Me Naiset
|
Elina Jäntti
Jos ruokavalio on kunnossa, ei purkkivitamiineja yleensä tarvita. Kuva: Colourbox
Jos ruokavalio on kunnossa, ei purkkivitamiineja yleensä tarvita. Kuva: Colourbox

Keho tarvitsee vitamiineja jaksaakseen. Tärkeintä on syödä monipuolisesti, mutta laihduttajalle ja maidon karttajalle vitamiinilisistä on apua.

Väsyttää ja ihokin näyttää elottomalta. Ei kun vitamiinihyllylle ja tupla-annos beetä ja ceetä naamariin!

Ihan näin simppelisti vitamiinimatematiikka ei toimi. Vaikka tarjolla on lukuisia valmisteita, jotka lupaavat piristystä, parempaa vastustuskykyä ja niin edelleen, lisistä voi olla enemmänkin haittaa, jos vedät niitä summamutikassa.

Eri vitamiinit kyllä vaikuttavat kehon eri toimintoihin, mutta yksittäisten vitamiinien tankkaamisen sijaan tärkeämpää on huolehtia siitä, että syö monipuolista ruokaa. Perusterve ihminen ei yleensä tarvitse purkkivitamiineja, jos ruokavalio on kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Koska yhä useampi on nykyään jollain tapaa ruokarajoitteinen, vitamiinilisistä voi kuitenkin olla hyötyä. Jos vaikkapa laihdutat tai noudatat erikoisruokavaliota, monivitamiinitabletti on järkevä ruokavalion täydentäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Monivitamiineissa on usein suositusten verran tarpeellisia vitamiineja, eikä liika-annostuksen vaaraa ole, ravitsemusterapeutti Ursula Schwab Kuopion yliopistosta sanoo.

Pimeään aikaan suomalaisten pitäisi panostaa ennen kaikkea D-vitamiinin saamiseen. Kesällä siitä ei tarvitse stressata, sillä aurinko huolehtii sen varastoitumisesta.

– Viikon etelänmatka tankkaa D-varastot 3–4 kuukaudeksi. Jos et matkusta etelään, juo runsaasti maitoa tai syö kalaa ainakin kaksi kertaa viikossa, D-vitamiinilisä on suositeltava, emeritusprofessori Pentti Tuohimaa Tampereen yliopistosta sanoo.

Dee on muutenkin varsinainen supervitamiini. Oikeastaan se ei ole vitamiini laisinkaan, vaan enemmänkin hormoni, joka vaikuttaa yleisesti koko kehon hyvinvointiin.

Ei useampaa yhtä aikaa

Vitamiinivalmisteiden annosteluun kannattaa suhtautua kuin lääkkeisiin: liika on liikaa. Jos popsit varmuuden vuoksi paria eri vitamiinivalmistetta ja kulautat päälle vielä vitaminoitua mehua, aineenvaihdunta voi häiriintyä ja jonkun vitamiinin imeytyminen estyä.

– Liialla vitamiinilisien nauttimisella on todettu olevan yhteyksiä joihinkin elintapasairauksiin kuten rintasyöpään, ravitsemustieteilijä Eeva Voutilainen Helsingin yliopistosta huomauttaa.

Ylipäätään vitamiinitabletteja kannattaa nauttia vain kuuriluontoisesti, ei jatkuvasti pitkin vuotta.

Liika-annostuksen riskin vuoksi lääkäritkään eivät mielellään suosittele terveille aikuisille ylimääräisiä vitamiinivalmisteita, vaan korostavat mieluummin monipuolisen ravinnon merkitystä.
Ruuasta vitamiineja kun ei voi saada liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla