Tieteellisiä ja vähemmän tieteellisiä perusteluita pikku nokosille.

1. Keho herää

Tutkimuksen mukaan päikkärit virkistävät kehoa paremmin kuin kahvin tai energiajuomien litkiminen. Akkujen pikalataus makuulla tuo lisävirtaa vielä jäljellä olevien askareiden tekoon.

2. Aivotkin virkistyvät

Lyhyet, alle puolen tunnin tirsat valpastavat aivot ja antavat lisää virtaa ajatteluun, oli univelkaa tai ei, kertoo Tiede. Päiväunien jälkeiseltä tokkuralta välttyy, kun pitää unet tarpeeksi lyhyinä – tärkein päiväunivaruste on siis herätyskello.

3. Oppi menee perille

Päiväunien on todettu myös parantavan muistia. Ennen tärkeää tenttiä tai tapaamista kannattaakin harkita, josko pänttäämisen korvaisi lyhyellä lepohetkellä. Päikkäröinti kannattaa myös ennen kuin alkaa opetella jotain uutta.

4. Se tuntuu vaan niin mukavalta

Ah, sitä autuasta hetkeä, kun peitto laskeutuu päälle ja kroppa alkaa valahtaa rennoksi. Herääminen voi tuntua tuskaiselta, mutta unien jälkeen olo tuntuu rauhallisen pöhnäiseltä ja pää ihanan tyhjältä. Muutama raukea venytys ja taas jaksaa!