Hengittelyä, venyttelyä ja tuhatvuotisia ideoita. Tuskin olisivat itämaiden muinaiset viisaat uskoneet, mihin kaikkeen heidän oppinsa taipuvat. Esittelyssä kolme pehmeää tuntia.

Colourbox

Rempseä Prana Beats

Mikä? Yhdistää joogaa ja hiphop-henkisiä koreografioita mantroilla ja rentoutumisella maustettuna.

Miltä tuntuu? Prana Beats alkaa muuten kuin tavallinen joogatunti, mutta aurinkotervehdykset vedetään hurjalla vauhdilla ja musiikin tahdissa. Virtaavien joogasarjojen jälkeen itämainen musiikki vaihtuu hiphoppiin ja liikkeisiin lisätään asennetta. Tanssillinen osuus on rytmitajuttomalle helpotus: rentoa lantion heilutusta ja käsien vääntelyä.

Joogapuoli ei sitten olekaan ihan niin helppoa. Välillä kiepsahdetaan hartiaseisontaan ja välillä harjoitellaan päälläseisontaa. Syke nousee viimeistään silloin, kun ohjaaja
kehottaa hyppimään joogamaton yli tai laskemaan kädet maahan ja vetämään polvia kohti vatsaa
lankkuasennossa.

Kenelle? Joogan ystäville, jotka kaipaavat välillä vauhtia ja reipasta musiikkia.

Missä? Toistaiseksi vasta Helsingissä joogakoulu Shantissa ja Lauttasaaren Lady Linellä, mutta tunti on tulossa muualle Suomeen.

Tehokas Yogalates

Mikä? Yogalates on ruotsalainen konseptitunti, jossa tehdään joogasta ja pilateksesta tuttuja liikkeitä.

Miltä tuntuu? Ei mystiikkaa, energioita tai omien tuntemusten kuulostelua. Kun joogasta karsitaan henkisyys ja sekaan lisätään tiukkoja keskivartaloliikkeitä, saadaan Yogalates. Tuntia ei voi syyttää ainakaan hissuttelusta, sillä jo ensimmäiset pilatesliikkeet tuntuvat vatsoissa. Niiden jälkeen jatketaan aurinkotervehdyksillä, jotka keskeytyvät joka kierroksella lankkuasentoon eli perinteiseen keskikropan tappoliikkeeseen. Soturiasennoissa taas hikoillaan niin kauan, että reisiä tärisyttää. Rauhoittavuutta tuo taustalla soljuva meditatiivinen rentoutusmusiikki.

Kenelle? Niille, joiden kroppa kaipaa joogaa mutta pää vieroksuu hippeilyä.

Missä? Muun muassa Sats-kuntokeskuksissa.

Perinteinen Hot venyttely

Mikä? Perinteinen venyttelytunti kuumassa salissa.

Miltä tuntuu? Kun hotjooga rävähti villitykseksi, kuntokeskuksiin väsättiin kiireesti kuumahuoneita. Nykyisin hot-tunteja on vähän joka lähtöön: on eri joogalajeja, pilatesta ja venyttelyä. Venymiseen kuumuus sopiikin täydellisesti. Lihakset joustavat lämmössä, ja venyttelytuntia varten ei tarvitse verhoutua villasukkiin ja huppariin. Silmät kiinni eläytymällä voi melkein, melkein kuvitella venyttelevänsä takareisiään palmurannalla. Muuten Hot Venyttely on ihan vain venyttelyä: kylkivenytykset eivät muuksi muutu, teki niitä sitten kotona tai jumppatunnilla.

Kenelle? Vilukissoille ja niille, joita tympii venytellä kotona telkkarin ääressä.

Missä? Hot Venyttely -nimellä Lady Line -keskuksissa. Useissa kuntokeskuksissa pidetään vastaavia tunteja.

Muita rentoja lajeja

Nia yhdistää tanssia, kamppailulajeja ja rentoutustekniikoita.
Shindo-venyttelyssä keskitytään kehon energiaratoihin eli
meridiaaneihin.
Bodybalance on suosittu Les Mills -konseptitunti, joka yhdistää taijia, joogaa ja pilatesta.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?