Sport
Ruoka on elämän suurimpia nautintoja, sanoo Vappu Pimiä.
Ruoka on elämän suurimpia nautintoja, sanoo Vappu Pimiä.

Tanssii tähtien kanssa -ohjelman juontajan pahe ovat juustot. Viikon hän aloittaa aina ilman suolaa ja sokeria.

Vappu Pimiän paras ruokamuisto on pulla, jota hän leipoi lapsena mummunsa kanssa. Kokkausinto alkoi jo ensimmäisellä luokalla, kun hän lainasi kirjastosta keittokirjoja. Ensimmäisen keittokirjansa hän sai äidiltään kymmenvuotislahjaksi. Hiljattain Vappu opetti neljävuotiaalle tyttärelleen Violalle pullantekoa. Pullan kanssa maistui rasvaton luomumaito – ensimmäisen kerran sitten viime kevään.

– Käytän maitotuotteita ruuissa, mutta maidonjuonti on jäänyt. Muuta syytä ei ole kuin maku. Se on liian makeaa.

Viime keväänä toisen raskauden jälkeen vaatteet puristivat, joten Vappu oli valmis kokeilemaan fustra-valmentajansa ehdottamaa puhdistuskuuria. Se tarkoitti kuukautta ilman suolaa, sokeria, viljoja, maitoa ja alkoholia. Kuuriin kuului lihaa ja kasviksia, joita hän maustoi parhaansa mukaan sitruunalla, tuoreilla yrteillä ja oliiviöljyllä.

"Joskus on parempi syödä valmisruokaa kuin langeta irtokarkkeihin."

– Vaikeinta oli suolattomuus, koska makuja on vaikea saada esille ilman suolaa.

Vaikka vanhat vaatteet mahtuvat taas päälle, tärkeämpi muutos oli säännöllinen ruokailu. Toisen lapsen myötä syöminen välillä unohtui, ja ruokailuvälit saattoivat venähtää jopa työpäivän pituisiksi.

Nykyään päivään kuuluu kaksi lämmintä ateriaa, välipaloja ja erilaisia lisäravinnejauheita antamaan lisäenergiaa.

– Viime viikolla turvauduin treenin jälkeen proteiinijuomaan. Joskus on parempi syödä valmisruokaa kuin langeta irtokarkkeihin.

Puhdistuskuurin aikana olo virkistyi, joten Vappu päätti jatkaa tapaa kerran viikossa. Maanantaisin hän viettää valkoista päivää, jolloin ei syö suolaa, sokeria ja viljoja.

"Olisi surullista elää fitnesselämää ja pitää ruokaa pelkkänä polttoaineena."

– Viikko on hyvä aloittaa puhtaalta pöydältä, koska viikonloppuisin syön hyvällä omallatunnolla mitä haluan.

Vappu uskoo syömisessä kultaiseen keskitiehen ja haluaa puhua terveemmän kehonkuvan puolesta.

– Tuntui oudolta, kun ulkomuotoani kommentoitiin tv-urani alussa. Olen aina pitänyt itseäni normaalipainoisena.

Ruoanlaitto on rakas harrastus ja työ. Kotona Vappu kehittää reseptejä kirjoja varten. Kahtena iltana peräkkäin perheessä syödään samaa kotiruokaa, kuten lohta, pestokvinoaa, salaattia ja hirvibolognesea.

– Olen kaikkiruokainen, mutta kermaiset kalaruoat ovat tökkineet jo lapsesta saakka.

Vappu valmistaa kaiken mahdollisimman laadukkaista raaka-aineista. Lihat hän ostaa lähitiloilta. Lauantaisin hän leipoo itse valmistettuun juureen tehtyjä sämpylöitä. Joka arki-ilta perheessä rauhoitutaan yhteisen aterian äärelle.

– Olisi surullista elää fitnesselämää ja pitää ruokaa pelkkänä polttoaineena. Ruoka on elämän suurimpia nautintoja, kun sen nauttii hyvässä seurassa.

 

 

Ravitsemusasiantuntija Laura Toivola kommentoi Vapun ruokavaliota:

"Valkoisena päivänä energiaa niukasti"

Hyvin menee

  • Vaihtelevasti erilaisia ruokia ja raaka-aineita, joten ravinto-aineiden saanti on pitkälti suositusten mukaista.
  • Kuidun saanti on runsasta täysjyvän ja muiden kasvikunnan tuotteiden ansiosta.
  • Selkeä ruokarytmi, johon kuuluu kaksi pääateriaa sekä välipaloja tarpeen mukaan.

Paranna vielä

  • Aamiainen on joinain päivinä niukka. Kokeile runsaampaa aamiaista, jos nälkä kasvaa päivän mittaan kovaksi.
  • Vappu ei välttämättä tarvitse käyttämiään ravintolisiä, sillä hän voi saada ravintoaineet myös monipuolisesta ruuasta.
  • ”Valkoinen päivä” on energian ja ravintoaineiden saannin osalta niukka. Päivän hyötyjä ja vaikutusta omaan jaksamiseen on hyvä tarkkailla.

 

Vappu kommentoi saamaansa palautetta:

"Peruspilarit siis kunnossa"

”Olipa kiva palaute! En koe, että minulla on tarvetta muuttaa mitään. Aamupalan niukkuus tosin yllätti, koska syön mielestäni reilusti. Tälle viikolle taisi osua joku sellainen aamu, kun aamiainen jäi väliin, mikä on todella harvinaista. Yritän pitää sen puolen kunnossa, mutta välillä kiireisen uraäidin aikataulu vaan sakkaa. Tosi kiva kuulla, että peruspilarit ovat kunnossa. Tiedän, että ravinnosta saa varmasti kaiken, mutta olen ollut tyytyväinen ravintolisiini ja siksi käytän niitä.”

 

Lue Sportin numerosta 2/17, millainen on ruokakirjailija ja bloggaaja Hanna Gullichsenin ruokapäiväkirja. Tilaajana voit lukea jutun osoitteesta digilehdet.fi.

 

Sport
Taas yksi syy lisää kyykätä: sen avulla voit päästä monien heikkojen tukilihasten jäljille.
Taas yksi syy lisää kyykätä: sen avulla voit päästä monien heikkojen tukilihasten jäljille.

Vaikka liikkuisit aktiivisesti, kropassasi on todennäköisesti heikkoja lihaksia. Testaa heikot lenkit helposti kotona ja estä jumit ja kivut jo ennakkoon.

Haikailet ehkä litteää vatsaa tai timmejä käsivarsia. Mutta näyttäväkään sixpack tai pyöreät pakarat eivät kerro, missä kunnossa syvät tukilihakset ovat. Ne voivat falskata, vaikka liikkuisi paljon. Syynä on usein liian yksipuolinen treeni.

Jos tilanne pääsee jatkumaan, vahvat lihakset vahvistuvat ja heikot heikkenevät. Ennen pitkää tulee ongelmia. Periaatteessa kipu voi kehkeytyä minne puolelle kehoa tahansa, mutta usein sijaiskärsijöitä ovat polvi, lonkka tai selkä.

Tartu siis heikkoihin lenkkeihin jo ennen kuin vaivoja pääsee syntymään.

– Tukilihaksia kannattaa treenata ennen kaikkea silloin, jos on vaivoja. Mutta siitä on apua kaikkeen liikuntaan. Kun pysyt ehjänä ja pystyt treenaamaan säännöllisesti, kehityt, toteaa personal trainer, koulutettu hieroja Tommi Jalomäki.

 Tukilihaksia on joka puolella kehoa. Listasimme kolme yleisesti heikkoa tukilihasta ja merkit, joilla pääset niiden heikkouden jäljille: 

1. Lanneranka 

Korostunut selän notko tai päinvastoin pyöristyvä alaselkä vihjaa, että lannerangan hallinnassa on parannettavaa. Kun lanneranka on hyvässä asennossa, alaselkä on neutraali ja ryhti hyvä.

2. Lonkan ulkokiertäjät 

Jos lonkan ulkokiertäjät ovat heikot, polvi karkaa helposti sisään esimerkiksi kyykyssä ja juoksussa. Lonkkaan tai polveen voi kehkeytyä vähitellen kipu. 

Ota käyttöön täsmäliike, jolla vahvistat lonkan ulkokiertäjiä.

3. Keskimmäinen ja iso pakaralihas

Pakaralihakset auttavat pitämään polven suorassa linjassa ja lantion vakaana. Kurkkaa peilistä, kun teet kyykkyä. Jos polvi kiertyy sisään, syynä voi olla se, että lantion alueen pienet lihakset ja keskimmäinen pakaralihas eivät pidä lantion asentoa vakaana. 

Lue lisää: Vahvat pakarat kotona 10 minuutissa: hyödynnä sohva ja portaat!

Nappaa Sport-lehden numerosta 1/2018 valmentaja Eevi Teittisen kahdeksan viikon bootcamp, jolla saat vahvan ja kiinteän kropan 10 minuutin kotitreeneillä ja syömällä hyvin.Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä osoitteesta digilehdet.fi.

Sport
Jonna tekee usein kävelylenkkejä itselle rakkaassa maisemassa, Helsingin Lauttasaaren rannoilla.
Jonna tekee usein kävelylenkkejä itselle rakkaassa maisemassa, Helsingin Lauttasaaren rannoilla.

Kovissa treeneissä sai räyhätä ja purkaa teiniangstia. Nyt Jonna kertoo, mitä muuta urheilu huipulla opetti – ja miten se on vaikuttanut musiikintekoon. 

”Koripallo kolahti kovaa 14-vuotiaana. Sytyin joukkuehengestä, yhdessä tekemisen energisestä meiningistä. Vaikka lajin kliimaksi on heitto, pelin juoni, reagointikyky ja sähäkkä liikkuminen ovat tärkeitä sytytysaineita.

Forssalainen joukkueemme oli sillisalaatti nuoria naisia eri taustoista. Opin arvostamaan muiden liikkumista kentällä ja mielipiteitä pukkarissa, kampesimmehan yhdessä huipulle.

Myös musamaailmassa menestymiseen tarvitaan taustavoimia. En olisi ikinä voinut tai edes halunnut toimia yksin, vaan bändi on aina ollut välttämätön osa Jonna Tervomaata.”

Pieni anarkismi on ok

”Kun olin 16-vuotias, pelasimme jo ykkösdivarissa ja pian SM-tasolla. Olimme kasa tulisia nuoria naisia, jotka projisoivat teiniangstiaan treeneissä ulos. Onneksi valmentajassamme oli särmää ottaa räyhäys vastaan.

Kärkkäys ja kulmikkuus, pieni anarkismi, ovat aina olleet polttoaineitani.

Myös matseissa tunnemyllerrykset olivat ookoo, kunhan pelattiin sääntöjen mukaisesti. Saatoin vihata vastustajia ja sain uhmasta voimaa kentälle. Onneksi pystyin valjastamaan negatiivisen energian korikseen, ties missä kartsalla olisin muuten hengaillut.

Kärkkäys ja kulmikkuus, pieni anarkismi, ovat aina olleet polttoaineitani. Määrätietoisuuteni ja musiikillinen taipumattomuuteni ovat ärsyttäneet monia. Olen myös varsin herkkä, ja pehmeä puoleni toteutuu monissa lauluissani. Haluan musiikin avulla auttaa muitakin pääsemään kosketuksiin tunteidensa kanssa.”

Levossa kehityt

”Elämä oli kovaa rääkkiä korisvuosina. Treenejä oli vähintään viidet viikossa, päälle voimaharjoitukset, pelit, leirit ja palauttelut. Otin aina päiväunet koulun jälkeen jaksaakseni illan urheilut.

Valkku pakotti arvostamaan palautumista, toitotti kehityksen tapahtuvan levossa. Pienet urheiluvammat, kuten sormien napsahtaminen, oli maltettava hoitaa kunnolla.

Joskus reissaan myös Keski-Euroopan suurkaupunkeihin, joissa saan sulautua massaan.

Muusikkona ja taiteilijana ei voi koko ajan vetää täysillä, sillä luovuuskin kasvaa levossa. Saan inspiraatiota metsästä ja joskus reissaan myös Keski-Euroopan suurkaupunkeihin, joissa saan sulautua massaan.”

Itsekuri vie eteenpäin

”Huohotan vieläkin, kun ajattelen korisjengimme rappustreenejä, joissa kaikki joskus oksensivat. 60 kertaa pitkät portaat loikkien ylös, ja vikoilla kierroksilla vielä kaveri reppuselkään keikkumaan. Luovuttaa ei voinut. 

Samaa itsekuria tarvitsen, kun hiljaisempien kausien jälkeen alan työstää lauluja ja kerätä ihmiset kasaan pakertamaan levyä. Itsekuri auttaa pitämään kropan kuosissa pitkiä kirjoitus- ja studiosessioita varten. Patistan itseni 45 minuutin lenkille ja teen sähäköitä vartin kotikuntopiirejä oman kehon painolla. Pilates taas pitää ryhdin kuosissa.”

Liike liikauttaa alitajuntaa

”Lopetin koripallon, kun muutin Helsinkiin ja julkaisin esikoisalbumini 25-vuotiaana. Musa vei mennessään, mutta onneksi löysin musantekemisen, keikkailun ja biletyksen rinnalle sykettä tasaavan lajin: sukelluksen.

Kaipaan sukellusta usein, mutta tällä hetkellä se ei mahdu elämääni.

Kävin sukeltamassa monta vuotta Punaisellamerellä ja Andamaanienmerellä. Olen nähnyt valashain ja kilpikonnia Punaisellamerellä. Olen todistanut paholaisrauskujen parven liitelevän pääni yläpuolella äänettömässä paratiisissa. Meditatiivinen lipuminen rauhoittaa ja antaa uusia ajatuksia musiikkiin.

Lenkkeily ja pilates toimivat arjessa sukelluksen tapaan: en ajattele aktiivisesti, mutta liike liikauttelee alitajuntaa. Kaipaan sukellusta usein, mutta tällä hetkellä se ei mahdu elämääni.”

Vartin tehotreenikin riittää

”Korisajoilta on jäänyt lihasmuistiin tukku kehonpainoliikkeitä, joista kokoan vartin kuntopiirin kotona. Onneksi, sillä uutta levyä tehdessäni kökin puoli vuotta koneella ja menin fyysisesti aika lukkoon.

Kotitreeni on aikataulullisesti tehokasta. Kuntosalilla on minulle liikaa ärsykkeitä, kirkkaita valoja ja ylipirteää tai aggressiivista musaa. Kaipaisin ihan hiljaisia saleja. Maailma salien ulkopuolella on riittävän raskas.

Liikunta on ennen kaikkea tasaista yhteydenpitoa itseeni.

Liikunta on ennen kaikkea tasaista yhteydenpitoa itseeni, linkki mielen ja kehon välillä. Jos en liiku, pinnani lyhenee ja olen sietämätön kotiväelle. Jos huomaan tiuskivani, olisi syytä vetää heti lenkkarit jalkaan ja painua ovesta ulos. Hetkikin riittää.”

Ole keholle lempeä

”Isäni kuoli kolme vuotta sitten sairastettuaan pitkään liikehermoja rappeuttavaa ALS-tautia. Oli tuskallista katsoa vierestä rakkaan kehon rappeutumista. Surun keskellä oppi arvostamaan omaa kehoaan vielä enemmän – ja olemaan sille lempeä.

Surun keskellä oppi arvostamaan omaa kehoaan vielä enemmän – ja olemaan sille lempeä.

Pakenin murhettani metsiin pitkille kävelyille. Isäni tykkäsi kalastaa ja tarkkailla luontoa, joten luonnossa tunsin olevani lähellä myös häntä ja sain lohtua.

En enää tavoittee teräskuntoa. Jos kehostaan on aina huolehtinut, se pysyy kuosissa pienemmälläkin vaivalla. Myös pehmeämmät lajit, kuten metsäsamoilut, venyttely ja uinti, lujittavat kroppaa.

Koriksen säihkettä ei kuitenkaan voita mikään – jalka napsaa aina kentälle, kun seuraan tyttäreni riemua koristreeneissään. Joskus pelailen vieläkin huvikseni ja olin intoa täynnä heitettyäni juuri Forssassa retro-ottelussa pari täydellistä koria!”

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport