Heti heräämisen jälkeen kannattaa välttää turhaa repimistä. Kuva: Colourbox
Heti heräämisen jälkeen kannattaa välttää turhaa repimistä. Kuva: Colourbox

Ihmisen mielikin noudattaa vuorokausirytmiä, ja suorituskyky vaihtelee päivän mittaan.

Päivä pitenee, mutta siitä huolimatta olen yhtä aamuntorkku ja iltavirkku kuin ennenkin. Eikä ihme: päivän mitalla ja ihmisen luontaisella vuorokausirytmillä ei ole kovin paljon tekemistä keskenään.

Kehon ja mielen suorituskyky kyllä vaihtelee päivän mittaan. Kun tunnistat oman rytmisi, voit yrittää ajoittaa päivän tehtäviä sen mukaan. Jokaisen sisäinen kello raksuttaa yksilöllisesti, mutta keskimäärin huippu- ja pohja-ajat ovat seuraavat:

Huiput

Klo 10: Aloita raskaammat työt, sillä nyt elimistöön erittyy runsaasti suorituskykyä edistäviä välittäjäaineita kuten adrenaliinia ja serotoniinia.

Klo 11.30: Aivot ovat erityisen aktiiviset ja vireystaso on korkealla. Aika on otollinen uusien asioiden oppimiselle ja hankalien tehtävien ratkomiselle.

Klo 20: Verenpaineen ja ruumiinlämmön optimaalisten tasojen vuoksi elimistö sulattaa tehokkaasti ruokaa ja kasvattaa lihaksia. Nyt saattaisi olla hyvä aika nostella puntteja.

Pohjat

Klo 9: Keho siirtyy heräämisen jälkeiseen valvetilaan, ja syke ja verenpaine kohoavat voimakkaasti. Sydäninfarkteja sattuu eniten aamuyhdeksän ja -kymmenen välillä. Vältä turhaa repimistä!

Klo 14: Kehon lämpö alenee, vireys heikkenee ja silmäluomet alkavat pilkkiä. Jos pystyt ottamaan torkut, tee se nyt.

Klo 17.30: Ihon lämpöherkkyys kohoaa ja aistit reagoivat herkästi ärsykkeisiin, joten pinna saattaa olla kireällä.

Klo 22: Kroppa valmistautuu levolle ja on alttiimpi kivuille ja allergioille. 

Lähde: Geo-lehti 1/2009 ja dosentti Tarja Stenberg Helsingin yliopistosta.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?