Nyt nainen rasvahapoille! Kuva: Shutterstock
Nyt nainen rasvahapoille! Kuva: Shutterstock

Miten pitää aivot terveenä? Tutkimusten mukaan pääkopan sopiva rasittaminen, terveellinen ruokavalio ja hyvät elintavat viitoittavat tien aivojen onneen.

Ihmisaivot ovat edelleen tiedemiehille mysteeri. Vaikka päämme toimintaa on saatu viime aikoina selvitettyä yhä tarkemmin, moni asia on edelleen epäselvää. Kukaan ei edelleenkään tiedä esimerkiksi, miten Alzheimerin tauti voidaan parantaa tai minkä takia Parkinsonin tauti kulkee käsi kädessä dementian kanssa.

Jotain on kuitenkin onneksi saatu selville. The Guardian listasi viisi tapaa, joilla jokainen voi ylläpitää aivojensa terveyttä.

Nystyrät käyttöön

Mitä enemmän käytät päätäsi, sitä paremmin se toimii. Joidenkin tutkimusten mukaan kouluttautuminen vähentää riskiä sairastua dementiaan, mutta tätä yhteyttä on ollut vaikeaa todistaa vedenpitävästi.

Itsensä pitäminen fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti hyvässä kunnossa näyttää kuitenkin hälventävän muistisairauksien oireita. Päivittäisistä ristikoista, sudokuista, kävelylenkeistä ja jutustelutuoksioista ei siis ole aivojen kannalta ainakaan haittaa!

Välttele myrkkyjä

Ympäristössämme on paljon niin sanottuja hermomyrkkyjä, jotka vaurioittavat aivojamme. Nämä myrkyt voidaan jakaa kolmeen eri luokkaan. Ensimmäiseen kuuluvat ympäristömyrkyt, kuten lyijy ja elohopea. Toiseen voidaan laskea päihteet nikotiinista kokaiiniin. Kolmantena tulevat reseptilääkkeet, kuten vakavan aknen hoitoon käytettävä Roaccutane.

Mitä vanhemmaksi aivot tulevat, sitä paremmin ne kestävät neuromyrkkyjen vaikutuksia. Tähän tietoon ei kuitenkaan kannata tuudittautua, koska päihteet vaikuttavat kielteisesti aivoista kypsimpiinkin.

Älykkyyttä purkista?

Kaikista lääkkeistä ei näytä olevan aivotoiminnalle haittaa. Päinvastoin. Esimerkiksi narkolepsian hoitoon käytettävän modafiniilin on huomattu vaikuttavan myönteisesti myös terveiden ihmisten aivoihin ja muistiin. Iso-Britanniassa lääkettä ovat alkaneet käyttää esimerkiksi tentteihin lukevat opiskelijat, koska se vie pois myös unentarpeen. Lääkkeen pitkäaikaisesta käytöstä ei kuitenkaan ole vielä tutkimustuloksia. Lisäksi Maailman Antidopingtoimisto WADA on määritellyt modafiniilin kielletyksi piristeeksi.

Veri virtaamaan

Tupakointi, korkea verenpaine, hoitamaton diabetes ja ylipaino saattavat aiheuttaa ongelmia verenkiertoelimistölle. Sen takia ne ovatkin hyvän aivotoiminnan arkkivihollisia. Huono verenkierto ja tukkeutuneet suonet estävät aivoja saamasta tärkeitä ravintoaineita ja happea. Jos siis haluaa hemmotella aivojaan, kannattaa lopettaa sauhuttelu, karistaa liikakilot ja alentaa stressitasoa.

Aivoruokaa

Omega-3 -rasvahapot sekä paljon B-, C-, D- ja E-vitamiineja sisältävät ruuat suojelevat aivoja. Mutta toimivatko ne dementiaa vastaan? Sitä on vaikea todistaa. Paljon hedelmiä, kasviksia ja hyviä rasvoja sisältävää ruokavaliota kannattaa kuitenkin kokeilla, koska sillä on paljon muitakin hyviä terveysvaikutuksia.

Lue myös:

Pätkiikö? 7 keinoa, joilla voit parantaa muistiasi

Tutkimus: Seksi tekee älykkääksi

Näin sinusta tulee luova – alle 10 minuutissa