Parempaan uneen ja rennompiin hartioihin on superhelppo keino: syvä hengittäminen.

Muista hengittää.

Kuulostaako itsestäänselvyydeltä? Silti se ei sitä ole. Kiireinen hengittää usein pinnallisesti, vaikka syvästä, rennosta hengityksestä on hurjasti hyötyä.

Hengitys on niin merkittävä juttu, että se tulee esiin jopa naisille suunnatussa itsepuolustusoppaassa – hyvä, syvä hengitys saa nimittäin tuntumaan olon vahvaksi. Jarmo Östermanin Vahva ja valpas – naisen käsikirja itsensä puolustamiseen -kirjan mukaan hengityksen hallitseminen on avain kehon ja mielen rentoutukseen.

Meidän pitäisi pyrkiä syvään palleahengitykseen, joka liikuttaa vatsanseutua. Oikea hengitystekniikka lisää elinvoimaa ja terveyttä. Se auttaa näin:

Syke rauhoittuu, verenpaine laskee. Immuniteetti paranee, sillä syvähengitys parantaa verenkiertoa ja torjuu elimistön toksiinit tehokkaasti.

Stressi vähenee jopa 40 prosentilla. Rentouttava palleahengitys hieroo vatsaa sisältä. Se stimuloi rinnan keskellä kulkevaa kiertäjähermoa ja ehkäisee stressihormonin eritystä.

Keskittyminen paranee. Aivot tuottavat enemmän endorfiinia.

Ruoansulatus tehostuu. Kehon happamuus vähentyy. Pinnallisessa hengityksessä kroppaan jää hiilidioksidia happamoittamaan sitä. Happamoituminen aiheuttaa esimerkiksi liikalihavuutta, väsymystä, ruoan-sulatusoireita ja masennusta.

Treeniteho kohoaa. Ennen treeniä syvähengitys lisää hapen määrää lihaksissa ja parantaa harjoituksen tehoa. Hengitys aktivoi keskivartalon korsetin. Vyötärö kapenee. Oikea hengitys korjaa yläkropan asentoa. Niska ja hartiat rentoutuvat, kivut lievenevät.

Unen laatu paranee. Illalla on helpompi rentoutua nukkumista varten.

Näin treenaat palleahengitystä

Palleahengitystreeni on kuin kiireisen naisen hathajooga. Käyn makuulle, rentoutan vatsalihakseni, asetan oikean käden rintalastalle ja vasemman navalleni. Vedän ilmaa nenän kautta sisään niin, että vasen käsi liikkuu vatsan mukana. Siellä se pallea työskentelee!

Seuraavaksi vedän ilmaa sisään rauhallisemmin. Taas vasen käsi liikkuu. Kuvittelen vatsani sisään hissin, jonka nostan hitaasti yläkertaan, pysäytän hetkeksi ja kuljetan rauhallisesti alas.

Jo muutama minuutti rauhallista hengitystä rentouttaa. Ajattelen sisäänhengityksillä imeväni universumista hyvää energiaa. Uloshengityksellä päästän irti kurjista tunteista.

Toimii. Olen vain maannut paikallani, mutta keho lämpenee, verenkierto tehostuu ja mieli rentoutuu.

Palleahengitysohje Jarmo Östermanin kirjasta.

Lue myös:

Testaa, osaatko hengittää oikein

Tämä yksinkertainen kikka auttaa nukahtamaan nopeasti

Ole ihan zen – testissä viisi tapaa rauhoittaa työpäivää