Onko lautasellasi kasviksia vain koristeeksi? Kuva: Shutterstock
Onko lautasellasi kasviksia vain koristeeksi? Kuva: Shutterstock

Tutkimus osoittaa, ettei liiallinen proteiinin tankkaaminen välttämättä sovi aikuiselle.

Proteiinipitoinen ruokavalio voi olla yhtä vaarallista kuin tupakointi, väittää yhdysvaltalaistutkimus.

Sen mukaan paljon lihaa, juustoja ja maitotuotteita syövällä, siis erittäin proteiinipitoisesti ruokailevalla, on nelinkertainen riski kuolla syöpään verrattuna kasvispainotteisesti ja vähän proteiinia syöviin. Riski on Southern Californian yliopiston mukaan verrattavissa tupakoinnin aiheuttamaan syöpäriskiin.

Tutkimusta varten seurattiin laajaa otantaa aikuisia kahden vuosikymmenen ajan. Paljon proteiinia syövillä tarkoitetaan aikuisia, jotka saavat yli 20 prosenttia päivän kaloreista eläin- tai kasviperäisistä proteiineista.

Toisaalta se, mikä on haitallista tietyssä iässä, voi olla myöhemmin hyödyksi. Tutkimus osoittaa, että liika proteiini oli erityisesti pahaksi keski-ikäisille. Hyväksi se ei ollut heitä nuoremmillekaan aikuisille, mutta se kääntyi eduksi keski-iän ohittaneilla, yli 65-vuotiailla. Vanhuksille hyödylliseksi, mutta heitä nuoremmille aikuisilla haitalliseksi proteiinin teki sen vaikutus kasvuhormoniin. 

Lihalla ja maitotuotteilla tankkaamisesta on tullut suosittua erilaisten proteiinidieettien myötä. Tutkijoilla on ollut erimielisyyttä siitä, mikä on sopiva määrä proteiinia. Suositus on alle gramma painokiloa kohti päivässä, mutta aktiivinen liikunnan harrastaja voi kuluttaa proteiinia tuplastikin suuremman määrän. Tutkimuksen teki the National Institutes of Health.

Lue lisää:

Kolme syytä kiinnostua proteiinista

Uudet ruokasuositukset julki: Kasvissyönti on viimeinkin ok

Valmista muotisuunnittelija Mert Otsamon proteiiniherkku