireinen hengittää usein pinnallisesti, vaikka syvästä, rennosta hengityksestä on hurjasti hyötyä.

Hengitys on niin merkittävä juttu, että se tulee esiin jopa naisille suunnatussa itsepuolustusoppaassa – hyvä, syvä hengitys saa nimittäin tuntumaan olon vahvaksi. Jarmo Östermanin Vahva ja valpas – naisen käsikirja itsensä puolustamiseen -kirjan mukaan hengityksen hallitseminen on avain kehon ja mielen rentoutukseen.

Meidän pitäisi pyrkiä syvään palleahengitykseen, joka liikuttaa vatsanseutua. Oikea hengitystekniikka lisää elinvoimaa ja terveyttä. Se auttaa näin:

Syke rauhoittuu, verenpaine laskee. Immuniteetti paranee, sillä syvähengitys parantaa verenkiertoa ja torjuu elimistön toksiinit tehokkaasti.

Stressi vähenee jopa 40 prosentilla. Rentouttava palleahengitys hieroo vatsaa sisältä. Se stimuloi rinnan keskellä kulkevaa kiertäjähermoa ja ehkäisee stressihormonin eritystä.

Keskittyminen paranee. Aivot tuottavat enemmän endorfiinia.

Ruoansulatus tehostuu. Kehon happamuus vähentyy. Pinnallisessa hengityksessä kroppaan jää hiilidioksidia happamoittamaan sitä. Happamoituminen aiheuttaa esimerkiksi liikalihavuutta, väsymystä, ruoan-sulatusoireita ja masennusta.

Treeniteho kohoaa. Ennen treeniä syvähengitys lisää hapen määrää lihaksissa ja parantaa harjoituksen tehoa. Hengitys aktivoi keskivartalon korsetin. Vyötärö kapenee. Oikea hengitys korjaa yläkropan asentoa. Niska ja hartiat rentoutuvat, kivut lievenevät.

Unen laatu paranee. Illalla on helpompi rentoutua nukkumista varten.

Näin treenaat palleahengitystä

Palleahengitystreeni on kuin kiireisen naisen hathajooga. Käyn makuulle, rentoutan vatsalihakseni, asetan oikean käden rintalastalle ja vasemman navalleni. Vedän ilmaa nenän kautta sisään niin, että vasen käsi liikkuu vatsan mukana. Siellä se pallea työskentelee!

Seuraavaksi vedän ilmaa sisään rauhallisemmin. Taas vasen käsi liikkuu. Kuvittelen vatsani sisään hissin, jonka nostan hitaasti yläkertaan, pysäytän hetkeksi ja kuljetan rauhallisesti alas.

Jo muutama minuutti rauhallista hengitystä rentouttaa. Ajattelen sisäänhengityksillä imeväni universumista hyvää energiaa. Uloshengityksellä päästän irti kurjista tunteista.

Toimii. Olen vain maannut paikallani, mutta keho lämpenee, verenkierto tehostuu ja mieli rentoutuu.

Palleahengitysohje Jarmo Östermanin kirjasta.

Lue myös:

Testaa, osaatko hengittää oikein

Tämä yksinkertainen kikka auttaa nukahtamaan nopeasti

Ole ihan zen – testissä viisi tapaa rauhoittaa työpäivää

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.