Täysjyvämysli on hyväksi terveydelle, mutta sitäkään ei tulisi popsia liikaa. Kuva: Shutterstock
Täysjyvämysli on hyväksi terveydelle, mutta sitäkään ei tulisi popsia liikaa. Kuva: Shutterstock

Jep, terveysruokiakin voi ahmia sen verran liikaa, että vaa'an lukema alkaa hilautua ylöspäin.

Mmmmmhh, niin hyvää ja niin terveellistä. Joidenkin ruokien syömistä tulee jatkettua vielä senkin jälkeen, kun terveysvaikutukset on jo ansaittu. Liian suurestakaan annoskoosta ei nimittäin ole hyötyä – kalorimäärä saattaa vain kasvaa turhan suureksi.

Ravintoasiantuntija, tohtori Lisa Young listaa The Huffington Postissa viisi ruoka-ainetta, joita moni sortuu napostelemaan turhan paljon kerralla. Hän neuvoo myös, kuinka paljon sitten on sopivasti.

1. Murot ja myslit

Moni osaa jo tarkistaa sokerimäärän sekä kuitupitoisuuden ja valita kaupassa kärryyn terveydelle parhaan muro- tai myslipaketin, mutta virhe tapahtuu kaataessa tavaraa aamiaisella kulhoon.

Kannattaa siis valita tarpeeksi pieni astia tai ripotella muroja vain jogurtin mausteeksi – jos suuren kulhon kaataa täyteen, saattaa huomaamattaan lusikoida suuhun lähes puolet päivän energiantarpeesta tai ainakin muutaman sata kilokaloria enemmän kuin oli ajatellut.

Kun muroannoksensa kalorimäärän tarkistaa vaikka vain kerran, oikea annostelu on seuraavilla kerroilla helppoa.

2. Pähkinät

Ravintoasiantuntijat suosittelevat pähkinöiden ja manteleiden lisäämistä ruokavalioon, koska ne ovat pullollaan hyvää rasvaa ja vitamiineja. Mutta rasvaisuus tarkoittaa myös valtavaa kalorimäärää.

Sopiva annos pähkinöitä tai manteleita on pieni: vain noin golfpallon kokoinen kourallinen. Lisa Young ehdottaa, että kotona pähkinät voi pakata valmiiksi annoksiksi – kulhosta niitä tulee napsittua helposti turhan suuri määrä.

3. Oliiviöljy

Vihreä salaatti lorauksella oliiviöljyä – mikäpä olisi terveydelle parempaa? Oliiviöljy on kuitenkin täyttä rasvaa, ja suuri määrä saattaa romuttaa dieetin.

Vaikka ravintolassa valitsisi terveellisen, oliiviöljypohjaisen kastikkeen, sen määrässä kannattaa olla tarkkana. Valmiissa annoksessa saattaa olla jopa neljä ruokalusikallista öljyä, kun sopiva määrä olisi yksi tai kaksi. Siksi kastike kannattaa pyytää erillisessä kulhossa ja annostella itse salaattiinsa.

4. Hummus

Kikhernedippi kasvisten kanssa on terveellinen välipala, mutta sekin sisältää aika paljon energiaa. Hummusta on helppo syödä liikaa, kun sopiva annos olisi noin pari ruokalusikallista kerralla. Pidä huoli siitä, että suuhun menee enemmän kasviksia kuin hummusta, niin vatsa tulee nopeammin täyteen.

5. Appelsiini

Lisa Young suosittelee valitsemaan appelsiinin hedelmästä tehdyn mehun sijaan. Appelsiinissa on enemmän kuitua ja pureskelu sammuttaa paremmin näläntunteen. Tuorepuristettu mehukin on terveellistä, mutta sitäkään ei sopisi kitata tuoppikaupalla. Ravintoasiantuntijan mukaan puoli lasillista kerralla riittää.

Lue myös:

Personal trainerin vinkit: Näin vältät kesäkilot – ja samalla syksyn laihdutusrumban

Kypsennetty ruoka lihottaa enemmän kuin raaka

Ystäväsi vaikuttavat siihen, minkä kokoinen olet