Talk show -emäntä Ellen DeGeneres sekä hänen vaimonsa Portia de Rossi ovat vegaaneita, kuten myös laulaja Carrie Underwood sekä muusikkopariskunta Beyoncé ja Jay-Z. Kuvat: MVphotos, Shutterstock
Talk show -emäntä Ellen DeGeneres sekä hänen vaimonsa Portia de Rossi ovat vegaaneita, kuten myös laulaja Carrie Underwood sekä muusikkopariskunta Beyoncé ja Jay-Z. Kuvat: MVphotos, Shutterstock

Rehuja syömällä laihtuu, huomasivat supertähdet.

Ellen DeGeneres, Carrie Underwood, Olivia Wilde, Anne Hathaway, Alanis Morissette, Michelle Pfeiffer... Los Angelesin trendikuppilat ovat saaneet uuden asiakaskunnan: rikkaat julkkisvegaanit.
Tähtien uusin hitti 22 Day Vegan Challence on nimensä mukaisesti 22 päivää kestävä kokeilu, jonka aikana syödään vain kasvikunnan tuotteita. Dieetin tunnetuimmat kokeilijat ovat supertähdet Jennifer Lopez sekä Beyoncé aviomiehensä räppäri Jay-Z:n kanssa.

Beyoncén hoikistunut olemus käänsi päät Grammy-gaalassa tammikuussa. Näkyvästi laihtunut Beyoncé kertoi, että osa kiloista oli lähtenyt nimenomaan 22-päiväisen vegaanikokeilun aikana. Aiemmin laulaja oli jo kertonut jättäneensä lempiruokansa pastan ja pizzan sekä punaisen lihan. Vegaanipyrähdyksensä aikana hän ei koskenut mihinkään eläinperäisiin tuotteisiin. Kaikkiaan Beyoncé pudotti melkein 30 kiloa, joista osa oli kertynyt raskauden myötä.

Tähtiparin ilmoitus vegekokeilustaan sai vegaanibloggarit sekaisin. He ylistivät Beyoncén ja Jay-Z:n löytävän vegaaniudesta tien henkiseen tasapainoon. Toisaalla ilkeät kielet väittivät julkkisparin kokeilevan julkivegaaniutta vain promotakseen ystävänsä kasvis­ravintoyritystä.

Ruokaelitismiä

Pelkkiin kasvikunnan tuotteisiin perustuvaa elämäntapaa kaupataan terveysväittämin. Vegaaniruokavalion sanotaan alentavan verenpainetta, ehkäisevän diabetesta ja vähentävän syöpäriskiä. Asialla on myös esteettinen puoli. Tähdet ovat huomanneet, että rehuja syömällä laihtuu.

Lisäksi vegaaniutta myydään henkisillä arvoilla. Hollywoodin vegaanikahviloissa ateriat nimetään enteellisillä, mielentilaa kuvaavilla nimillä kuten rauha, vapaus tai kaunis.

Rikkaille kuuluisuuksille veganismi on myös ruokaelitismiä, johon heillä on varaa. Vegaanius vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä. Ateriat on usein suunniteltava etukäteen ja valmistettava itse alusta loppuun. Kun maitotuotteita tai kananmunia ei saa käyttää, on aterioiden ravintosisältö syytä miettiä tarkkaan.

Beyoncén ja kumppaneiden elämäntyylin takaavat Kalifornian parhaat ravintolat, suomalaisia ruokakauppoja laajempi valikoima sekä omat kokit. Toisin kuin taviksilla, tähden aika ei kulu värkätessä ravintohiivahiutaleista kasvispohjaista juustoa.

Se niistä eläinten oikeuksista!

Terveellisen elämäntavan myyminen on Amerikassa miljardiluokan bisnes. Kun kansasta lähes 35 prosenttia on sairaalloisen ylipainoisia, kohderyhmää erilaisille terveystrendeille ja -tuotteille riittää. Myös Suomessa kasvisruokavalion suosio on ollut selkeässä kasvussa, vähän pienempi joukko on ollut valmis sitoutumaan tiukasti vegaaniuteen.

Ulkonäköön ja sen kontrollointiin keskittyvässä Hollywoodissa muotidieetit vaihtelevat kausittain. Paleo, raaka­ravinto ja kasvisruokavalio ovat olleet nosteessa jo pitkään, viimeinen muun muassa Gwyneth Paltrow'n ja Christina Applegaten siivittäminä. Nyt vegaanius on trendikkäintä.

Jokainen dieettimyyjä toivoo, että joku supertähdistä valitsisi juuri hänen edustamansa brändin käyttöönsä. 22 Day Challence -tuotemerkin takaa löytyy amerikkalainen personal trainer Marco Borges, joka on työskennellyt elämäntapavalmentajana jo pari vuosikymmentä. Hän on koutsannut Beyoncéa ja Jay-Z:tä jo yli seitsemän vuotta.

Muusikkoparin kokeiluun innostanut Borges on sanonut, ettei mielellään käytä sanaa vegaani, sillä hänestä termiin liittyy negatiivinen lataus. Vegaanius herättää mielikuvan hippeydestä, jossa taas ei ole glamouria. Borges ja moni muu ruokavalioguru on alkanut kutsua veganismia nimellä plant-based diet, kasvispohjainen ruokavalio.

Tukijoikseen Borges on saanut myös arvostettuja asiantuntijoita. Kakkostyypin diabeteksen vastustajana tunnetun julkkislääkärin Neal D. Barnardin mukaan vähärasvainen vegaanidieetti voisi ehkäistä koko sairauden.

Monen julkkiksen vegaanikokeilu nojaa kuitenkin lupaukseen painonpudotuksesta. Tästä parhain todiste oli juuri Beyoncé, joka kuurinsa aikana vieraili losangelesilaisessa vegaaniravintolassa pynttäytyneenä näyttävään turkiskauluriin. Se niistä eläinten oikeuksista!

Aatteellisempaa Hollywoodin vegaanisiipeä edustaa talk show -emäntä, koomikko Ellen DeGeneres. Hän ryhtyi vegaaniksi kuusi vuotta sitten, kun ei enää kestänyt tuotantoeläinten huonoja elinoloja. Vegaani on myös DeGeneresin puoliso, näyttelijä Portia de Rossi. Tosin 56-vuotias Ellenkin on kommenteissaan viitannut veganismin olevan hyvä keino pitää paino kurissa.

Lue myös:

Päivä vegaanina – kokeile näillä resepteillä!

Tuoreen tutkimuksen tulokset saattavat vaikuttaa esimerkiksi siihen, millaista ruokavaliota syöpäpotilaille suositellaan.

Sokerista on tullut viime vuosien aikana vielä rasvaakin parjatumpi ruoka-aine. 

Nyt belgialaistutkijat ovat löytäneet yhteyden sokerin ja syövän väliltä. Yhdeksän vuoden tutkimuksessa paljastui, miten syöpäsolujen energiakseen käyttämä sokeri vaikuttaa syöpäkasvaimiin: sokeri ikään kuin herättää syöpäsolut ja saa ne kasvamaan. Tutkimuksen julkaisi Nature Communications.

Kaikki elimistön solut käyttävät energiakseen sokeria, mutta syöpäsoluilla energia-aineenvaihdunta on vielä kiivaampaa solujen kiihkeän jakautumisen vuoksi. Puhutaankin jo pitkään tunnetusta Warburgin ilmiöstä, jossa syöpäsolut ahmivat sokeria monin verroin enemmän kuin terveet solut tuottaakseen siitä energiaa. Aiemmin on kuitenkin ollut epäselvää, onko se oire vai vai syövän etenemiseen vaikuttava tekijä.

Edelleenkään ei tiedetä, mistä ilmiö johtuu, mutta nyt on sentään paljastunut, mitä solutasolla oikein tapahtuu.

– Tutkimuksemme paljastaa, miten syöpäsolujen hyperaktiivinen sokerinkulutus johtaa syövän kehittymisen ja kasvun jatkuvan stimulaation pirulliseen kierteeseen, professori Johan Thevelein muotoilee tiedotteessa.

Siis häh? Yksinkertaistettuna tutkimuksessa on siis päästy lopputulemaan, että mitä voimakkaampi Warburgin ilmiö, sitä aggressiivisempi kasvain. Syöpäsolujen sokeriaineenvaihdunnalla on siis vaikutusta kasvainten kasvuun.

Tutkijat käyttivät mallintamisessa apunaan hiivaa, koska myös se käyttää sokeria energianlähteenä samalla tavalla kuin syöpäsolut. Tutkimustulokset ovat kiinnostavia, ja ne saattavat tulevaisuudessa vaikuttaa esimerkiksi siihen, millaista ruokavaliota syöpäpotilaille suositellaan.

Ravitsemustieteilijä kertoo, mistä tunnistat jodin, folaatin ja raudan puutoksen – ja miten tilanteen voi korjata.

Vaikka ravintolisistä puhutaan nykyään paljon, melko harvan suomalaisen tarvitsisi oikeasti napsia lisiä purkista, kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti ja terveystieteiden maisteri Petteri Lindbald.

D-vitamiinilisää hän suosittelee pimeään vuodenaikaan kaikille, mutta muuten hänen mielestään kannattaa keskittyä vain kolmeen muuhun kivennäisaineeseen ja vitamiiniin: jodiin, folaattiin ja rautaan. Erityisesti naisilla voi olla niistä puutosta.

Kysyimme Lindbaldilta, miten niiden puutoksen voi tunnistaa ja korjata:

1. Jodi

Miten puutos oireilee? ”Jodin puute aiheuttaa usein väsymystä. Lisäksi se voi saada painon nousemaan lyhyessäkin ajassa ja heikentää yleistä suorituskykyä. Oireet johtuvat siitä, että jodi on yksi kilpirauhashormonin osista. Sitä on saatava, jotta aineenvaihdunta ja kilpirauhanen toimivat kunnolla.

”Vegaanin kannattaa kiinnittää erityishuomiota siihen, saako tarpeeksi jodia.”

Jos jodin puutos menee pahaksi, se voi aiheuttaa struumaa eli kilpirauhasen suurentumista. Jodin määrään ruokavaliossa kannattaa kiinnittää erityishuomiota, jos on raskaana. Jos sikiö ei saa tarpeeksi jodia, se voi johtaa kehityshäiriöihin.”

Lue myös: Milloin väsymys on poikkeavaa, ja 28 muuta kysymystä kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Ketkä kärsivät puutteesta herkimmin? ”Jos syö jodioitua ruokasuolaa, kalaa ja maitotuotteita, jodintarve täyttyy. Mutta jos jättää yhden näistä osista pois, asiaan on syytä havahtua. Jos kaksi putoaa pois, aletaan olla jo puutoksen rajoilla. Vegaanin on napattava jodinsa lisänä erityisesti silloin, jos ei syö jodioitua ruokasuolaa.”

Miten puutoksen voi korjata? ”Jodia saa jodioidusta suolasta, maitotuotteista, kalasta ja kananmunista. Niitä syömällä tarve täyttyy. Jos ruokavaliosta uupuu useampi näistä, kannattaa harkita jodilisää.”

2. B9-vitamiini

Miten oireilee? ”B-ryhmän vitamiineihin kuuluva folaatti eli foolihappo oireilee ensimmäisenä väsymyksenä. Puutostila aiheuttaa megaloblastista anemiaa, eli se saa punasolujen koon kasvamaan samalla, kun hemoglobiini laskee. Liian vähäinen folaatin saanti on myös yhteydessä kasvavaan sydän- ja verisuonitautien riskiin.”

Ketkä kärsivät puutteesta herkimmin? ”Jos noudattaa terveellistä ruokavaliota, eli käyttää lautasmallia ja syö puoli kiloa kasviksia päivässä, ei todennäköisesti kärsi folaatin puutteesta. Mutta jos kasvikset ovat sivuosassa ruokavaliossa, asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.

”Kypsentäminen tuhoaa osan kasvisten folaatista.”

Jos imettää tai on raskaana, kroppa tarvitsee tavallista enemmän folaattia.”

Miten puutoksen voi korjata? ”Tuoreet kasvikset ovat tärkein folaatin lähde. Kypsentäminen tuhoaa osan kasvisten folaatista. Kaikista eniten folaattia on vihreissä kasviksissa, mutta kehotan jokaista syömään monipuolisesti. Lautasmalli on hyvä ohjenuora.”

3. Rauta

Miten oireilee? ”On epäselvää, voiko jo pienikin raudan puutos aiheuttaa väsymystä. Mutta mennessään pitkälle, se alkaa taatusti näkyä väsymyksenä, koska raudan puute aiheuttaa anemiaa.

Jos elimistö ei saa tarpeeksi rautaa, syntyy happivaje, koska rauta on hemoglobiinin osa. Hemoglobiini on puolestaan välttämätöntä, jotta happi kulkee verenkierrossa.”

Ketkä kärsivät puutteesta herkimmin? ”Naiset kärsivät raudanpuutteesta miehiä herkemmin. Syynä on esimerkiksi runsaat kuukautiset.

”Juostessa keho menettää tavallista enemmän rautaa.”

Myös vegaaniruokavaliota noudattavan kannattaa katsoa, saako ravinnosta tarpeeksi rautaa, koska kasviksissa, täysviljoissa, palkokasveissa ja pähkinöissä on vähemmän rautaa kuin lihassa. Niiden rauta myös imeytyy hieman heikommin.

Pitkänmatkanjuoksijoiden kannattaa tarkistaa, saako tarpeeksi rautaa. Juostessa keho menettää tavallista enemmän rautaa, koska kehon iskeytyessä maahan kroppa menettää punasoluja. Lisäksi pitkän juoksun jälkeen raudan imeytyminen heikentyy hetkeksi.

Keskimäärin suomalaisilla ei ole ongelmaa raudan kanssa – päinvastoin. Jos syö valtavasti punaista lihaa, se voi kyllästää kropan raudalla. Kannattaa muistaa, että liiallisina määrinä rauta voi lisätä syövän ja sydäntautien riskiä.”

Miten puutoksen voi korjata? ”Koska raudan liiallisessa syömisessäkin on haittansa, lisiä ei kannata napsia ennen kuin lääkäri niin kehottaa. Täysjyvävilja on hyvä raudan lähde, joka toimii kasvissyöjällekin. Myös siemenet, palkokasvit ja pähkinät ovat hyviä valintoja.

”Keskimäärin suomalaisilla ei ole ongelmaa raudan kanssa – päinvastoin.”

Jos raudasta on puutosta, kannattaa muistaa, että esimerkiksi kahvi, tee ja maito heikentävät sen imeytymistä hieman. Siksi kannattaa syödä lisäksi C-vitamiinia sisältäviä tuoreita kasviksia jokaisella aterialla. C-vitamiini auttaa rautaa imeytymään.”