Leffaterapiaa voi harrastaa yksin kotisohvalla. Kuva Colourbox.
Leffaterapiaa voi harrastaa yksin kotisohvalla. Kuva Colourbox.

Kotisohvallakin voi järjestää itselleen terapiasession.

Kun on maailman piiskaama olo, kopeloiko käsi leffavuokraamon hyllyltä romanttisen komedian?

Niin tekee moni. Elokuvassa voi paeta toiseen maailmaan, eikä tarvitse ajatella omia ahdistuksiaan. Leffaa voisi kuitenkin katsoa toisin: peilaamalla sen herättämiä tunteita omaan elämään. Elokuva voi toimia terapeuttisena välineenä.

– Elokuvan aiheuttamat tunnereaktiot voivat paljastaa tunnelukkoja ja antaa vastauksia elämän ongelmatilanteissa. Terapeuttinen leffan katselu vaatii kuitenkin sen, että tunteet tunnistaa ja ymmärtää, sanoo psykoterapeutti Mikael Saarinen, jolta ilmestyi muutama vuosi sitten kirja Leffaterapia.

Leffaterapiaa voi harrastaa kuka vain kotisohvallaan, mutta se vaatii hiukan aktiivisuutta. Ensin on pohdittava, mihin teemaan haluaisi saada vastauksia ja valittava elokuva sen perusteella. Esimerkiksi eron keskellä luopumiseen liittyvät teemat voivat auttaa. Yksinäisiä voivat kannustaa voimaannuttavat ja itsetuntoa kohottavat elokuvat.

– Leffan jälkeen voi pohtia esimerkiksi sitä, miksi samaistuu johonkin henkilöön.

On myös elokuvia, joita ei tietyissä tilanteissa kannata katsoa. Jos mieli on alakuloinen, Saarinen ei suosittele kamalimpia suruleffoja. Jos surussa mässäilystä haluaa eroon, tunteen pitää korvautua toisella.

Mieti

- Mikä elokuvassa kosketti?

- Miten teema liittyy omaan elämäntilanteeseen? Mitä tunnereaktioni kertovat elämästäni?

- Mihin henkilöön samaistuin ja miksi? Pystyisinkö samaistumaan sellaiseen henkilöön, jonka toimintatavat auttaisivat itseäni eteenpäin?

KERRO: Miten elokuvat ovat auttaneet sinua?

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?