Sport
"Motivaatio on lahjakkuuttakin tärkeämpää", Marianne Vikkula sanoo. Kuva: Mikko Hannula.
"Motivaatio on lahjakkuuttakin tärkeämpää", Marianne Vikkula sanoo. Kuva: Mikko Hannula.

Voimistelu huipulla opetti itsevarmuutta ja rohkeutta, josta on apua nyt startup-tapahtuma Slushin johtajana.  

Marianne Vikkula, 24, nousi teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushin toimitusjohtajaksi viime vuoden kesänä. Entisenä MM-tason joukkuevoimistelijana hänen on helppo listata ne opit, joita hän sai kilpaillessaan huipulla.

Tähtää ykköseksi

”Aina kannattaa tavoitella vähän isompaa. Koska treenasimme joukkuevoimistelussa maailmanmestaruutta varten, pääsimme vuoden 2013 kisoissa hopealle. Jos olisimme treenanneet vain finaalipaikkaa varten, olisimme ehkä saavuttaneet juuri ja juuri sen. Työssä yritän olla aina maailman paras, en vain pienen porukan tai edes Suomen paras. Tavoittelemme Slushille maailman kärkiasemaa, joten saavutamme vähintään kansainvälistä kasvavaa näkyvyyttä.”

Oikaise ryhti

”Jotta voi tehdä virheettömän suorituksen, jännitykselle ei voi antaa valtaa. On pakko olla itsevarma. Voimistelussa on myös näytettävä itsevarmalta eli säilytettävä ryhti. Silloin varmuus leviää myös joukkuetovereihin ja haastaa kilpajoukkueita. Itsevarmuus on keino sulkea muu maailma pois. Samaa varmuutta tarvitsen nyt pyöritellessäni viiden miljoonan budjettia ja vakuuttaessani yhteistyökumppaneita Slushin menestyksestä.”

Enemmän, lisää ja paremmin

”Huipulla tulee väistämättä pettymyksiä. Ne on hyväksyttävä, päästävä nopeasti yli ja siirrettävä ajatukset tulevaan. Valmentaja neuvoi tekemään vielä enemmän töitä, hokkuspokkustemppuja ei ole. Tuo neuvo on siivittänyt työuraani, enkä ole ikinä pelännyt 80-tuntisia työviikkoja. Nyt johtaessani ihmisiä tekemisen laatu on vain muuttunut: minun täytyykin pitää kalenterissa tyhjää, jotta olen kaikkien saatavilla.”

”Vuokrasimme Slushiin kuusinumeroisella summalla lentokoneen, joka kuskaa vieraita San Franciscosta Helsinkiin.”

Näe onnistunut esitys

”Joukkuevoimistelun pitää näyttää helpolta ja kevyeltä. Esitystä hiotaan satoja ja satoja tunteja, mikä tuo esiintymisvarmuutta. Nyt puhun viikoittain työssäni isoille yleisöille. Juuri ennen h-hetkeä kelaan puheen läpi omassa kuplassani ja nousen lavalle tietäen osaavani.”

Luota tiimiisi

”Luottamus mahdollistaa villeimpienkin ideoiden toteuttamisen. Voimistellessa olin usein kuvioissa alimmaisena, ja välillä tuli mustaa silmää. Vahingoista huolimatta piti luottaa jokaisen panokseen hurjissakin nostoissa. Töissä luotan, että päättömätkin keksinnöt ovat toteutettavissa. Vuokrasimme Slushiin kuusinumeroisella summalla lentokoneen, joka kuskaa vieraita San Franciscosta Helsinkiin. Luotan siihen, että kulut kyllä saadaan katettua.”

”Vastuunkannolla on negatiivinen kaiku. Ihan turhaan!”

Vastuu on sarja pieniä tekoja

”Vastuunkannolla on negatiivinen kaiku. Ihan turhaan! Eihän sen tarvitse tuntua taakalta. Se on pikemminkin sarja pieniä yhteiseen maaliin tähtääviä tekoja. Voimistelutreeneissä hankin kaikille varusteteippejä tai täytin vessareissulla kaverinkin juomapullon. Kun minusta tuli joukkueen kapteeni ja vastuuta tuli lisää, pienten tekojen määrä vain kasvoi. Johtajan roolissa pitää tehdä paljon, mutta siitäkin selviää tekemällä yhden asian kerrallaan. Keskityn Slushissa ongelmien pilkkomiseen osiin ja etsin tietä ratkaisuun oikealta, vasemmalta tai menemällä yli.”

”Aina ei tarvitse avata skumppapulloja. Tärkeämpää on kiittää ja kehua.”

Muista motivaation mahti

”Motivaatio on jopa lahjakkuutta tärkeämpää. Liikkuvuuteni ja ponnistusvoimani eivät olleet voimisteluaikoina huippuluokkaa, joten minun oli tehtävä fysiikkaharjoituksia myös vapaa-ajalla. Olin niin motivoitunut, että kirin muiden tasolle, vaikka se vaati tuntitolkulla ylimääräistä duunia. En ole syntynyt johtajaksi, mutta sataprosenttisen motivoitunut pärjäämään pallillani. Haalin ekstraenergiaa pyöräilemällä 12 kilometrin työmatkan, syömällä vähähiilarista ruokaa ja satsaamalla 7,5 tunnin uniin.”

Heitä yläfemmat

”Aina ei tarvitse avata skumppapulloja. Suurieleistä juhlintaa tärkeämpää on kiittää, kehua ja kannustaa tiimiläisiään pienissä onnistumisissa. Johtajana pyrin nostamaan päivittäin tiimimme hyviä suorituksia kaikkien nähtäväksi ja kehumaan pienistäkin edistysaskelista.”

Mitä Marianne ajattelee kritiikistä? Miten hän saa parhaiten aikaan tavoitteitaan? Lue lisää Sportin numerosta 10/16!

 

Marianne Vikkula, 24

Teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushin toimitusjohtaja

Harrasti joukkuevoimistelua, jossa kilpaili 8-vuotiaasta aina vuoden 2013 MM-kisoihin. 

Johtaa Slush-konferenssia, joka pidetään tänä vuonna 30.11.–1.12. Helsingin Messukeskuksessa.

Opiskelee tuotantotaloutta Aalto-yliopistossa. 
 

Sport
Taas yksi syy lisää kyykätä: sen avulla voit päästä monien heikkojen tukilihasten jäljille.
Taas yksi syy lisää kyykätä: sen avulla voit päästä monien heikkojen tukilihasten jäljille.

Vaikka liikkuisit aktiivisesti, kropassasi on todennäköisesti heikkoja lihaksia. Testaa heikot lenkit helposti kotona ja estä jumit ja kivut jo ennakkoon.

Haikailet ehkä litteää vatsaa tai timmejä käsivarsia. Mutta näyttäväkään sixpack tai pyöreät pakarat eivät kerro, missä kunnossa syvät tukilihakset ovat. Ne voivat falskata, vaikka liikkuisi paljon. Syynä on usein liian yksipuolinen treeni.

Jos tilanne pääsee jatkumaan, vahvat lihakset vahvistuvat ja heikot heikkenevät. Ennen pitkää tulee ongelmia. Periaatteessa kipu voi kehkeytyä minne puolelle kehoa tahansa, mutta usein sijaiskärsijöitä ovat polvi, lonkka tai selkä.

Tartu siis heikkoihin lenkkeihin jo ennen kuin vaivoja pääsee syntymään.

– Tukilihaksia kannattaa treenata ennen kaikkea silloin, jos on vaivoja. Mutta siitä on apua kaikkeen liikuntaan. Kun pysyt ehjänä ja pystyt treenaamaan säännöllisesti, kehityt, toteaa personal trainer, koulutettu hieroja Tommi Jalomäki.

 Tukilihaksia on joka puolella kehoa. Listasimme kolme yleisesti heikkoa tukilihasta ja merkit, joilla pääset niiden heikkouden jäljille: 

1. Lanneranka 

Korostunut selän notko tai päinvastoin pyöristyvä alaselkä vihjaa, että lannerangan hallinnassa on parannettavaa. Kun lanneranka on hyvässä asennossa, alaselkä on neutraali ja ryhti hyvä.

2. Lonkan ulkokiertäjät 

Jos lonkan ulkokiertäjät ovat heikot, polvi karkaa helposti sisään esimerkiksi kyykyssä ja juoksussa. Lonkkaan tai polveen voi kehkeytyä vähitellen kipu. 

Ota käyttöön täsmäliike, jolla vahvistat lonkan ulkokiertäjiä.

3. Keskimmäinen ja iso pakaralihas

Pakaralihakset auttavat pitämään polven suorassa linjassa ja lantion vakaana. Kurkkaa peilistä, kun teet kyykkyä. Jos polvi kiertyy sisään, syynä voi olla se, että lantion alueen pienet lihakset ja keskimmäinen pakaralihas eivät pidä lantion asentoa vakaana. 

Lue lisää: Vahvat pakarat kotona 10 minuutissa: hyödynnä sohva ja portaat!

Nappaa Sport-lehden numerosta 1/2018 valmentaja Eevi Teittisen kahdeksan viikon bootcamp, jolla saat vahvan ja kiinteän kropan 10 minuutin kotitreeneillä ja syömällä hyvin.Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä osoitteesta digilehdet.fi.

Sport
Jonna tekee usein kävelylenkkejä itselle rakkaassa maisemassa, Helsingin Lauttasaaren rannoilla.
Jonna tekee usein kävelylenkkejä itselle rakkaassa maisemassa, Helsingin Lauttasaaren rannoilla.

Kovissa treeneissä sai räyhätä ja purkaa teiniangstia. Nyt Jonna kertoo, mitä muuta urheilu huipulla opetti – ja miten se on vaikuttanut musiikintekoon. 

”Koripallo kolahti kovaa 14-vuotiaana. Sytyin joukkuehengestä, yhdessä tekemisen energisestä meiningistä. Vaikka lajin kliimaksi on heitto, pelin juoni, reagointikyky ja sähäkkä liikkuminen ovat tärkeitä sytytysaineita.

Forssalainen joukkueemme oli sillisalaatti nuoria naisia eri taustoista. Opin arvostamaan muiden liikkumista kentällä ja mielipiteitä pukkarissa, kampesimmehan yhdessä huipulle.

Myös musamaailmassa menestymiseen tarvitaan taustavoimia. En olisi ikinä voinut tai edes halunnut toimia yksin, vaan bändi on aina ollut välttämätön osa Jonna Tervomaata.”

Pieni anarkismi on ok

”Kun olin 16-vuotias, pelasimme jo ykkösdivarissa ja pian SM-tasolla. Olimme kasa tulisia nuoria naisia, jotka projisoivat teiniangstiaan treeneissä ulos. Onneksi valmentajassamme oli särmää ottaa räyhäys vastaan.

Kärkkäys ja kulmikkuus, pieni anarkismi, ovat aina olleet polttoaineitani.

Myös matseissa tunnemyllerrykset olivat ookoo, kunhan pelattiin sääntöjen mukaisesti. Saatoin vihata vastustajia ja sain uhmasta voimaa kentälle. Onneksi pystyin valjastamaan negatiivisen energian korikseen, ties missä kartsalla olisin muuten hengaillut.

Kärkkäys ja kulmikkuus, pieni anarkismi, ovat aina olleet polttoaineitani. Määrätietoisuuteni ja musiikillinen taipumattomuuteni ovat ärsyttäneet monia. Olen myös varsin herkkä, ja pehmeä puoleni toteutuu monissa lauluissani. Haluan musiikin avulla auttaa muitakin pääsemään kosketuksiin tunteidensa kanssa.”

Levossa kehityt

”Elämä oli kovaa rääkkiä korisvuosina. Treenejä oli vähintään viidet viikossa, päälle voimaharjoitukset, pelit, leirit ja palauttelut. Otin aina päiväunet koulun jälkeen jaksaakseni illan urheilut.

Valkku pakotti arvostamaan palautumista, toitotti kehityksen tapahtuvan levossa. Pienet urheiluvammat, kuten sormien napsahtaminen, oli maltettava hoitaa kunnolla.

Joskus reissaan myös Keski-Euroopan suurkaupunkeihin, joissa saan sulautua massaan.

Muusikkona ja taiteilijana ei voi koko ajan vetää täysillä, sillä luovuuskin kasvaa levossa. Saan inspiraatiota metsästä ja joskus reissaan myös Keski-Euroopan suurkaupunkeihin, joissa saan sulautua massaan.”

Itsekuri vie eteenpäin

”Huohotan vieläkin, kun ajattelen korisjengimme rappustreenejä, joissa kaikki joskus oksensivat. 60 kertaa pitkät portaat loikkien ylös, ja vikoilla kierroksilla vielä kaveri reppuselkään keikkumaan. Luovuttaa ei voinut. 

Samaa itsekuria tarvitsen, kun hiljaisempien kausien jälkeen alan työstää lauluja ja kerätä ihmiset kasaan pakertamaan levyä. Itsekuri auttaa pitämään kropan kuosissa pitkiä kirjoitus- ja studiosessioita varten. Patistan itseni 45 minuutin lenkille ja teen sähäköitä vartin kotikuntopiirejä oman kehon painolla. Pilates taas pitää ryhdin kuosissa.”

Liike liikauttaa alitajuntaa

”Lopetin koripallon, kun muutin Helsinkiin ja julkaisin esikoisalbumini 25-vuotiaana. Musa vei mennessään, mutta onneksi löysin musantekemisen, keikkailun ja biletyksen rinnalle sykettä tasaavan lajin: sukelluksen.

Kaipaan sukellusta usein, mutta tällä hetkellä se ei mahdu elämääni.

Kävin sukeltamassa monta vuotta Punaisellamerellä ja Andamaanienmerellä. Olen nähnyt valashain ja kilpikonnia Punaisellamerellä. Olen todistanut paholaisrauskujen parven liitelevän pääni yläpuolella äänettömässä paratiisissa. Meditatiivinen lipuminen rauhoittaa ja antaa uusia ajatuksia musiikkiin.

Lenkkeily ja pilates toimivat arjessa sukelluksen tapaan: en ajattele aktiivisesti, mutta liike liikauttelee alitajuntaa. Kaipaan sukellusta usein, mutta tällä hetkellä se ei mahdu elämääni.”

Vartin tehotreenikin riittää

”Korisajoilta on jäänyt lihasmuistiin tukku kehonpainoliikkeitä, joista kokoan vartin kuntopiirin kotona. Onneksi, sillä uutta levyä tehdessäni kökin puoli vuotta koneella ja menin fyysisesti aika lukkoon.

Kotitreeni on aikataulullisesti tehokasta. Kuntosalilla on minulle liikaa ärsykkeitä, kirkkaita valoja ja ylipirteää tai aggressiivista musaa. Kaipaisin ihan hiljaisia saleja. Maailma salien ulkopuolella on riittävän raskas.

Liikunta on ennen kaikkea tasaista yhteydenpitoa itseeni.

Liikunta on ennen kaikkea tasaista yhteydenpitoa itseeni, linkki mielen ja kehon välillä. Jos en liiku, pinnani lyhenee ja olen sietämätön kotiväelle. Jos huomaan tiuskivani, olisi syytä vetää heti lenkkarit jalkaan ja painua ovesta ulos. Hetkikin riittää.”

Ole keholle lempeä

”Isäni kuoli kolme vuotta sitten sairastettuaan pitkään liikehermoja rappeuttavaa ALS-tautia. Oli tuskallista katsoa vierestä rakkaan kehon rappeutumista. Surun keskellä oppi arvostamaan omaa kehoaan vielä enemmän – ja olemaan sille lempeä.

Surun keskellä oppi arvostamaan omaa kehoaan vielä enemmän – ja olemaan sille lempeä.

Pakenin murhettani metsiin pitkille kävelyille. Isäni tykkäsi kalastaa ja tarkkailla luontoa, joten luonnossa tunsin olevani lähellä myös häntä ja sain lohtua.

En enää tavoittee teräskuntoa. Jos kehostaan on aina huolehtinut, se pysyy kuosissa pienemmälläkin vaivalla. Myös pehmeämmät lajit, kuten metsäsamoilut, venyttely ja uinti, lujittavat kroppaa.

Koriksen säihkettä ei kuitenkaan voita mikään – jalka napsaa aina kentälle, kun seuraan tyttäreni riemua koristreeneissään. Joskus pelailen vieläkin huvikseni ja olin intoa täynnä heitettyäni juuri Forssassa retro-ottelussa pari täydellistä koria!”

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport