Sikainfluenssa huolestuttaa suomalaisia. Kuva Colourbox.
Sikainfluenssa huolestuttaa suomalaisia. Kuva Colourbox.

Voiko sikainfluenssan vielä välttää? Mistä tietää, että sikainfluenssa on iskenyt? Lue, miten voit varautua epidemiaan ennakolta!

Voiko sikainfluenssan vielä välttää?

Influenssa A(H1N1)v-virusta voi vältellä kuten normaalia kausi-influenssaa: välttämällä muihin päin aivastelua sekä pitämällä huolta käsihygieniasta ja vastustuskyvystä.

Mitä se käytännössä tarkoittaa, että kuuluu riskiryhmään?

Oireet ja jälkitaudit voivat olla vakavampia raskaana olevilla, alle 3-vuotiailla ja pitkäaikaissairailla.

Voiko täsmärokotteen käydä ottamassa yksityislääkärillä?

Rokotteet eivät ole kaupan, vaan niitä kontrolloi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Miten suhtautua rohtoihin, jotka lupaavat ehkäistä taudin?

Sellaisia rohtoja tuskin on, jotka voivat taudin estää. Tärkein ”rohto” on vastustuskykyä parantava D-vitamiini, jota on hyvä syödä ympäri vuoden.

Mistä tiedän, onko tautini influenssa vai sikainfluenssa?

Molemmissa influenssaviruksissa oireet ovat samat: äkillinen kuume, yskä, nuha ja kurkkukipu. Tauti voi olla myös oireeton. Virus selviää laboratoriotutkimuksissa. Niitä tehdään vain riskiryhmille, muita ei tarvitse testata.

Asiantuntijana tartuntatautilääkäri Antti Alitalo Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?