Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Suosikkimarja mansikka auttaa alentamaan kolesterolia.

Tässä entistä parempi syy odottaa hyvää mansikkakesää. Monet antosyaania paljon sisältävät marjat saattavat nimittäin alentaa merkittävästi kolesteroliarvoja. Antosyaani on väriltään punainen tai sininen, terveellinen flavonoidi, jota on esimerkiksi mansikoissa ja mustikoissa.

Oklaholman yliopisto tutki mansikoiden vaikutusta kolesteroliin ylipainoisilla kahdentoista viikon ajan. Eniten kolesteroliarvot laskivat niillä tutkimukseen osallistuneilla, jotka söivät päivittäin viisisataa grammaa tuoreita mansikoita. Seuraavaksi parhaita tuloksia saatii niillä, jotka söivät 250 grammaa pakastekuivattuja mansikoita.

Myös linsseistä on apua

Myös linssien, kikherneiden, papujen ja herneiden on todettu auttavan alentamaan kolesteroliarvoja. Canadian Medical Association Journalin julkaisemassa tutkimuksessa selviää, että kesimäärin 130 grammaa edellä mainittuja ruokia syöneillä kolesteroli laski jopa viisi prosenttia lähtöarvosta.

Lähde: Nutraceutical & Functional Foods -sivusto

Lue lisää:

Minkä ikäisenä kolesteroliarvot pitää viimeistään mitata?

Menossa ruokakauppaan? Muista kauneusainekset

Mausteinen mansikka