Parempaan uneen ja rennompiin hartioihin on superhelppo keino: syvä hengittäminen.

Muista hengittää.

Kuulostaako itsestäänselvyydeltä? Silti se ei sitä ole. Kiireinen hengittää usein pinnallisesti, vaikka syvästä, rennosta hengityksestä on hurjasti hyötyä.

Hengitys on niin merkittävä juttu, että se tulee esiin jopa naisille suunnatussa itsepuolustusoppaassa – hyvä, syvä hengitys saa nimittäin tuntumaan olon vahvaksi. Jarmo Östermanin Vahva ja valpas – naisen käsikirja itsensä puolustamiseen -kirjan mukaan hengityksen hallitseminen on avain kehon ja mielen rentoutukseen.

Meidän pitäisi pyrkiä syvään palleahengitykseen, joka liikuttaa vatsanseutua. Oikea hengitystekniikka lisää elinvoimaa ja terveyttä. Se auttaa näin:

Syke rauhoittuu, verenpaine laskee. Immuniteetti paranee, sillä syvähengitys parantaa verenkiertoa ja torjuu elimistön toksiinit tehokkaasti.

Stressi vähenee jopa 40 prosentilla. Rentouttava palleahengitys hieroo vatsaa sisältä. Se stimuloi rinnan keskellä kulkevaa kiertäjähermoa ja ehkäisee stressihormonin eritystä.

Keskittyminen paranee. Aivot tuottavat enemmän endorfiinia.

Ruoansulatus tehostuu. Kehon happamuus vähentyy. Pinnallisessa hengityksessä kroppaan jää hiilidioksidia happamoittamaan sitä. Happamoituminen aiheuttaa esimerkiksi liikalihavuutta, väsymystä, ruoan-sulatusoireita ja masennusta.

Treeniteho kohoaa. Ennen treeniä syvähengitys lisää hapen määrää lihaksissa ja parantaa harjoituksen tehoa. Hengitys aktivoi keskivartalon korsetin. Vyötärö kapenee. Oikea hengitys korjaa yläkropan asentoa. Niska ja hartiat rentoutuvat, kivut lievenevät.

Unen laatu paranee. Illalla on helpompi rentoutua nukkumista varten.

Näin treenaat palleahengitystä

Palleahengitystreeni on kuin kiireisen naisen hathajooga. Käyn makuulle, rentoutan vatsalihakseni, asetan oikean käden rintalastalle ja vasemman navalleni. Vedän ilmaa nenän kautta sisään niin, että vasen käsi liikkuu vatsan mukana. Siellä se pallea työskentelee!

Seuraavaksi vedän ilmaa sisään rauhallisemmin. Taas vasen käsi liikkuu. Kuvittelen vatsani sisään hissin, jonka nostan hitaasti yläkertaan, pysäytän hetkeksi ja kuljetan rauhallisesti alas.

Jo muutama minuutti rauhallista hengitystä rentouttaa. Ajattelen sisäänhengityksillä imeväni universumista hyvää energiaa. Uloshengityksellä päästän irti kurjista tunteista.

Toimii. Olen vain maannut paikallani, mutta keho lämpenee, verenkierto tehostuu ja mieli rentoutuu.

Palleahengitysohje Jarmo Östermanin kirjasta.

Lue myös:

Testaa, osaatko hengittää oikein

Tämä yksinkertainen kikka auttaa nukahtamaan nopeasti

Ole ihan zen – testissä viisi tapaa rauhoittaa työpäivää

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.