Tanja Poutiainen selviytyisi kiperistäkin pulmatilanteista melontaretkellä.

Entä jos...

...kajakki kippaa koskessa?
Joella en ole koskaan kaatunut mutta koskessa kyllä. Paniikkia ei tullut, mutta ei ole kovin miellyttävää olla veden alla väärinpäin. Olen harjoitellut uima-altaassa eskimokäännöstä, jossa kajakki käännetään pystyyn nousematta kyydistä, mutta en osaa sitä luonnonvesissä. Jos kaadun, minun pitää tulla ulos kajakista, sukeltaa pintaan ja uida rantaan.

...taivaanrannasta nousee äkillinen ukkosmyrsky?
Ukkosen uhatessa ei pidä lähteä ollenkaan vesille. Jos ukkonen kuitenkin pääsisi yllättämään, menisin rantaan suojaan tai soittaisin jonkun hakemaan minut pois.

...mela tippuu jokeen kesken kaiken?
Niin ei ole koskaan käynyt. Se olisi kuitenkin periaatteessa mahdollista silloin, kun laskee melan syliin vedenjuonnin ajaksi. Ei siinä auttaisi kuin lähteä uimaan perään.

...olet melonut puoli tuntia ja alkaa jo tympiä?
Ammattiurheilijana en voi kuvitella tilannetta, jossa heittäisin hanskat tiskiin kesken lenkin. Melonta on minulle sitä paitsi rauhoittava ja rentouttava treeni. Punttien nostamiseen pitää keskittyä, mutta meloessa voi antaa ajatusten lentää.

...läheiset alkavat valittaa, että olet vesillä hieman liian usein?
Kestävyyskausi alkoi kesäkuussa, ja nyt treenaaminen, myös melonta, on minulle työtä. Melontaretket on merkattu treenikalenteriin. Työpäivät ovat pitkiä: on aamutreeni,
iltapäivällä toinen ja illalla vielä lihashuoltoa ja venyttelyä. Tämä on minun elämääni, ja ystäväni ymmärtävät sen.

Katso myös:

Lotta Sandholmin vinkit vaellukseen
Meri-Tuuli Lindströmin vinkit pyöräilyyn

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?